מאבק הנכים הוא אומנם בעיקרו על גובה הקצבאות, אך לא רק. הנכים נתקלים בסביבת עבודה לא נגישה, באפליה בקבלה לתעסוקה ובעיקר בקושי להשתלב בעבודה אחרי תאונה או מחלה. גוף אחד שעובד עם הממשלה יודע לעשות את זה אחרת ומציע את המודל ליישום בכלל המשק. לפני שלוש שנים הקימה קבוצת דנאל, הזכיין הממשלתי הגדול ביותר בתחום גיוס והשמת עובדים במגזר הציבורי, מחלקה ייעודית בשם "המרכז הארצי לשילוב עובדים עם מוגבלות בתעסוקה".



בשנת 2015 הושמו במשרות באמצעות המחלקה 180 אנשים עם מוגבלות, שהופנו מהביטוח הלאומי. ב־2016 הושמו 260 עובדים וב־2017 יהיו יותר מ־400 עובדים עם מוגבלויות שימצאו משרות דרך דנאל. ערן מרדכי, סמנכ"ל ומנהל חטיבת משאבי אנוש בדנאל, מסביר ל"מעריב־השבוע" איך מגשרים על בעיית הניסיון והרצף התעסוקתי, שנפגעים אצל עובדים עם מוגבלות, המרותקים לעתים לתקופות ארוכות לבתי חולים ולשיקום: "במכרז להשמת אנשים עם מוגבלויות שבו זכינו, האוכלוסייה עוברת תהליך שיקומי בביטוח הלאומי, כולל הכנה לעולם העבודה, ולאחר מכן מופנית אלינו".



"לא לשים דגש על המוגבלות". ערן מרדכי, צילום: יח"צ
"לא לשים דגש על המוגבלות". ערן מרדכי, צילום: יח"צ



"קיימת פתיחות והבנה גדולות יותר בשנים האחרונות"


לדבריו, "אנחנו מקיימים פגישה עם המשוקם ובוחנים מה יכול להתאים לו. תפיסת העבודה הייחודית שלנו היא לא לשים דגש על המוגבלות, אלא לחפש את היתרונות שקיימים בכל אחד. רוב המושמים הפוטנציאליים שמגיעים אלינו עוברים תהליך מקדים של הכנה לחזרה לעולם התעסוקה. רק לאחר שלב זה הם מופנים אלינו להמשך תהליך".



מרדכי אמר עוד כי "קיימות תוכניות לסיוע למעסיקים, שמוביל משרד הכלכלה. הוקם מרכז תמיכה למעסיקים, שאמור לתת פתרון לכל נושא ההנגשה. בדנאל אנחנו מספקים את המידע הרלוונטי למעסיקים ומלווים אותם ככל שנדרש. ב־2017 אסור שיהיו מגבלות להעסקת אנשים עם מוגבלות". לדבריו, "בנוגע לאפליה, אנחנו עדים לשינוי שחל בשנים האחרונות. בארגוני ענק אפשר לראות שבכירים מובילים פרויקטים לקליטת אנשים עם מוגבלויות. קיימת פתיחות והבנה עמוקה יותר לצורך בשילוב של אוכלוסייה זו במרקם העסקי. גופים רבים פונים גם אלינו בנושא. הממשלה צריכה לעשות את היתר".