נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הכיר בירושלים כבירת ישראל והערב (חמישי) מתפרסם ב"החדשות" כי שר השיכון והבינוי, יואב גלנט, החליט על מהלכים מעשיים בעקבות ההכרזה. על פי הפרסום 14 אלף יחידות דיור ייבנו במזרח ובמערב העיר, כאשר כבר בשבוע הבא יובאו לאישור ולהפקדה.



על פי התכנית של גלנט 5,000 יחידות דיור ייבנו בעטרות, זאת בנוסף על שכונה שכבר מקודמת במקום. 1,000 יחידות נוספת שחיכו לאישור בפסגת זאב יקודמו.3,000 יחידות ייבנו בשכונת קטמון חפץ שבמערב העיר כחלק מהתחדשות עירונית. 5,000 יחידות דיור ברכס לבן יובאו לדיון כבר בימים הקרובים. המדובר הוא על יחידות חדשות ולא כמו בעבר כאשר קודמו יחידות עליהן כבר דובר בעבר.



"בהמשך להצהרתו ההיסטוריות של טראמפ אני מתכוון לחזק את הבנייה בירושלים בעוד שכונות", אמר השר גלנט. שרים אחרים אמרו ש"נגמרו התירוצים. אין יותר סיבות למה לא לבנות בעיר כשנשיא ארצות הברית רואה בה הבירה הבלתי מעורערת". 



יואב גלנט. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



הכרזת טראמפ היא כמו הצהרת בלפור ושחרור ירושלים - רגע גדול בתולדות הציונות, כך אמר היום ראש הממשלה בנימין נתניהו בעקבות הכרזת נשיא ארצות הברית על הכרה בירושלים כבירת ישראל וכוונתו להעביר את השגרירות האמריקאית לעיר.



בסרטון שפרסם ראש הממשלה הרשתות החברתיות הוא אומר כי "יש רגעים גדולים בתולדות הציונות: הצהרת בלפור, הקמת המדינה, שחרור ירושלים, ואתמול - הצהרת טראמפ. אמרתי לו: ידידי הנשיא, אתה עומד לעשות היסטוריה. ואתמול - הוא עשה היסטוריה. זה רגע מרומם ומאחד. לימין, לשמאל, דתיים, חילונים. אנו מעלים את ירושלים על ראש שמחתנו!".



בעשרת הימים האחרונים שוחח ראש הממשלה עם הנשיא טראמפ פעמיים, בנוסף לשיחה בין הנשיים עליה פורסם. הוא הדגיש בפני הנשיא את החשיבות ההיסטורית של מהלך כזה והבטיח לו שהסטטוס קוו בירושלים יישמר. 



בישראל לא הופתעו מהתגובות בעולם על הצהרת טראמפ, וכשמנתחים את האמירות ואת התגובות הבינלאומיות רואים שבגדול האמירות שמגיעות ממדינות ערב וגם ממדינות במרחב מרכז אירופה, מזרח אירופה ואחרות, צפויות ומדודות. הבעיה של ישראל ממוקדת במדינות מערב אירופה ואפשר לראות זאת גם לפי התגובות להודעתו של הנשיא טראמפ. 



עם זאת, בירושלים לא מתרגשים מהאמירות האלה, ופועלת מדינית במספר זירות בינלאומיות תוך ניצול הקשרים החדשים בארצות אמריקה הלטינית, אסיה ואפריקה כדי לקדם את סדר היום שלה.