דוח חדש של ארגון הגנת הסביבה הבינלאומי 'גרינפיס' המתפרסם בימים אלה לצד קמפיין ציבורי רחב היקף של הארגון שם על המוקד את אחד התאגידים המסחריים העוצמתיים בעולם, קוקה קולה, כאחראית ישירה לחלק ניכר מתופעת זיהום הפלסטיק הנרחבת באוקיאנוסים ברחבי העולם. בדוח מאשים 'גרינפיס' את קוקה קולה העולמית במדיניות מכוונת ומוכתבת של התחמקות שיטתית ממדיניות סדורה של מחזור הבקבוקים כדי לחסוך כסף, כשאת המחיר משלם כדור הארץ: בעלי החיים באוקיאנוסים ובכלל זה הרס של בתי גידול ושרשרת המזון שיכולה להגיע עד לפגיעה בבריאות האדם, ופגיעה באיכות הסביבה של אזרחי העולם בחופי הרחצה.



כ-600 מיליארד בקבוקי שתייה מפלסטיק מיוצרים בעולם מדי שנה וכמעט מחצית מהם נזרקים לאחר שימוש אחד בלבד. יותר מ-12.7 מיליון טונות של פלסטיק מוצאים את דרכם לאוקיינוסים מדי שנה, ובכל דקה נשטף לאוקיינוסים פלסטיק בכמות אשר יכולה למלא משאית שלמה בקבוקים. מכסים מפלסטיק הם הזבל הנפוץ ביותר הנשטף לחופי העולם ולימים. בדוח טוענים אנשי 'גרינפיס': "כמות הבקבוקים המיוצרת מדי שנה רק הולכת וגדלה, והגיע הזמן שתעשיית המשקאות הקלים תישא באחריות לפגיעה של מוצריה באוקיינוסים". עוד הם מדגישים: "קוקה קולה, חברת המשקאות הקלים הגדולה בעולם, אשר פועלת ביותר מ-200 מדינות ברחבי העולם ושוויה נאמד ב-178 מיליארד דולר בשנת 2015, נושאת באחריות מיוחדת למשבר אשר פוקד את האוקיינוסים".



"לקוקה קולה יש הן את האמצעים והן את מידת ההשפעה הנדרשת על מנת לשפר את מצב האוקיינוסים ולעצור את הזיהום שגורמים בקבוקי הפלסטיק. בינתיים, החברה אמנם טוענת כי היא מטפלת בזיהום שיוצרים הבקבוקים באוקיינוסים, אך מסתירה את השפעתה שלה על היקפיו, ובפועל נכשלות פעולותיה להפסקתו". בסקר האחרון שערך ארגון 'גרינפיס' העולמי בקרב חברות המשקאות הקלים הייתה קוקה קולה היחידה אשר סירבה לחשוף את כמות אריזות הפלסטיק שהיא מכניסה לשוק מדי שנה.




בקבוקי קוקה קולה. צילום: נתי שוחט, פלאש 90
בקבוקי קוקה קולה. צילום: נתי שוחט, פלאש 90



קוקה קולה העולמית טוענת כי היא נוקטת בשיטה של ייצור בקבוקים דקים יותר על מנת לצמצם עלויות וזיהום, אבל ב'גרינפיס' טוענים מנגד: "צמצום זה אינו עוזר לעצור את האיום על החיים באוקיינוסים, בין השאר בשל גידול בכמות הבקבוקים המיוצרים מדי שנה. על מנת להילחם בזיהום בקבוקי הפלסטיק החברה חייבת למצוא פתרון חדשני יותר מבקבוקים חד־פעמיים".




הזווית הישראלית – המאבק על חוק הפיקדון



הסניף הישראלי של 'גרינפיס' מוביל בשנה האחרונה קמפיין ציבורי נרחב להגדלת חוק הפיקדון על בקבוקי משקה והחלתו גם על בקבוקי ה-1.5 ליטר בשל טענתו לכישלון מוחלט של מחזור הבקבוקים הללו באופן וולנטרי. הטענה הזאת מגובה גם בנתונים שהוצגו למשרד להגנת הסביבה. אבל תאגיד המחזור אל"ה שבבעלות יצרני המשקאות בישראל מכחיש את אי העמידה ביעדי המחזור ומתנגד נחרצות להרחבת חוק הפיקדון שיאלץ את יצרני המשקאות להשקעה פיננסית ניכרת מאד שהם אינם מעוניינים בה. בדרכים מגוונות מתאמצים יצרני המשקאות בישראל להציג עמידה ביעדי 60% מחזור של הבקבוקים הגדולים בעוד בפועל רק כ-20% מהם ממוחזרים על ידי איסוף מציבור הצרכנים במסגרת חוק האריזות המקל יותר, ובהפרדת פסולת יזומה מגיע המחזור הכולל שלהם ל-55% בקושי.



ד"ר יונתן אייקנבאום, מנהל הקמפיינים של 'גרינפיס' ישראל, אמר: "על קוקה קולה לעבור לשימוש רב פעמי של בקבוקי פלסטיק. כש-100% מהבקבוקים מיוצרים מפלסטיק ממוחזר וכשקיים מנגנון כמו הפיקדון שיבטיח שבקבוקי הפלסטיק של החברה יגיעה בחזרה אליה ולא למעיים של בעלי חיים ימיים. חוק הפיקדון הוא האמצעי היעיל היחיד המאפשר להגיע לאחוזי מחזור גבוהים של 77% מהבקבוקים הקטנים בישראל כיום".



מהחברה המרכזית לייצור משקאות קלים, זכיינית קוקה קולה בישראל, נמסר בתגובה: "החברה המרכזית מטפלת באיסוף ומחזור האריזות בהן היא משתמשת בהתאם להוראות החוקים השונים ובכלל זה חוק הטיפול באריזות וחוק הפיקדון על מיכלי משקה. החברה עומדת באופן מלא בחובות המוטלות עליה בחקיקה".