היועץ המשפטי לממשלה עו"ד אביחי מנדלבליט הורה לאחרונה על עיכוב הליכים משפטיים נגד טרנסג'נדרית שהואשמה בגניבה מבית הקפה שבו עבדה בתל אביב. ההחלטה התקבלה בעקבות פניית הסנגוריה הציבורית ולאחר שהתקבלה הטענה כי נסיבות חייה הקשות של הנאשמת מצדיקות את עיכוב ההליכים נגדה. "היה מצופה שהמשטרה תסגור את התיק מלכתחילה ותוותר על כתב האישום", אומרת סנגוריתה.



מאי (שם בדוי) ידעה חיים לא פשוטים. מגיל 11 הבחינה בשונות מבחינת זהותה המינית. אחרי מות אביה, כשהייתה בת 19, עברה להתגורר עם בן זוג בתל אביב, אך לאחר שזה עזב אותה ואמה סירבה לקבל אותה בחזרה החלה לעבוד בזנות כקוקסינל. במהלך עבודתה עברה תקיפות מיניות רבות, כולל שלושה מקרי אונס, ניסיון חטיפה, שוד והתעללות, עד שהידרדרה לסמים.



בשנת 2014 הצליחה להיחלץ מהסרסור שלה והוכרה על ידי המוסד לביטוח לאומי, לאחר שאובחנה כסובלת מהפרעה נפשית, דיכאון וחרדה. זאת בעקבות הידרדרותה לזנות, המפגשים מסכני החיים שחוותה, דחייתה על ידי משפחתה והיותה חסרת בית.



למרות זאת, העבר הפלילי של מאי נותר ללא רבב. בדרך לשיקום חייה היא החלה לעבוד כמלצרית בבית הקפה Love Eat ברחוב ברזילי בתל אביב.


מכתב האישום שהגישה נגדה מחלקת התביעות של משטרת מחוז תל אביב עולה כי נהגה לספק מזון ושתייה לחבריה שהגיעו למקום, בסכום שאינו ידוע. היא הואשמה בעבירה של גניבה. סנגוריתה, עו"ד ליאת לוינסון מהסנגוריה הציבורית, פנתה ליועמ"ש וביקשה כי יעכב את ההליכים המשפטיים נגדה.



"מבלי להקל ראש, אין המדובר בגניבת כסף", כתבה בפנייתה והוסיפה כי מאי ביצעה את המעשים "על מנת למצוא חן בעיני הסביבה הטרנסג'נדרית שזה עתה החלה להכיר. מאי הייתה נואשת כי יאהבו אותה ויקבלו אותה. בתחושה נואשת ובחיפוש אחר משפחה, מאי שגתה בדרכה". לוינסון ביקשה להדגיש את החרטה העמוקה שמאי הביעה וכן את העובדה שמדובר במעידה חד־פעמית. בשבוע שעבר הודיעה ראש המחלקה לעיכוב הליכים בפרקליטות המדינה כי הוחלט להיענות בחיוב לבקשה.



"מדובר באישה נעדרת עבר פלילי, שנאשמה בעבירה חמורה, אשר מאחוריה סיפור חיים טרגי, כשדרך קשה עוד לפניה", אמרה לוינסון ל"מעריב־השבוע". לדבריה, "היה מצופה מהתביעה לסגור את התיק ולוותר על הגשת כתב אישום. היועץ המשפטי לממשלה והפרקליטות, יחד עם שירות המבחן, ראו את מצוקתה וקיבלו החלטה אמיצה".



ממשטרת ישראל נמסר: "מדובר בכתב אישום המייחס לנאשמת עבירות חמורות ומשמעותיות, שנמשכו זמן רב. נדגיש כי כל החלטה בדבר הגשת כתב אישום נגד חשוד נעשית לאחר בחינת מכלול השיקולים לעומקם בידי תובע משטרתי ובהתאם להוראות המחוקק.



"יש לזכור כי בכל עבירה פלילית ניצבים קורבנות העבירה, אשר נגרם להם נזק שאין להתעלם ממנו, וכל תיק נבחן במקצועיות וביסודיות ביחס לנסיבותיו.


"התביעה המשטרתית תמשיך לפעול במקצועיות וביסודיות, תוך הפעלת שיקול הדעת ומכלול הנסיבות בכל תיק ומקרה שיובאו בפניה".