יומיים לאחר ששוחררה מקופת חולים מאוחדת במצב של חום, נפטרה שלשום בערב ילדה בת 6 מירושלים בבית החולים שערי צדק. הילדה, בריאה בדרך כלל, ביקרה ביום ראשון בסניף של מאוחדת בעירה בשל מחלת חום וקוצר נשימה. במרפאה בוצע בילדה טיפול אינהלציה, והרופאה הסבירה להורים כי מדובר בווירוס קל וחולף ושחררה את הילדה והוריה לביתם. אלא שבמהלך היומיים שלאחר מכן, ובעיקר ביום שלישי בערב, החמיר מצבה של הילדה והיא איבדה את נשימתה.



בעקבות השינוי הקיצוני הזעיקו ההורים את מד"א. "כשהגענו למקום, ראינו ילדה בת 6 מחוסרת הכרה. ללא נשימה וללא דופק", סיפר אתמול פרמדיק מד"א אחיה ליכטנשטיין. "הענקנו לה טיפול רפואי מציל חיים ופינינו אותה תוך כדי פעולות החייאה למיון ילדים בבית החולים שערי צדק".



בבית החולים נלחם הצוות הרפואי על חייה של הילדה, אך לאחר מאמצים שנמשכו יותר משעה נאלצו הרופאים לקבוע את מותה. בשערי צדק אמרו אתמול: "מדובר בילדה עם מחלת חום שנמשכה מספר ימים לפני הגעתה. הילדה פונתה על ידי מד"א אל המחלקה לרפואה דחופה בילדים ללא רוח חיים, תוך כדי פעולות החייאה. מאמצי ההחייאה נמשכו בבית החולים ולנוכח חוסר תגובה נקבע מוות". מקופת חולים מאוחדת נמסר בתגובה: "למדנו על האירוע המצער מהפניה. אנחנו פועלים על מנת לברר את פרטיו".



נפטרה אישה הרה בשנות ה־40 לחייה בגלל זיהום ברחם



בנוסף, ביום שלישי בערב נפטרה בבית החולים שיבא־תל השומר אישה בסוף שנות ה־40 לחייה, שהייתה בשבוע ה־23 להריונה, כתוצאה מזיהום קשה ברחמה. ככל הנראה, האישה הגיעה לבית החולים כשעוברה כבר היה מת. מבית החולים מסרו אתמול כי האישה הגיעה בשעות הערב למיון נשים כשהיא סובלת מהליך זיהומי חריף ומות עובר תוך־רחמי. במהלך הלילה הידרדר מצבה והיא טופלה על ידי הצוות הבכיר באגף נשים. כתוצאה מההידרדרות קרסו מערכות גופה של האישה ולאחר מספר שעות נקבע מותה. בבית החולים שיבא ציינו כי המקרה דווח למשרד הבריאות כמקובל.



לדברי פרופ' יעקב בורנשטיין מהפקולטה לרפואה באוניברסיטת בר־אילן ומנהל אגף בריאות האישה במרכז הרפואי גליל בנהריה, "האישה הגיעה לבית החולים עם ספסיס (אלח דם), כלומר היו לה חיידקים בדם שגרמו לתגובה של ירידה בלחץ הדם ומשם אט אט לקריסת מערכות. מקרים כאלה קורים בדרך כלל כשיש ירידת מים מוקדמת, הקרומים נפגעים והזיהום עולה לתוך הרחם. בדרך כלל, כשהקרומים שלמים הם מונעים מזיהום בנרתיק לעלות, שכן בנרתיק תמיד יש חיידקים. כשהצוואר סגור, הילד נשאר בסביבה סטרילית.



"ברגע שיש ירידת מים, וזה ככל הנראה מה שחוותה האישה, המים יורדים והזיהום עולה. לא תמיד האישה מרגישה בכך, או שהיא מתעלמת, חושבת שאולי היא איבדה שתן או שמדובר בהפרשות, וזה מצב מאוד קשה. הסיבה לכך היא שהרחם עצמו הוא כמו חלל סגור, והזיהום שם מתפתח ולא מתנקז. מהר מאוד זה חודר לתוך השריר ומהשריר חודר לתוך הדם. יש גם מצבים מאוד נדירים שבהם הזיהום מתחיל בלי ירידת מים. בישראל נפטרות מדי שנה בלידה או בזמן לידה כשש נשים, כשבממוצע אחת או שתיים מהן מסיבה זו. מקרים של זיהומים הם שכיחים, אבל בדרך כלל מצליחים לטפל בהם בזמן. למען האמת, אני לא זוכר מקרה כזה דרמטי".