בשורות טובות הגיעו אתמול מכיוון משרד הרווחה בנוגע לעדה האתיופית. מנתוני המשרד עולה כי בשנתיים האחרונות לא נרצחה אף אישה בידי בן זוגה במשפחות שבהן שני בני הזוג הם יוצאי העדה. זאת, לאחר שמשנת 2004 ועד 2015 נרצחו 29 נשים בידי בני זוגן בתוך העדה בלבד.



בשנת 2017 עמד שיעור הפונים לשירותי הרווחה מקרב יוצאי אתיופיה בישראל על 44%, השיעור הנמוך ביותר זה שבע שנים (בשנת 2010 עמד אחוז הפניות לרווחה מקרב בני העדה על 63%). התוכנית פועלת דרך מחלקות הרווחה בחמש ערים שונות שעליהן הוחלט במשרד הרווחה משום שבהן אחוז גדול של יוצאי העדה האתיופית: רחובות, אשדוד, נתניה, ראשל"צ וירושלים.



זהבה בן ברוך, מטפלת זוגית הנוטלת חלק בתוכנית, מספרת בשיחה עם "מעריב־השבוע": "זיהינו שהרבה משפחות נמצאות בקשיים זוגיים מבלי היכולת לזהות את הבעיה".



לדבריה, "צריך להבין שמדובר בגברים ונשים שמבחינה מנטלית קשה להם להיפתח ולשתף, גם כי זה טאבו לדבר על הפגמים במשפחה וגם בגלל אי אמון בממסד. אחרי לא מעט חיזורים מצד העובדים הסוציאליים דוברי האמהרית יש לנו היום 25 זוגות שמשתתפים בטיפול זוגי.



"אנחנו מטפלים בגברים לחוד ובנשים לחוד ואחת לשבוע יש להם מפגש ביחד עם המטפלת. אני יכולה להגיד שאחרי כמעט שנה אנחנו רואים שהם פתאום מדברים, נוגעים, מקשיבים, רגישים אחד לשנייה, זה מעודד".



כ', נשואה כשבע שנים ואמא לשני ילדים, סבלה מאלימות קשה מבעלה ואף התגוררה מספר חודשים במקלט לנשים מוכות. "בכל פעם שבעלי היה מרביץ לי הייתי סובלת את המכות או בורחת לשכנים. לא ידעתי מה לעשות", היא מספרת.



לדבריה, "לא היה לי אומץ להתגרש כי כל פעם אמרתי שזה יעבור. אולי אני מרגיזה אותו. בפעם האחרונה שהוא הרביץ לי נמאס לי. התקשרתי למשטרה


ולקחה אותו ניידת. הוא היה במעצר שבוע ואז פנתה אלי העובדת הסוציאלית שלי וסיפרה לי על התוכנית. לא חשבתי שהוא ירצה לבוא לטיפול, אבל העובדת נפגשה איתו וכיוון שהיא אתיופית ומבינה אותו הוא התחיל לדבר איתה והסכים להמשיך פעם בשבוע. היום אנחנו כבר שנה בטיפול ולמדנו איך לדבר בינינו".



בעל שריצה מאסר על הכאת אשתו: "הפסקתי עם המכות"


מהצד השני שוחחנו עם מ', נשוי זה 20 שנה ואב לששה ילדים, שריצה מאסר בכלא בגין אלימות קשה כלפי אשתו. מאז הוצאו נגדו מספר צווי הרחקה מהבית. "לפני שנה דיברה איתי העובדת הסוציאלית וביקשה ממני לבוא לפגישה כדי לטפל בעצמי", הוא מספר בשיחה גלויה. "בהתחלה לא האמנתי שהיא לטובתי, אבל הרגשתי שהיא מכבדת אותי. אחרי חודש הסכמתי לבוא עם אשתי. הפסקתי עם המכות. גברים מהעדה חושבים שטיפול ודיבורים עוזרים רק לנשים. היום אני יודע שזה לא נכון".



בארגונים של יוצאי אתיופיה לא נשמעו אתמול קולות שמחה מהנתונים שמשרד הרווחה מתגאה בהם. כך למשל חנה אלעזר־לגסה, דוברת אגודת יהודי אתיופיה, אומרת כי "באתיופיה גברים לא רצחו את נשותיהם. אנחנו לא עדה אלימה, והגישה של הממשלה שצובעת עדה שלמה בצבעים של 'בעייתיים שצריך לטפל בהם' נידונה לכישלון". לטענתה, "כל אדם שיסיים צבא וייתקל בגזענות והדרה ממקומות עבודה - התסכול יעשה את שלו".