לאחר סוף שבוע לא פשוט שעבר בעוטף עזה, מתעוררים הבוקר (ראשון) התושבים ליום מתוח במיוחד, לאחר שתי נפילות שזוהו בשדרות וגרמו נזק לרכוש. אחת הרקטות זוהתה אתמול בערב בגן ילדים בעיר וההערכה שהיא נחתה במקום עוד ביום שישי, זאת בנוסף לרקטה הראשונה, שגרמה לנזק למספר כלי רכב בעיר ובעקבותיה פונתה נפגעת חרדה לבית החולים ברזילי באשקלון.



לאור דיווחים על תלמידים המגיבים בחרדה, יגיעו הבוקר פסיכולוגים לבתי הספר והגנים על מנת ללוות את הצוותים החינוכיים והתלמידים. כמו כן, ימופו מעגלי הפגיעות, כאשר היועצות נתבקשו ליזום שיחה אישית עם כל התלמידים שמוכרים כחרדים. הצוות הטיפולי יבחן את המענים הטיפוליים הנדרשים לתלמידים במעגלי הפגיעות השונים.
 
המנהלים באזור נתבקשו לשלוח איגרת להורים עם הסבר על תגובות נורמטיביות וסימני מצוקה המחייבים תשומת לב והפניה. הבוקר יגיעו הצוותים המקצועיים של השירות הפסיכולוגי על מנת ללוות את הגננת והילדים בגן בו פגעה אחת הרקטות.


על רקע המתיחות באזור, ארגון המורים ממשיך בעיצומים, במחאה על חוסר ההתקדמות במשא ומתן עם האוצר על הסכם השכר החדש, וישבית היום את הלימודים ב־109 בתי ספר תיכוניים בדרום, שבהם לומדים כ־40 אלף תלמידים. ארגוני ההורים וגם ראשי רשויות בדרום הביעו תמיכה במאבק המורים וקראו לממשלה לשפר את תנאיהם.

השביתה תתקיים ביישובים: אופקים, אילת, אשל הנשיא, באר שבע, דימונה, חורה, יטבתה, ירוחם, כסיפה, כפר מימון, לקיה, מגן, מיתר, מצפה רמון, מרחבים, נווה, נח"ל, אבנת, ניר עם, נתיבות, סעד, ספיר, עומר, עין גדי, ערד, ערערה־בנגב, רהט, שגב שלום, שדה בוקר, שובל, שער הנגב ותל שבע. 

כאמור, בשישי לפנות ערב הופעלה אזעקת צבע אדום במועצות האזוריות שער הנגב, שדות נגב, חוף אשקלון וכן בעיר שדרות. סוללת "כיפת ברזל" יירטה שיגור אחד שזוהה בדרכו לשטח ישראל. האירוע הסתיים ללא נפגעים וללא נזקים. בעקבות זאת תקפו שני מטוסי קרב של חיל האוויר מתחם אימונים ומחסן אמצעי לחימה של חמאס ברצועת עזה. 



האזור שהופצץ בצפון הרצועה. צילום: AFP



לאחר כשעתיים נורו רקטות נוספות מרצועת עזה. אחת מהן יירטה מערכת “כיפת ברזל” ושתיים מהן פגעו בשדרות. אלו הרקטות הראשונות שנופלות בשדרות בשנה וחצי האחרונות. חיל האוויר הגיב בתקיפת ארבע מטרות של חמאס ברצועת עזה – שני אתרים לייצור אמצעי לחימה, מחסן אמצעי לחימה ומתחם צבאי של הארגון. על פי דיווחים מהרצועה, בתקיפה נהרגו שלושה פעילי עז א־דין אל־קסאם – הזרוע הצבאית של חמאס.

סופ"ש סוער בשטחים, בעזה ובוואדי ערה

בשישי ובשבת פרצו עימותים קשים במזרח ירושלים, בגדה המערבית, בגבול רצועת עזה ואמש גם בתוך הקו הירוק – בכביש 65 החוצה את ואדי ערה. במהלך העימותים נורו בשישי בערב רקטות לעבר שדרות, שאחת מהן נחתה והתפוצצה במרכז העיר, אך למרבה המזל לא גרמה לנפגעים.
 
