היום הארוך של ח"כ דוד ביטן הגיע לסיומו. חקירתו של יו"ר הקואליציה במשרדי להב 433 הסתיימה הערב (ראשון) לאחר יותר מ-14 שעות, בהן נשאל על מעורבותו בפרשה 1803 שעניינה שחיתות בקרב בכירי עיריית ראשון לציון בעבר ובהווה. ביטן עצמו חשוד בעבירות שוחד, הלבנת הון, מרמה והפרת אמונים. בצאתו מחדר החקירות נשאל ביטן אם הוא מתכוון להתפטר מהכנסת וענה: "לא".



דוד ביטן מיד עם תום החקירה

עורך דינו של ביטן, אפרים דמרי, אמר כי חבר הכנסת "שיתף פעולה באופן מלא עם החוקרים,הוא השיב לכל השאלות שהוצגו בפניו, מאמין במערכת אכיפת החוק ובכוונתו להמשיך ולשתף פעולה עם החוקרים גם בחקירתו הבאה ביום רביעי".



עורך דינו של ביטן, אפרים דמרי. צילום: שרון סרור



החקירה של ביטן עוררה סימני שאלה לגבי עיתויה, סמוך מאוד לסיום הדיונים על חוק ההמלצות, שהיה אמור לעלות מחר להצבעה (ובינתיים נדחה). דוברת המשטרה, מירב לפידות התייחסה לטענות אצל רפי רשף בחדשות עשר, ואמרה כי אין קשר בין מועד החקירה ל"חוק ההמלצות", אותו הוא מקדם. "ברגע שאנחנו מבצעים דחייה או הקדמה של חקירה בשל התפתחויות פוליטיות אנחנו מזהמים את החקירה".



בתשובה לשאלתו של רשף, כי "הצדק צריך גם להיראות", וכי גם אם לא היה זדון במועד חקירת ביטן, היא עדיין לא נראית טוב, וזאת מכיוון שהוא לא יוכל להשתתף בהצבעה על חוק שבמשטרה מתנגדים לו, ענתה דוברת המשטרה כי  "צריך להפריד בין הפוליטי לחקירה. הדבר הנכון הוא כן לחקור משיקולים מקצועיים ומבצעיים, ובמקביל שאני אבוא ואסביר למה אנחנו עושים את זה. זה האיזון בין טוהר החקירה, להסברה לציבור".

מוקדם יותר היום הוארך בחמישה ימים מעצרו של ראש עיירת ראשון לציון, דב צור. נציג המשטרה אמר לגבי צור כי הוא מעורב במספר פרשיות: "על פי חומר החקירה הוא נמצא ברף הגבוה למעלה. הוא מזוהה מבחינתנו עם מספר פרשיות, מספר מעורבים והוא בהחלט עלול לשבש חקירה". פרקליטיו של צור, עו"ד טל שפירא ועו"ד אוריאל כפרי, טענו שהנסיבות לא מצדיקות הארכת מעצר לראש עיר המכהן זה שנים רבות. "הוא אדם ללא רבב, איש שהוא מלח הארץ וניתן לשקול חלופת מעצר שבית המשפט המכובד יבחן", אמרו.



צור בדיון על הארכת מעצרו. צילום: אלון חכמון
צור בדיון על הארכת מעצרו. צילום: אלון חכמון



השופט מיכלס דחה את הטענות. "לאחר שעיינתי בתיק החקירה אני סבור שהחשד נגדו סביר בשלב זה של החקירה, בפרט בהסתמך על מסמכים שהונחו בפניי", אמר. "נגד החשוד קצה עילת מעצר וקיים חשד לשיבוש. נוסף על כך, לא ניתן להתעלם מהעובדה שישנו חשד שהחשוד עשה לאורך השנים מעשים בניסיון להסתיר את מעשיו". כזכור, דב צור מכהן כראש עיריית ראשון לציון מאז שנבחר ב-2008. 


 


בנוסף לחקירה של ביטן והמעצר של צור, עוכבו מספר רב של חשודים נוספים, ביניהם אשתו של חבר כנסת מכהן, שבמהלך חקירתה נשאלה, בין היתר, לגבי שני מיליון שקלים שהופקדו בחשבון הבנק שלה ושל בעלה. המשטרה מנסה להתחקות אחר גורמים שהפקידו את המזומנים בחשבון. פרקליטה, עו"ד צדוק חוגי, אמר בתגובה: "מרשתי מכחישה את הפרטים שהוטחו בפניה ולא מכירה כל כספי שוחד שנכנסו לחשבונה, לא בעשרות, לא במאות, ולא באלפים. לטענתנו מדובר בניסיון להפעיל לחץ על בעלה במסגרת החקירה".