המשק שובת הבוקר (ראשון) בעקבות ההחלטה על פיטורי 1,750 עובדי טבע בישראל כחלק מ"צעדי ההתייעלות" של ענקית התרופות. השביתה המקיפה מתקיימת לאות סולידריות עם העובדים, שהחלו להפגין כבר בשעת הבוקר מחוץ למפעלי החברה, להניף שלטי מחאה ולהבעיר צמיגים. העובדים שנמצאים בירושלים חסמו את הגישה למשרדו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, וקראו לו לצאת החוצה ולשמוע אותם. 


הפגנת עובדי טבע מול ההנהלה בפתח תקווה. צילום: קובי ריכטר/TPS

מוקדם יותר חסמו העובדים לתנועה את צומת גולדה מאיר שסמוך להר חוצבים והודיעו כי המחאה תחריף. לדבריהם, "נגיע לכנסת וממחר אנו מתבצרים במפעל לאות מחאה עד שנתניהו יתערב". עובדי טבע עצמם שובתים במהלך כל היום ומשעות הבוקר חסמו כבישים ברחבי הארץ. בירושלים נחסמה לסירוגין הכניסה לעיר, ליד גשר המיתרים. 



"המפעל מדמם, כולם הגיעו עם הילדים ובני הזוג", סיפר בשיחה עם כאן רשת ב' איציק בן סימון, יו"ר ועד עובדי טבע טבליות בירושלים, שעובדיו חסמו את צומת הגישה למפעל, הבעירו צמיגים והניפו שלטי מחאה. "נגיע מול משרד ראש הממשלה ונחכה לנתניהו שייצא. לחסום כבישים זה מהלכים קטנים, נתבצר ולא נצא עד שנתניהו לא ייתן לנו תשובה שהמפעל לא ייסגר", הבהיר. "ההחלטה של ההנהלה זה לסגור את המפעל שלנו, למרות שהוא רווחי. אם טראמפ החליט על ירושלים כבירת ישראל, אנו רוצים שנתניהו יתערב וישאיר כאן את המפעל". 



עוד הוסיף יו"ר הוועדה: "אנו מצפים מנתניהו שיישב עם המנכ"ל החדש. בשנים האחרונות הוחלפו ארבעה מנכ"לים , אנו לא מוכנים להיות שק החבטות שלהם. אנו מפעל רווחי בזכותנו אלפי משפחות מתקיימות בירושלים".



חסימות צמתים בירושלים. צילום: שמעון ביטון



מחאה מחוץ למפעל בירושלים. צילום: נדב הרשקוביץ



צילום: דוברות ההסתדרות



צילום: נדב הרשקוביץ



העובדים מפגינים באשדוד. צילום: דוברות ההסתדרות




אבל זה מפעל פרטי, מה הטענה שלכם כלפי הממשלה?
"הם נתנו 22 מיליארד דולר לטבע, מענקים והטבות מס כדי שנתפרס כמו שצריך. לא קיבלנו מזה כלום. נתניהו יכול להפעיל לחצים להשאיר אותנו כאן לדאוג לפרנסה שלנו. סוגרים אותנו פוליטית כי מעבירים אותם לארצות הברית". 



כל הפרטים על השביתה 



עד השעה 12:00 לא ניתנים שירותים בכלל משרדי הממשלה ויחידות הסמך, רשות שדות התעופה ונמלי הים, הבנקים, בתי החולים, שיעבדו במתכונת שבת, חברות הביטוח, מערכת המשפט, הרשויות המקומיות ועוד.



ההמראות מנתב"ג יושבתו בין השעות 8:00 ל־14:00 והשדה יחזור לפעילות בשעה 12:00, כאשר יחל הליך הבידוק והצ'ק אין, כך שההמראה הראשונה תתאפשר רק בשעה 14:30. יש לציין כי גם המוניות בשדה התעופה לא נותנות שירות. לרשימה המלאה של המקומות המושבתים



"שביתת ההזדהות להצלת התעשייה בישראל היא אמירה נחרצת בעד ערכי הערבות ההדדית, בעד כחול־לבן, בעד להפסיק לראות את העובדים כשקופים ונגד האטימות של כל גורם אשר מנצל את משאבי המדינה ומשליך אלפי משפחות למעגל האבטלה", אמר יו"ר ההסתדרות ניסנקורן. "לא ניתן לזה לקרות. זו שעה קשה, אך במאבק על פניה החברתיים של מדינת ישראל כולנו נחושים ומאוחדים לטובת עובדי טבע ולהבטחת עתיד החברה בארץ".




שביתה בקרית הממשלה, הבוקר. צילום: אבשלום ששוני