יום לאחר שבית הדין לעבודה דחה את בקשת ההסתדרות לקבל צו שימנע את סגירת מפעלם, עובדי 'נגב קרמיקה' מסרבים להתרגל למציאות החדשה בה יפוטרו 138 בני אדם. יו"ר ועד עובדי המפעל, יעקב צרפתי, אמר הבוקר (רביעי) בראיון לגל"צ כי "סגרו לנו את השערים בפנים בלי לדבר איתנו - המדינה צריכה להתעורר".
"אנחנו מחכים לישועה מאיזה משקיע שאולי ייתן לנו איזה תקווה לעבוד פה", סיפר צרפתי וביקר בחריפות את הנהלת המפעל, "האנשים הללו עשו עלינו סיבוב אחד גדול. הבנקים חתכו להם ארבעה מיליון שקל. מה שטוב להם, הם השאירו, ומה שלא טוב הם זרקו לכלבים. מהיום הראשון הם הגיעו להרוס ועשו את כל המהלכים בשביל להביא לכשלון. הם רוצים לעבוד כמו בעולם השלישי". בתוך כך, לפי דיווח בגל"צ, עובדי החברה סיפרו כי קיים משקיע שמוכן לקנות את המפעל ולהניע בו מחדש את הייצור.
צרפתי הוסיף כי העובדים הולכים להיאבק על עתידם: "אנחנו לא נשתוק, הולכים להיאבק, דורשים שיתערבו לטובתנו. זה לא קל, אין פה אנשים צעירים. פשוט קטסטרופה מה שקורה פה. אף אחד לא ייתן לנו את השכר שאנשים צברו פה במשך השנים. בגיל כזה כבר אין לאן ללכת".

עובדי נגב קרמיקה. צילום: אריאל בשור


בהחלטתו אתמול קבע נשיא בית הדין, שמואל טננבוים, כי 'נגב קרמיקה' תהיה רשאית לשלוח לעובדי המפעל מכתבי שימוע לפני פיטורים שייערכו בעוד כשבועיים, ועד לפיטוריהם העובדים יהיו זכאים לקבלת שכר. "אנחנו ערים לתוצאות החמורות שייגרמו בגין סגירת המפעל, ככל שאכן ייסגר", כתב השופט טננבוים בהחלטה והוסיף: "מדובר בפיטוריהם של קרוב ל־140 עובדים על כל המשתמע מכך, להם ולמשפחותיהם. אין ספק כי הדבר יביא גם לפגיעה קשה ביישוב קטן כמו ירוחם, שממילא מתמודד עם אחוזי אבטלה גבוהים. במהלך הדיון שבפנינו ניסינו להביא להסדר מוסכם שימנע תוצאות קשות אלו, אולם ניסיונות אלו לא צלחו ואין מנוס מהתוצאה שאליה הגענו".
 
קבוצת 'נגב קרמיקה' נמצאת בבעלות קרן ההשקעות ויולה שרכשה את השליטה בה מקבוצת אפריקה תעשיות של אפריקה ישראל לפני כחצי שנה. לפני כחודש הקרן החליטה לסגור את המפעל בירוחם, ולמקד את פעילות קבוצת נגב ביבוא אריחי פורצלן מחו"ל. במהלך השבועות האחרונים העובדים, הנהלת הקרן, ההסתדרות ונציגי משרד הכלכלה והתעשייה קיימו מו"מ בהוראת בין הדין האזורי לעבודה בניסיון ליישב את המשבר. 
 
מנכ"ל משרד הכלכלה, שי רינסקי, העיד באחרונה באחד הדיונים שהתקיימו בבית הדין כי הציע כמה פתרונות אפשריים בניסיון לפתור את המשבר, לרבות האפשרות שהמדינה תסייע בתשלום השכר לעובדי המפעל. הצעות אלה נדחו, ועל כך קבע בית הדין כי "למעסיקה, נתונה הזכות שלא לקבל את ההצעות שהוצעו לה כחלק מהליך המו"מ שהתנהל בשאלת הפעלת המפעל. המפעל הוא רכושה של נגב קרמיקה והחלטות הקשורות להמשך הפעלתו הן בתחום הפררוגטיבה הניהולית של החברה".