מחקר חדש קובע כי לגברים יש סיכוי גבוה יותר מלנשים להינצל בעזרת פעולת החייאה. למעשה, אחוז הניצלים מהחייאה ברחוב הוא גדול יותר אצל הגברים ב-23%. ניסים משעל, דרור רפאל וספי עובדיה שוחחו היום (שלישי) בתוכניתם ברדיו 103FM עם פרופסור מיכאל גליקסון שיסה להסביר את פשר הנתונים: "הממצא הוא אמיתי ומדויק מכיוון שהסקר היה מאד מקיף. הסקר בדק את הסיכוי של אדם לשרוד התקף לב ודום לב ונמצא כי אחד הרכיבים החשובים בהישרדות הוא עיסוי הלב וכי עוברי אורח מתעכבים בהתחלת החייאה לנשים. כנראה שמדובר בחסם פסיכולוגי".



"המחקר מציג עובדות ואינו מציג את הסיבה מדוע הן קורות. כשאדם מתמוטט ברחוב עליך לפנות אליו, לבצע בו החייאה ולקבל סיוע טלפוני, כנראה כשרואים אישה מתמוטטת ברחוב נרתעים תחילה מלעשות זאת. תוצאות המחקר מפתיעות אותי אך זו עובדה. אנחנו נוטים בגלל סדרות טלוויזיה לחשוב שרוב ההחייאות גם מצליחות, לא בהכרח כך הדבר", הוסיף.





על אליניב ברדה: "טיפול זריז הציל את חייו"


על תהליך ההחייאה ברחוב סיפר: "התנאי הבסיסי לאדם שיינצל מדום לב הוא החייאה ושוק חשמלי מוקדם. השוק חשמלי אינו תלוי במבצע ההחייאה ברחוב אך התחלת התהליך הוא מאד משמעותי ליכולת של הנפגע לשרוד. אליניב ברדה למשל הוא דוגמא לטיפול זריז ומוצלח שהציל את חייו. המחקר הראה שבנשים פחות בוצעה החייאה ולא בהכרח ביצעו בהן החייאה לא מוצלחת. על פי הנתונים, שיעור הסיבוכים של נשים להתקפי לב הוא מעט יותר נמוך מזה של הגברים, יש המון תיאוריות על הנושא אך ברגע שכבר מתרחש התקף לב או דום לב נשים מגיבות מעט פחות לטיפול שניתן להן".



עריכה: איתמר זיגלמן