תושבים ופעילים בדרום תל אביב קיבלו בשביעות רצון את החלטת הממשלה לסגור את מתקן חולות, אך גם הביעו חשש שהמהלך הנוסף של הוצאת המסתננים למדינה שלישית לא יתבצע. "החלטת הממשלה על סגירת מתקן חולות היא צעד אמיץ ואני מקווה שבית המשפט לא ישים מקלות בגלגלים ויתן לממשלה לקדם את מדיניותה לגירוש המסתננים", ציין המשנה לראש עיריית תל אביב, ארנון גלעדי – "הגיע הזמן שיוציאו את המסתננים הבלתי חוקיים ושיחזירו את השכונות לתושבי דרום תל אביב".

חבר מועצת עיריית תל אביב ויו"ר ועד שכונת התקווה, שלמה מסלאווי, אמר: "החלטת הממשלה היא צעד טוב ומשמעותי, כי בנסיבות שנוצרו מתקן חולות הפך לסוג של קייטנה ולא מתקן שאמור לאיים ולהפריע למסתננים לממש את כוונתם להישאר בארץ".

מסתננים מחוץ למתקן חולות. צילום: רויטרס
מסתננים מחוץ למתקן חולות. צילום: רויטרס
מסלאווי סבור שהאפשרות שתינתן למסתננים לצאת מהארץ למדינה שלישית, או להיכנס לכלא סהרונים, תביא למפנה ורבים יעדיפו לצאת מישראל: "סהרונים הוא כלא מרתיע עבור המסתננים. אני רק מקווה שהממשלה תממש את המדיניות החדשה ולמסתננים תינתן הברירה לצאת מהארץ".

"זה הכיוון הנכון" 

יו"ר עמותת "העיר העברית", מאי גולן, ממובילות המאבק להוצאת המסתננים מדרום תל אביב, אמרה: "בשנים האחרונות מתקן חולות לא היווה תמריץ למסתננים לצאת מהארץ. אבל אסור לסגור את מתקן חולות לפני שמבצעים את מדיניות הוצאת המסתננים למדינה שלישית. המסר שהועבר לנו היה שמתקן חולות לא ייסגר, עד שיחל הליך הוצאת המסתננים מהארץ". גולן טענה עוד שגם אם המדינה תיישם את מדיניותה החדשה, יהיה צורך בתגבור כוח אדם משמעותי: "כיום יש כ-60 מפקחים בלבד ברשות האוכלוסין וההגירה, שאמורים לטפל בעשרות אלפי מסתננים בלתי חוקיים. אולי בכסף הזה של החיסכון בהפעלת מתקן חולות, יגייסו עוד מפקחים", היא ציינה עוד – "בכל מקרה, אנחנו נתנגד לסגירת מתקן חולות כל עוד לא החל גירוש המסתננים בפועל".
שפי פז, ממובילות המחאה בדרום תל אביב נגד המסתננים, אמרה: "הטיפול בסוגיית המסתננים נעשה לאט מידי ופחות מידי, אבל הוא בכיוון הנכון. מדינת ישראל השקיעה המון כסף בהסכמים עם מדינות שלישיות ואני מאמינה שהיא תרצה ליישם את ההסכמים. מתקן חולות גמר את התפקיד שלו כבר לפני כשנה. יש אישור מבג"ץ להוצאת המסתננים למדינה שלישית".
פז טענה עוד, כי במסגרת המדיניות החדשה של הוצאת המסתננים למדינה שלישית יהיו גם החרגות, כמו הוצאת משפחות עם ילדים. "יש לי הצעה מעשית למדינה. במקום לסגור פיזית את מתקן חולות שהושקע בו כסף רב, כדאי להפוך אותו לשכונת מעבר למסתננים, עד שיעזבו את הארץ".