מימדי ההרס בעקבות הטרגדיה שאירעה אתמול בלילה ביפו מתבררים הבוקר (שלישי) לאחר שבניין ברחוב יפת בעיר קרס לחלוטין והביא למותם של שלושה בני אדם ופציעתם של חמישה. כוחות ההצלה של פיקוד העורף וצוותי הכבאות והמשטרה עורכים סריקות לאיתור לכודים אף כי ההערכות הן שלא נותרו נפגעים נוספים תחת הריסות הבניין בו הייתה חנות של טמבור. 


כוחות ההצלה באזור קריסת המבנה ביפו. צילום מד"א
ההרוגים הם תושב טייבה, עלי אבו ג'מעה ורימון חורי, בן 18 מיפו. ההרוג השלישי הינו תושב השטחים, וכרגע אין פרטים מזהים לגביו. בתוך כך, החשמל והמים באזור רחוב יפת בעיר בו אירע הפיצוץ נותקו לחלוטין והתושבים במקום ממתינים לחידוש האספקה על רקע העבודות של חברת החשמל והעירייה שככל הנראה יימשכו עד שעות הצהריים המאוחרות. 

במשטרה הביעו הערכה לפעילות של הכוחות בשטח ואמרו כי "עשרות שוטרים, כוחות כב"ה, מד"א ופיקוד העורף פעלו במהלך הלילה בפעילות מצילת חיים כולל חילוץ פצועים ופינויים לביה"ח. מברור ראשוני ובחינת הממצאים בשטח עולה כי ככל הנראה מדובר על פיצוץ נפחי (לא פלילי - א.ח) בתוך מבנה ששימש כעסק לחומרי בניין וההדף הרב גרם לקריסת המבנה ולמבנים צמודים לו. בשלב זה של החקירה טרם ידוע מה הגורם שהביא להתרחשות הפיצוץ.

כיווני החקירה הנוכחים הם פיצוץ של בלוני גז או של חומרים שהיו במבנה כאשר אין חשד לפלילים. סמואל ארביד, שכן שגר סמוך לחנות שהתפוצצה ועלתה באש סיפר לגל"צ: "בערך ב-23:10, היו פיצוצים חזקים מאוד, שהרעידו את הבית והחלונות. הייתה חרדה גדולה מאוד. בני נפצע ברגלו ופונה לבית החולים מרסיסים של הזכוכיות עם חתכים עמוקים שהצריכו תפרים. אמא שלי ואחותי הן נפגעות חרדה. זאת פעם ראשונה בחיים שלי שיצא לי לראות דבר כזה".

פיצוץ המבנה ביפו. צילום: אלוני מור
 
חילוץ מההריסות בקריסת המבנה ביפו. צילום: דוברות כבאות והצלה

ארביד תיאר כי נשמעו מספר פיצוצים, דבר שגרם לחרדה גדולה. "לקח לי 2-3 שניות להבין מה קרה מסביבי", עד שהבנתי וראיתי שהכל עף", אמר, "זה הלם של שנייה ואז הוצאתי את משפחתי החוצה. דרך החלונות חדרו אש והיו הרבה פיצוצים. הסכנה נמשכה רבע שעה. המשפחה שלי בסדר, שוחררה מבית החולים. לילה קשה".

טפסר דורון נתנאל, מפקד תחנת תל אביב אמר מהזירה: "הזירה סגורה, רק כוחות הביטחון פועלים במקום. הכוחות שלי מחסלים את השריפה, יש מספר מוקדים שמעשנים, כי קרסו תקרות ואי אפשר היה להגיע לשם. כעת הביאו 'באגר', על מנת לפנות את ההריסות. זאת חנות טמבור, ביחד עם בית. היה פה פיצוץ של גז בישול, ככל הנראה הייתה דליפה רצינית, שגרמה לפיצוץ, ואלו התוצאות". 

כבאי בזירת קריסת המבנה ביפו. צילום: דוברות המשטרה


"העובדה שמדובר בחנות טמבור, נתנה את פיצוצי המשנה והבעירה החזקה", הוסיף נתנאל, "דלפה כמות גז רצינית שגרמה פה פיצוץ חזק. פצוע אנוש שחילצנו בתחילת האירוע, שניים נוספים היו לכודים מתחת להריסות, כוחות הכיבוי חילצו אותם אחרי שלוש שעות. אנחנו מתפללים שלא יהיו פה עוד. אני מעריך שייפתחו את הרחוב סביבות הצהריים. זה ממש הרס גדול, הרבה בטונדות, מתכות שעפו, התקמטו. זאת פשוט הייתה עוצמה אדירה של פיצוץ".

דובר מרחב יפתח, סמי ג'ובאס, התייחס לקריסת המבנה ואמר: "אנחנו יודעים מה קרה למקום, אך טרם יודעים מה גרם לפיצוץ, אנחנו בראשיתה של חקירה. בשלב הזה אני יכול לומר שעל פי האבחנות של כיבוי האש התרחש פיצוץ כתוצאה מאדי דלק או דליפת גז בעקבות איזשהו ניצוץ שהוביל לנזק בחנות 'טמבור'. אנחנו נחקור את הנושא ונבדוק האם מדובר בבלוני גז. עיקר המאמצים שלנו כעת הוא בפעולות מצילות חיים בראש ובראשונה, פינוי פצועים וחילוץ גופות. זהות ההרוגים טרם ידועה לנו. מדובר בחנות שצמודים אליה מספר בנייני מגורים. החנות לא הייתה פתוחה באותה עת אך זה לא שולל את האופציה שהיו בה אנשים, אנחנו נצטרך לבדוק זאת".


 
על הרעש החזק שנשמע למרחקים ועל הנזק בזירה סיפר דובר המרחב: "אכן היה רעש אדיר, מדובר בזירה מאד קשה ומורכבת הכוללת קריסת מבנים בצורה מלאה. סביר להניח שהחומרים הדליקים שהיו בתוך החנות העצימו את עוצמת הפיצוץ". 
 
כשנשאל האם להערכתו מדובר ברשלנות השיב: "במשטרה אנחנו לא עוסקים בתחושות, זה לא אחראי מצידי לומר זאת, אנחנו נחקור ונבצע בדיקה יסודית ונגיע לתובנות".

עריכה מטעם 103FM: איתמר זיגלמן