בבית הספר ישגב בתל אביב נערכו בספטמבר 2017 ארבע בדיקות ELF (קרינה אלקטרומגנטית בלתי מייננת), ועל פי מסמכים משתי הבדיקות הראשונות התגלו רמות קרינה גבוהות - 12־7 מיליגאוס, בעוד הרף שנקבע על ידי המשרד להגנת הסביבה לקרינה מחשמל עומד על 4 מיליגאוס.



לדברי יו"ר עמותת ההורים בבית הספר, עפר פינקלשטיין, שתי הבדיקות הראשונות לא תואמו כנדרש עם נציגי בית הספר או עם ההורים: "בשתי הבדיקות האחרונות נכח נציג מטעם בית הספר וצילם את הבדיקה. מתברר שהיה פער בין מה שדווח לבין מה שנבדק בפועל". עוד מוסיף פינקלשטיין כי לאחר דרישות חוזרות ונשנות, רק השבוע מסרה עיריית תל אביב את ממצאי שתי הבדיקות האחרונות. "הן תקינות, אולם בשל המחדלים חשוב לנו לקבל את כל תוצאות הבדיקות שנערכו בשנים קודמות".



ד"ר ישראל כהן, פיזיקאי מומחה בחברת אינספקטרום ייעוץ קרינה: "ההמלצה של הגנ"ס היא שהחשיפה הממוצעת השנתית לשדה מגנטי מרשת החשמל של אדם לא תעלה על 2 מיליגאוס. לרוב, מה שמניע את הרשויות המקומיות הוא המחיר הזול של ספק השירות. זוכה המכרז מעניק מחיר נמוך בהרבה ממחיר השוק, וכך הבדיקה לא יסודית". גם בירושלים טוענים ההורים לחוסר שקיפות. חבר הנהלת ארגון ההורים בירושלים, אבי פטל: "ביקשנו שיפרסמו את כל דוחות הבדיקה שנערכו בבתי הספר בעיר. העירייה התנגדה".



גם בראשון לציון המצב לא משביע רצון, ותלמידי בית הספר היסודי נגבה בעיר סבלו מכאבי ראש, סחרחורות וחוסר ריכוז. "סמוך למקום הותקן מתקן גישה סלולרי שכוון היישר אל בית הספר, ועלה חשש שהסימפטומים שהילדים סבלו מהם נבעו מחשיפה לקרינה לאנטנה הסלולרית", אומר עמי יעקב, פעיל ארצי בנושא קרינה בבתי ספר ויו"ר העמותה למיגון וקרינה ולסלולריות שפויה.



"בבדיקת קרינה שבוצעה מטעם העירייה, לא התגלו חריגות, אולם היות ולא הופעלו מלוא המחשבים בתקשורת מלאה כדי למקסם את תקשורת ה־WIFI, היה חשש שהתוצאה לא אמינה. הבאנו בודק מטעמנו, והוא גילה סטייה חריגה בקרינה", ציין יעקב.



תגובות



מעיריית תל אביב נמסר: "הנושא מוכר. הסטיות שנמצאו נמוכות". מעיריית ראשון לציון נמסר: "האנטנות פורקו. הרשות רואה כערך עליון בעיות קרינה ודואגת למגרה".



מעיריית ירושלים נמסר: "בהתאם לבדיקות אנו מעניקים אישור בטיחות בתחילת שנת הלימודים לבתי הספר שעברו את הבדיקה בהצלחה. אם מתגלה ליקוי, ובהתאם להנחיות של הבודק, אנו מבצעים את המיגון הנדרש".



מנהל תחום בטיחות ארצי במשרד החינוך, רותם זהבי: "אם יש צורך, מנהל היחידה הסביבתית ברשות המקומית מבצע בדיקת קרינה לבחון את רמות הקרינה הקיימות אל מול אלו הנדרשות בתקנות".



ראש אגף רעש וקרינה במשרד להגנת הסביבה, ד"ר סטיליאן גלברג: "באפרתה דרשנו לגדר את המקום הסמוך לשנאי ולטפל בבעיית הקרינה. במקרה של דיווחים כוזבים יישלל היתר נותן השירות".