עליה אדרי ורשל מלכה לא ראו אחת את השנייה כבר חמש שנים, לא עניין של מה בכך כשמדובר אשה בת 102 ובתה בת ה-62. אדרי נמצאת במצב סיעודי מורכב עקב גילה המבוגר. בתה, רשל, עברה לפני מספר שנים אירוע מוחי קשה, דבר שגרם לאשפוזה במרכז רפואי שיקומי במצב קשה כאשר היא מונשמת.



מנהלת הבית הסיעודי 'בית אשל' שבקיבוץ גבת בו נמצאת עליה, פנתה למד"א, על מנת שאלו יסייעו להגשים את חלומה של עליה לבקר את בתה, בעזרת אמבולנס המשאלות של הארגון. במד"א נענו כמובן לבקשה, ובשבוע שעבר התייצב צוות האמבולנס, בראשות הפאראמדיק ליאור מלכה יחד עם החובש הבכיר חגי סידו ומתנדבת נוער מד"א שני מלכה, על מנת להוציא את המפגש המרגש לפועל ולהביא את האם הקשישה למרכז הרפואי השיקומי 'בית בלב' בנשר.



עליה הובלה לחדר שבו מאושפזת בתה האהובה רשל, אותה, כאמור, לא פגשה מזה חמש שנים - מאז עברה אירוע מוחי קשה. במשך שעה ארוכה אחזה עליה בידה של בתה המונשמת וליטפה אותה, כאשר איש מהנוכחים בחדר לא יכול היה שלא להתרגש מעצמת הרגע.



יפה מנדלוביץ', אחותה של רשל, סיפרה כי "לפני כמעט חמש שנים אחותי, אשר סובלת גם מניוון שרירים תורשתי, עברה אירוע מוחי מאוד קשה. בגלל המחלה הנוראית היא אינה מצליחה להתאושש ולנשום בכוחות עצמה ונזקקת להנשמה, ומאז היא מונשמת ונמצאת בהכרה חלקית". במהלך המפגש שמו לב הנוכחים כי לאור קריאות האם לביתה, נראה מעין חיוך נסוך על פניה של רשל ודמעות זלגו מעיניה. בני המשפחה שנכחו ציינו כי רשל מזהה את קולה של האם.



"לא הייתה עין יבשה בחדר"


פאראמדיק מד"א, ליאור מלכה, סיפר: "למרות מצבה הקשה יכולנו להבחין בקלות בתחושות שחלפו על האם. זו לא הפעם הראשונה שאני נוטל חלק בהגשמת  משאלה, אבל כאן היה באמת מעמד מאוד מאוד מרגש, לראות אם בת למעלה מ-100 נפרדת מביתה - אני חושב שלא הייתה עין יבשה בחדר. זכינו להיות חלק בעשיית חסד מיוחד במינו".



מנכ"ל מד"א, אלי בין: "פרויקט 'אמבולנס המשאלות' כבר ראה רגעים מרגשים רבים לאורך השנים, אך המעמד שהתרחש במרכז הרפואי השיקומי 'בית בלב' בנשר בשבוע שעבר היה כזה שלא יישכח בקרב אנשי הצוות שנטלו בו חלק. יש לנו זכות גדולה לסייע לחולים מורכבים ולבני משפחותיהם, אם בכאלו שנדרשים 'להטעין את המצברים' בכדי להתמודד עם מחלה – ואם בכדי להעניק חסד אולי אחרון". 



"אמבולנס המשאלות" הוא מיזם של מגן דוד אדום, ששם לו למטרה למלא בקשות של אנשים המתמודדים עם מחלות קשות או סופניות ושיכולת הניידות שלהם אבדה. הגשמתה של כל משאלה מתוכנן בקפידה, בתיאום עם הרופא האחראי לחולה ובהתאמה מרבית לצרכיו, וכמובן - בליווי צוות רפואי שעבר הכשרה מתאימה.
אופי המשאלות הנו לרוב בעל ערך רגשי ואישי: השתתפות באירועים משפחתיים, מפגש מחודש עם הקהילה שאליה השתייך, ביקור באתרי טבע מורשת ודת או צפייה במופעי תרבות וספורט. החולה מוסע לאתרים, לפי בקשתו, באמבולנס ייעודי המצויד במערכות רפואיות בקדמת הטכנולוגיה והמותאם לצרכיו הייחודיים. האמבולנס כולל גם: כיסא גלגלים בעל עבירות גבוהה, מצלמה המותקנת על גג האמבולנס והמאפשרת לנוסע לצפות בתוואי הדרך על גבי מסך, מקרר לתרופות, ציוד החייאה ומיטה מיוחדת.