השביתה המקיפה במגזר הציבורי הבוקר (ראשון) תוגבל ליום אחד. להסתדרות אין כל צידוק להשבית ליותר מיום אחד של סולידריות עם עובדי טבע, חברה פרטית שנקלעה לקשיים פיננסיים בשל כשלי ניהול, את כל השירות הציבורי. כדי לא לפגוע בחיילים התחבורה הציבורית תופעל כרגיל.



מדובר בצעד קיצוני אבל סמלי בלבד של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, שבדרך כלל לא ממהר לשלוף את נשק השביתה. במקרה של טבע, הממשלה אינה מעורבת במשבר באופן ישיר ומלבד שלילת הטבות המס לטבע כתנאי לצמצום הפיטורים או העברת מענקים נוספים למפעלים המיועדים לסגירה, אין לה נשק אמיתי להיאבק במכת הפיטורים בחברת הענק.



אבל אלה בדיוק הצעדים שניסנקורן מבקש משר הכלכלה אלי כהן (כולנו), משר האוצר ויו"ר כולנו משה כחלון, בעל בריתו הפוליטי של ניסנקורן, ומראש הממשלה בנימין נתניהו, לנקוט. בהסתדרות מקווים שמאבק, גם אם סמלי, של סולידריות הוועדים במגזר הציבורי יעודד את הממשלה ואת הנהלת טבע להגיע להסכמות ביניהן על צמצום הפיטורים ועל מניעת הסגירה של מפעלי החברה בירושלים, המעסיקים באופן ישיר כ־700 עובדים, כמעט מחצית מהמיועדים לפיטורים מיידיים בישראל במסגרת תוכנית הקיצוצים שעליה הכריזה החברה.



הפעילות בטבע תיפסק


עיקר השביתה יהיה במפעלי ואתרי טבע עצמם ברחבי הארץ, שהפעילות בהם תיפסק בשלב זה ליום אחד. העובדים צפויים להגיע לאתרים שבהם עתידים להתרחש רוב הפיטורים - שני המפעלים בירושלים ומטה החברה בפתח תקווה, אבל גם למפעלים המיועדים למכירה אשר עתידם לא ברור בקריית שמונה ובאשדוד.



"התחושות של העובדים נוראיות", סיפר חבר ועד עובדי מטה טבע בפתח תקווה צחי ברמר. "זה חודשים ארוכים צפינו שהולך להיות משהו קשה וגם התרעתי על כך, אבל ברגע שהכוונה לפטר כל כך הרבה עובדים הופכת למציאות – התחושות קשות עוד יותר".



עובדי טבע מפגינים. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



ברמר מציין כי רבים מהעובדים במטה בפתח תקווה הם בני 50 ומעלה. "גם לעובדים בגיל 40 קשה למצוא עבודה, ולבני 50 ומעלה זו תהיה משימה קשה עוד יותר להיקלט במקום עבודה אחר עם תנאים דומים לאלו שהיו להם בחברה. היינו מצפים מההנהלה לגלות רגישות כלפי העובדים, שהם איכותיים ומסורים".



עובדי המטה בפתח תקווה יקיימו הפגנה בצומת הרחובות ז'בוטינסקי פינת מנורה. הם מבהירים כי ההפגנה היא ברישיון וכי אין בכוונתם לחסום את הצומת.


"התמיכה הציבורית וצעדי ההזדהות של ההסתדרות וועדי עובדים במשק מעודדים אותנו", אומר ברמר. "אני מקווה שנצליח לפחות לצמצם משמעותית את מספר המפוטרים וגם ניאבק על כך שאלו שיפוטרו - יקבלו תנאי פרישה שיאפשרו להם לחיות בכבוד".



