שר העבודה והרווחה, חיים כץ, הגיב היום (שישי) להחלטתו של שר הבריאות יעקב ליצמן להתפטר מתפקידו, ואמר כי החלטתו לגבי עבודות רכבת ישראל בשבת נובעת מ"פיקוח נפש". כזכור, ליצמן הודיע הבוקר כי יתפטר מתפקידו בשל ההחלטה לבצע את העבודות בשבת. השר כץ טען בראיון לכאן ב' כי ליצמן לא היה צריך להתפטר וכי נעשה "ניסיון ענק" למנוע את המשבר.

"רצינו לשמור על הציבור הדתי אבל גם על הצרכים החיוניים של הציבור הישראלי, שיוכלו לנסוע ברכבת בבטיחות ויוכלו להינות מהנסיעה", אמר כץ. "ליצמן לא היה צריך להתפטר. הלכתי ובדקתי, נעשיתי מומחה לענייני הרכבת. עשינו ניסיון ענק למנוע את המשבר הזה. בדקנו את צרכי הרכבת מול קדושת השבת. יש עבודה מסכמת גדולה ואם לא היינו עושים זאת הייתה שביתה שהייתה מעלה את העומס בכבישים. יש צרכים למדינה".

רכבת ישראל
רכבת ישראל

 
שר הרווחה אמר כי טיב העבודה קשור בבטיחות הרכבת וכרוך באישור ביטחוני מיוחד. הוא אמר כי הסביר לשר הבריאות המתפטר כי לא ניתן להפקידה בידי עובדים לא יהודים בלבד. "נפגשתי עם ליצמן מספר פעמים. הוא מבין שיש צרכים של פיקוח נפש", אמר כץ. "אין ברירה, העבודה תוכננה שנתיים. אם היא לא הייתה נעשית זה היה גורם לאנדרלמוסיה בתנועת הרכבות. זו עבודה גדולה של ארבעה חודשים שקשורה בבטיחות הרכבת ולהגנה אלקטרונית. בחלקם הגדול עובדי רכבת ישראל שיש להם אישור ביטחוני מיוחד. העבודות מסווגת בחלקן: איתותים, תדרים, כשאני אומר פיקוח נפש זה פיקוח נפש".

השר כץ הסביר כי למרות החשש לנפילת הקואליציה בשל פרישה אפשרית של המפלגות החרדיות, השיקול הבטיחותי גובר. "העבודה הזאת תיגמר. אין לנו שום עניין לפגוע בציבור הדתי, אין לנו שום עניין לפורר את הקואליציה", אמר. "אבל גם אין לנו עניין לשבש את החיים של אזרחי מדינת ישראל. אנחנו מבינים שהשותפים הטבעיים שלנו זה הציבור הדתי וצריך לשמור על קדושת השבת. עם זאת, אנחנו צריכים לשמור על קדושת החיים והבטיחות".