דגם הגיליוטינה שהניף במוצאי שבת עמית ברין בהפגנה ברוטשילד הוא המשך ישיר לשורה ארוכה של כרזות הסתה ומיזמים פרובוקטיביים שהסעירו את המדינה.



בכרזה המפורסמת ביותר נראה יצחק רבין במדי אס־אס. היא הונפה באוקטובר 1995 במהלך עצרת ימין שבה נאמו בנימין נתניהו ובכירים אחרים מהמרפסת בכיכר ציון בירושלים וסימלה את אחד משיאי ההסתה שהובילו לרצח רבין. בימין טוענים כי מדובר בעלילת דם וכי הכרזה הונפה בעצם כפרובוקציה על ידי סוכן השב"כ אבישי רביב, שכונה "שמפניה", ואנשיו.



רבין במדי אס אס. צילום: פלאש 90



סמל נוסף להסתה נגד רבין היה ארון הקבורה שנישא על כתפי מפגינים נגד הסכמי אוסלו בצומת רעננה ב־1994. על הארון נכתב כי "רבין ממית את הציונות". גם בהפגנה זו השתתף נתניהו.



מאז התפתחות הרשתות החברתיות עברו כרזות ההסתה בעיקר לאינטרנט ובשנים האחרונות הופצו תמונות של ראשי המדינה, ובהם הנשיא ריבלין, ראש הממשלה נתניהו, שופטי בית המשפט העליון, שרים וח"כים, בעיקר מהשמאל, הרמטכ"ל, המפכ"ל והיועמ"ש במדי נאצים.



בדצמבר אשתקד התחוללה סערה בעקבות פוסטר שהוצב באקדמיה לאומנות ולעיצוב בצלאל, המשלב בין תמונתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, חבל תלייה וכרזת הבחירות של נשיא ארה"ב ברק אובמה. המשטרה פתחה בחקירה נגד סטודנטית שעמדה מאחורי המיזם, אך בסופו של דבר הוחלט לסגור את התיק מחוסר אשמה.



כעבור זמן נתלה במכללה להנדסה ולעיצוב שנקר ברמת גן פוסטר שבו נראה נתניהו עם שפם הדומה לזה של אדולף היטלר, כשעל שפתו העליונה שפם המורכב מהמילה "הסתה".



כרזה בבצלאל בה נתניהו מוצג עם חבל תלייה. צילום: אדמית בצלאל



לגיליוטינה של ברין שלשום קדמה גיליוטינה גדולה, אחד מסמלי המהפכה הצרפתית, שהוצבה במאהל המחאה של רוטשילד בקיץ 2011, עד שסולקה על ידי פקחי העירייה. גם אז התעורר ויכוח אם מדובר באומנות או בהסתה.



כך היה גם בעקבות הצבת פסל מוזהב גדול של נתניהו בכיכר רבין בדצמבר אשתקד, מעשה ידי האומן איתי זלאיט, שהופל על ידי עוברי אורח זועמים. לפני מספר חודשים הוצב פסל זהב בדמותה של נשיאת בית המשפט העליון לשעבר מרים נאור סמוך ללשכתה בירושלים. הפסל הוסר והמשטרה פתחה בחקירה. מאחורי המעשה עמדה תנועת דרך חיים הפועלת למימוש חזון המדינה היהודית שמנהלת קמפיין תחת הכותרת "די לדיקטטורה של בג"ץ".