חנוכייה מוארת במלואה נדליק הערב (שלישי) כאשר כל שמונת הנרות יודלקו ביחד עם השמש. השם חנוכה מגיע ככל הנראה מחנוכת בית המקדש שנערכה לאחר כיבושו וטיהורו על ידי המכבים, שם נוסף לחג הוא "חג האורים", בגלל האורות שאנו מדליקים. ישנם שני מנהגים לגבי זמן הדלקת נרות חנוכה. יש כאלו הנוהגים להדליק לאחר שקיעת החמה שהערב תהיה בסביבות 16:40. יש כאלו הנוהגים להדליק לאחר צאת הכוכבים שהערב תהיה בסביבות 17:05.

מטרת ההדלקה היא לפרסם את הנס של ניצחון החשמונאים במרד נגד היוונים בזמן בית המקדש השני ואת נס פך השמן, שלמרות גודלו הקטן הספיק להדלקת נרות המנורה לשמונה ימים, לכן יש להדליק את הנרות במקום הצופה אל רשות הרבים, כגון חלון או פתח הבית, על מנת שכמה שיותר אנשים יוכלו לראות את הנרות.

נצמדים לקלאסיקה: מתכון ללביבות תפוחי אדמה מושלמות
מתכון לספינג' שישדרג לכם את החג


המלחמה על האש - הרב עדין אבן ישראל (שטיינזלץ)

השימוש בנר כסמל לחג החנוכה קשור למהותו של החג. החג הזה הוא זיכרון למלחמה הראשונה שפרצה סביב עניין דתי. מכאן והלאה התרחשו עוד הרבה מלחמות כאלו בהיסטוריה, אבל זהו המודל הראשון.
 
זו הייתה המלחמה על האש שלנו, שלא תכבה. ניסו לכבות אותה בצורות שונות, וחנוכה הוא הצהרה על כך שהאש שלנו החזיקה מעמד, שיש נר, ואחר כך עוד נר, ואחר כך עוד נר, והם נוספים והולכים, שהאש הזו לא תכבה. זהו ה"נר מצווה" המיוחד לחנוכה, משום שחנוכה היא המלחמה על האש שלנו.