בני נוער דתיים נשאלו בצו הראשון מה היו עושים במקום החייל היורה אלאור אזריה, או מה דעתם על גיוס לוחמות לצה"ל, כך דווח הבוקר (שני) בגלי צה"ל. נערים דתיים טוענים כי תושאלו על נושאים שכלל אינם רלוונטיים לשלב הראשון בדרך לצבא וכי סומנו בשל אמונתם. השאלות נשאלו במספר לשכות גיוס שונות. 
ערן, שם בדוי, הגיע לצו הראשון בלשכת הגיוס בירושלים אך בראיון האישי נשאל שאלות שעוררו בו הרגשה קשה. "שאלו אותי מה אעשה במקרה כמו של (החייל היורה) אלאור אזריה או במקרה שבו ההלכה תאמר לי לירות והפקודה תאמר לי לא לירות. בשתי השאלות האחרונות המראיין אמר לי שלא נעים לו לשאול אבל מחייבים אותו לשאול", סיפר.
יותם, שם בדוי, הגיע לראיון אישי בלשכת הגיוס בבאר שבע ונתקל בדיוק באותן שאלות. "במהלך הראיון האישי המראיינת שאלה אותי מה אעשה במקרה כמו שקרה עם אלאור אזריה. הרגשתי שמסמנים אותי כדתי. שאלו אותי גם אם הייתה תקופה בה התרחקתי מהדת והאם היו לי בעיות עם הדת. הרגשתי פגוע ששואלים אותי שאלות שקשורות בתחום האישי של האמונה שלי", אמר.


אלאור אזריה. צילום: רועי אלימה, פלאש 90
אלאור אזריה. צילום: רועי אלימה, פלאש 90

 
ערן סיפר כי נשאל גם על שילוב לוחמות. "שאלו אותי מה דעתי על שילוב נשים בתפקידי לחימה. ביקשתי מהמראיינת: אני לא יכול להביע דעה נגד. מאחר ואני לא יודע אם אני יכול להשתמש- אני לא יכול להביע דעה נגד. המראיינת הסכימה איתי שאי אפשר להביע דעה נגד אבל לא הסכימה להחליף שאלה ואף ציינה בדף שהבעתי דעה נגד", סיפר.
מצה"ל נמסר בתגובה: "מטרת הראיון האישי היא הכרת המועמד לשירות הביטחון, אורח חייו ואישיותו. השאלות המדוברות אינן נכללות כחלק מהשאלות הקבועות המובאות בראיון האישי. הודגשו הנהלים בקרה בעלי התפקידים הרלוונטיים על מנת להימנע משאלות מסוג זה".