שר הרווחה חיים כץ הציג הערב (שבת) את עקרונות הצעת החוק הממשלתית לפתרון משבר קצבאות הנכות. כצפוי, ולמרבה האכזבה, במהלך חודש של דיונים לא הצליח משרדו להשיג ממשרד האוצר התחייבות על עיגון בחקיקה הקרובה של כל סכום 4.2 מיליארד השקלים לנכים בפריסה לארבע השנים הקרובות. מדובר בהתחייבות הממשלה, במהלך המשא ומתן שהתקיים במהלך ספטמבר. הסכום היחיד שלמשרד האוצר היתה מלכתחילה האפשרות לעגן בחוק היתה של כרבע מההתחייבות העתידית לנכים, כמיליארד שקלים לשנת 2018 בלבד, שיחולקו כתוספת זעומה למרבית הנכים לקצבת הנכות. מדובר בתוספת שתנוע סביב 300 שקלים לחודש, ואמורה להינתן כבר בחודש ינואר הקרוב.

האופן והמועדים בהם יחולקו שאר התוספות לקצבאות הקיום של הנכים אמורים להיקבע רק במהלך דיוני ועדת העבודה והרווחה של הכנסת שתכין את החוק לקריאה השלישית אבל לא צפויים להיות מעוגנים בחקיקה. שר הרווחה ומשרד האוצר לא הצליחו להגיע להסכמות על תוספת מעבר לבסיס התקציב ל'פעימה הראשונה' של התוספת לקצבת הנכות. זו תוספת בת 0.68 מיליארד שקלים, עבור אוכלוסיות הנכים החלשות ביותר, שהשר חיים כץ יכניס בכל זאת לתזכיר הצעת החוק הממשלתי שיציג מחר ושהאוצר לא אישר עדיין. 
ביחד עם התוספת, תזכיר החוק עומד על 1.98 מיליארד שקלים מתקציב המדינה לשנת 2018. מדובר בכמעט כפול מהסכום שהאוצר הקצבה לטובת הנושא לשנה הקרובה. בלשכת שר הרווחה הדגישו כי "מנגנון הצמדת עדכון קצבת הנכות לשכר הממוצע במשק במקום למדד, שיבטיח את עדכון הקצבאות להבא וימנע את המצב בשני העשורים האחרונים בהם הקצבה לנכה עמדה במקום, ייכלל בתזכיר החוק הממשלתי שיגיש השר השבוע. הוא יהיה תקף על פי תזכיר החוק כבר מינואר הקרוב וזהו חלק מהמנדט שקיבלו משרד הרווחה והביטוח הלאומי בניסוח תזכיר החוק, על פי ההסכמות שהיו בין הממשלה לנכים".

אבל יודגש כי לפני חודשים עם תום המו"מ בין הנכים לממשלה בתיווך ההסתדרות לא נקבע מועד להצמדת קצבת הנכות לשכר הממוצע וכוונת האוצר ומשרד רה"מ היתה ליישם את ההתחייבות רק בתום ארבע פעימות התוספת לקצבאות, היינו בעוד ארבע שנים. כך שגם סוגייה זו, שהיא קריטית עבור הנכים, טרם סוכמה במלואה בין משרדי הרווחה והאוצר. 

מחאת הנכים, ארכיון. צילום: אבשלום ששוני

המתווה מחולק לשני חלקים
 
החלק בהסכמת האוצר כולל את תוספת הפעימה הראשונה מתוך ארבע אליהם התחייבה הממשלה לקצבת הנכות, תוספת שעומדת על כ-350 שקלים בלבד לנכה לחודש, עבור רוב הנכים, בעלות כמיליארד שקלים לשנת 2018. קצבת הנכות ליחיד תעלה בינואר 2018 בסכום של בין 340-640 שקלים עד לגובה חודשי בסך 3,133 שקלים. בנוסף, קצבת השר"מ (שירותים מיוחדים לנכים סיעודיים מתחת לגיל פרישה) לרמה הגבוהה (188%) תעמוד על 5,245 שקלים.
את שאר התוספת לקצבת הנכות, לשנים 2019-2021, תאלץ ועדת העבודה והרווחה של הכנסת לנסות להכניס לחקיקה כשהצעת החוק תובא להכנה לקריאה שנייה ושלישית בדיוניה. משימה לא קלה בהתחשב בכללי העבודה של האוצר ביחס לתקציב המדינה וכשהדיונים על תקציב 2019 נמצאים רק בחיתוליהם.
החלק שלא בהסכמת האוצר כולל תוספת של 0.68 מיליארד שקלים ששר הרווחה חיים כץ יכניס להצעת החוק הממשלתית, המחייבים הסכמה של האוצר. התוספת כוללת בין היתר כוללים בין היתר: קצבה חודשית נוספת (קח"ן) אחידה לכל בעלי אי כושר השתכרות מלא כשבזאת יבוטלו הרמה הנמוכה והבינונית של אי כושר השתכרות, תוך מתן הרמה הגבוהה של התוספת החודשית (451 שקלים) לכלל הנכים בעלי אי כושר השתכרות. 
דמי הליווי לעיוורים יושוו לקצבת הניידות של הנכים - נושא שעליו יצאו ארגוני העיוורים בישראל למאבק ואמור לקבל מענה בחקיקה. העלאת רצפת ההשתכרות לנכה עובד ל-4,000 שקלים בחודש מהם לא תקוצץ זכאותו לקצבת נכות. הפעלת מנגנון עדכון קצבת הנכות הכללית בצמוד לשכר הממוצע במשק כבר מינואר 2018 ולא משנת 2021. 

מחאת העיוורים מול הכנסת, ארכיון. צילום: הדס פרוש, פלאש 90


שר הרווחה: "לא ניתן מעשה לעשרות אלפי אזרחים"
שר העבודה והרווחה, חיים כץ (הליכוד), אמר כי "בהסכמות שהתגבשו ועל בסיסם הכנו את המתווה לא ניתן מענה לעשרות אלפי אזרחים שקולם נדם במהלך המאבק הצודק של הנכים להעלאת הקצבה. לא הייתה התייחסות לגידול הטבעי בשיעור מקבלי קצבת הנכות ולא הובא בחשבון המעבר המאסיבי מהבטחת הכנסה או נפגעי עבודה לקצבת נכות.  ההצעה שגיבשתי תמנע קיפוח של הקבוצות החלשות ביותר ומעבר לסיוע לבעלי המוגבלויות והנכים בישראל, החלטנו על קח"ן אחיד, מהלך שיקל ויפשט את מורכבות החוק עבור הנכים, ואף יצמצם משמעותית את כמות הוועדות להגדלת אחוזי נכות רפואית".
נעמי מורביה, יו"ר מטה מאבק הנכים, השייכת למחנה של ארגוני הנכים שלקח חלק במו"מ עם הממשלה ותמך בפשרה של חלוקת התוספת על פני ארבע שנים, הדגישה בשיחה עם "מעריב אונליין" כי "מאכזב מאד שהממשלה לא מצליחה עדיין לעגן בהצעת חוק את מלוא סכות ההתחייבות לנכים לארבע השנים הקרובות. אם שני עקרונות לא ייכללו בחוק הסופי – והם גם ההתחייבויות העתידיות של הממשלה לנכים, וגם הצמדת עדכון קצבאות הקיום לשכר הממוצע במשק – נראה עצמנו משוחררים לחלוטין מההסכמות עם הממשלה ונחזור למאבק בכל הכוח. לא יתכן שהממשלה תאלץ אותנו למאבק סיזיפי בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת כדי לממש בחוק את ההתחייבויות שהיא עצמה התחייבה אליהן".