הפלסטינים טוענים כי במהלך העימותים בסוף השבוע נהרגו שלושה צעירים ברצועת עזה וכן נפצעו מאות מפגינים, רובם באורח קל, בגדה ובמזרח ירושלים. זאת, לאחר שבמערכת הביטחון, במשטרה ובמג”ב נערכו בכוחות מוגברים לקראת סיום התפילות במסגדים בשישי בצהריים. בתום התפילות הפגינו אלפי פלסטינים במוקדים שונים, בין היתר סמוך לקבר רחל בבית לחם, באל־ערוב, בקלנדיה, בבית עומר ובאזור טול כרם. 

הפרות סדר במזרח ירושלים. צילום: עיר עמים

 
עימותים קשים פרצו גם בשישה מוקדים סמוכים לגדר המערכת בגבול רצועת עזה. אלפי פלסטינים התפרעו וביקשו לפרוץ את הגדר. בכל מוקדי המהומות הבעירו המפגינים צמיגים, יידו אבנים והשליכו בקבוקי תבערה ומכל הבא ליד לעבר השוטרים והחיילים. צה”ל ומג”ב הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות, שכללו גז מדמיע וכדורי גומי. שישה מפגינים נעצרו על הפרות סדר.

אתמול נמשכו המהומות, אבל עם פחות משתתפים. בגבול הרצועה הפגינו מאות. ברחוב צלאח א־דין במזרח ירושלים חסמו מאות מפגינים את הכביש והתעמתו עם כוחות של משטרה ומג”ב שפינו את הציר. שני שוטרים נפצעו קל מפגיעת אבנים.

אירוע חמור נרשם אתמול בכביש 65 החוצה את ואדי ערה. הפגנה של מאות ערבים, בהם ח”כ אחמד טיבי, שהניפו דגלי פלסטין וצעקו: "אל־קודס – בירת פלסטין” הסלימה. עשרות רעולי פנים החלו ליידות אבנים לעבר אוטובוסים וניידות משטרה וגרמו נזקים לכמה כלי רכב. בעקבות כך נחסמה באופן זמני התנועה בכביש הסואן.

אבו מאזן מסרב לפגוש את פנס

בתוך כך הודיע אתמול יועצו של אבו מאזן לעניינים דיפלומטיים מג׳די חאלדי בראיון לקול פלסטין כי יו”ר הרשות לא יפגוש את סגן נשיא ארה”ב מייק פנס, שיבקר באזור במחצית השנייה של החודש. דברי היועץ נאמרו בעקבות הצהרתו של הנשיא טראמפ שלפיה הוא מכיר בירושלים כבירת ישראל וכי בכוונתו להעביר בעתיד את שגרירות ארצו בישראל לעיר. חאלדי הוסיף כי “הסוגיה גדולה הרבה יותר מפגישה משום שוושינגטון, בהחלטה שלה בעניין ירושלים, חצתה קווים אדומים שלא הייתה צריכה לחצות”.
 
לדברי חאלדי, הימים הקרובים יוקדשו למאמצים דיפלומטיים לתיאום צעדים נגד ההכרזה, כולל כינוס של שרי החוץ של הליגה הערבית וכן כינוס הפסגה האסלאמית ביום רביעי הקרוב. אל הכרזתו של אבו מאזן נגד פגישה עם פנס הצטרפו אישים נוספים בעולם הערבי, בהם שייח’ אל־אזהר, מהדמויות החשובות באסלאם, השייח אחמד אל־טייב, והאפיפיור הקופטי תיאודורוס השני, שניהם מתגוררים במצרים.
 
במקביל אמר אתמול מזכיר המדינה האמריקאי רקס טילרסון במהלך ביקורו בפריז כי “השגרירות האמריקאית לא תעבור לירושלים בשנה הבאה וגם לא בשנה שלאחריה”. הוא הוסיף במהלך מסיבת עיתונאים משותפת שקיים עם שר החוץ הצרפתי ז’אן־איב לה דריאן כי “מעמדה הסופי של העיר ייקבע במשא ומתן בין שני הצדדים”.