להשאיר את הנושא על סדר היום


בהסתדרות מעוניינים בתמונות המחאה כדי לא לאפשר למכת הפיטורים הקשה לרדת מסדר היום הציבורי ובמטרה ללחוץ על הממשלה להתערב ישירות במשבר, אף שאין לה בו אחריות ישירה. מנכ"ל טבע קאר שולץ כבר הבהיר בשיחותיו בשבוע שעבר עם ראש הממשלה נתניהו כי לחברה אין מנוס מפיטורים נרחבים גם בישראל. העובדים, בגיבוי ההסתדרות, ינסו בהפגנות היום לצייר תמונה של סולידריות בין כלל עובדי החברה בישראל, אבל בפועל מי שנמצא במאבק מיידי על פרנסתו הם העובדים בירושלים, וזו גם המשימה המיידית שהציב לעצמו ניסנקורן – מניעת סגירת המפעלים בעיר.



בוועד העובדים אומרים: "היום זה ירושלים אבל עתידם של האתרים בקריית שמונה ובאשדוד לוט בערפל ואם לא נצליח למנוע את מכת האבטלה שצפויה לנחות על הבירה וניתן לזה לעבור בשקט, עלול להתרחש אפקט דומינו שיחסל את פעילות טבע בישראל".



עובדי טבע מפגינים. צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות



טיסות בוטלו


הבוקר יושבתו כלל משרדי הממשלה ויחידות הסמך, רשות שדות התעופה ונמלי הים, הבנקים, בתי החולים, שיעבדו במתכונת שבת, חברות הביטוח, מערכת המשפט, הרשויות המקומיות ועוד.



ההמראות מנתב"ג יושבתו בין השעות 8:00 ל־14:00. השדה יחזור לפעילות בשעה 12:00, כאשר יחל הליך הבידוק והצ'ק אין, כך שההמראה הראשונה תתאפשר רק בשעה 14:30.



חברות התעופה קיבלו עדכון על השביתה ובינתיים בוטלו שלוש טיסות: טיסת ארקיע ללרנקה, איירופלוט למוסקבה וטורקיש איירליינס לאיסטנבול. בין השעות 5:00 ל־8:00 יהיו 66 המראות כדי להקדים את ההשבתה. במקביל יהיו 12 נחיתות. טיסות הפנים מנמלי התעופה אילת ושדה דב יחלו בשעה 11:30.



"שביתת ההזדהות להצלת התעשייה בישראל היא אמירה נחרצת בעד ערכי הערבות ההדדית, בעד כחול־לבן, בעד להפסיק לראות את העובדים כשקופים ונגד האטימות של כל גורם אשר מנצל את משאבי המדינה ומשליך אלפי משפחות למעגל האבטלה", אומר יו"ר ההסתדרות ניסנקורן. "לא ניתן לזה לקרות. זו שעה קשה, אך במאבק על פניה החברתיים של מדינת ישראל כולנו נחושים ומאוחדים לטובת עובדי טבע ולהבטחת עתיד החברה בארץ".



נתניהו אמר לניסנקורן ביום חמישי האחרון כי יפעל למזער את הפגיעה בעובדים ולמנוע את סגירת המפעל בירושלים, וכי בכוונתו להיפגש בתחילת השבוע עם מנכ"ל טבע כדי לטפל בנושא.



ראש עיריית ירושלים ניר ברקת שוחח בסוף השבוע עם נתניהו וקיים סדרה של דיונים עם שר הכלכלה אלי כהן, עם יו"ר ההסתדרות ניסנקורן, עם יו"ר מרחב ירושלים בהסתדרות דני בונפיל, עם יו"ר התאחדות התעשיינים בירושלים רן טוטנאור, ועם הנהלת טבע בירושלים.



"הנחיתי את הגורמים המקצועיים בעירייה ואת אנשי הרשות לפיתוח ירושלים לפעול במשותף כדי לסייע לעובדים ככל שיידרש", אמר ברקת. "זהו רגע קשה לכלכלה הישראלית ולירושלים, כאשר חברת טבע, שנוסדה בעיר, נקלעת למשבר עמוק. נעשה כל שביכולתנו כדי שהעובדים של טבע בארץ בכלל ובירושלים בפרט לא יהיו אלו שישלמו את מחיר המשבר".