ארבעה חודשים לאחר המשבר שפקד את המחלקה ההמטו־אונקולוגית בהדסה נראה כי המשבר נדד למרכז שניידר לרפואת ילדים. הורים לילדים המטופלים במחלקה האונקולוגית במרכז הרפואי, שהפך יעד לחולים המבקשים להימנע מטיפול בהדסה, מתלוננים על עומסים בלתי סבירים במחלקת אשפוז יום, שפוגעים באופן הטיפול בילדיהם.
 
מאז הקיץ האחרון מספר המטופלים במחלקה האונקולוגית בשניידר גדל בכ־40% - מכ־170 חולים לכ־240. לאחר ששתי אחיות התפטרו כיוון שלא הצליחו לעמוד בעומס, יש כיום במחלקה שתי אחיות בלבד, המתוגברות באחיות ממחלקות אחרות. לאחרונה נפגש מנכ"ל בית החולים פרופ' יוסף פרס עם שר הבריאות לשעבר יעקב ליצמן במטרה להוסיף תקנים למחלקה. 
 
בני דקל, אביו של אוריין בת ה־8, מספר: "יש הצפה במטופלים והמחלקה לא ערוכה להתמודד עם עומסים כאלה. באשפוז יום העומס כבד והוא נופל בעיקר על כתפי האחיות. זו קטסטרופה, למרות שאין לי מילה רעה להגיד על בית החולים, כי הצוות מדהים ומנסה למנוע ככל האפשר את המצבים הלא נעימים האלה. לאחיות כמעט אין זמן לנשום. כואב לי הלב עליהן".
 

אב אחר, שביקש להישאר בעילום שם: "הצוות מדהים. הבעיה היא לא באיכות הטיפול שהילד מקבל אלא בתקנים, במיטות, בהמתנה לטיפול. משך זמן הטיפול התארך. באופן אישי, חווינו סיטואציה שבה חזרנו מבדיקת PET-CT כשהילד מורדם על המיטה, וגילינו שאין לנו מקום. מצאנו את עצמנו עומדים באמצע המחלקה, כשגם ככה אנחנו בלחץ מהתוצאות".
 
לדבריו, "ילדים מחכים במסדרון לקבלת בדיקות דם, הורים מגיעים עם הילד לטיפול ובמשך כמה שעות אין מי שיקבל אותם. קרה גם שילד בן 8 קיבל חום, אבל במשך 24 שעות היה על כיסא גלגלים, כי לא היה לו מקום במחלקות האשפוז ובמחלקה האונקולוגית. קורה שמגיעים לביקורת וצריך לחכות לפעמים עד שמונה שעות במקום שעתיים־שלוש גג. צריך לזכור שמדובר בילדים בסיכון. זה הזוי ומכעיס". 

בית החולים שניידר


 "אמרו לנו שהמחלקה בהדסה לא מתפקדת, אז עברנו לשניידר"

העומס לא נוצר רק בשל ילדים שעברו מהדסה לשניידר, אלא גם ובעיקר בגלל חולים מאזור ירושלים, שבעקבות הפרשה בחרו מלכתחילה שלא להתחיל את הטיפול בהדסה. "התחלנו את הטיפול רק באוגוסט, אבל אמרו לנו שהמחלקה בהדסה לא מתפקדת, אז עברנו לשניידר", אומרת אם לילדה מירושלים המטופלת בשניידר. "אבל זה נורא. אנשים יושבים בחוץ, במסדרונות, ומחכים ללא סוף. ברור כשמש שיש יותר מדי מטופלים ואין מספיק אנשי צוות בשבילם. 
 
"קורה שנכנסים לבית החולים בסביבות השעה 8:00 לאשפוז יום ונאלצים לשהות בו עד אחרי 18:00. בלית ברירה, בכל טיפול לוקחים יום חופש מהעבודה. אנשים מקבלים את זה כעובדה שנכנסים לשם ולא יודעים מתי יוצאים. את הרופא שלנו לא ראינו כבר חודש, וזה לא שהרופאים יושבים, הם עובדים מסביב לשעון, אין להם זמן". 
 
"הפתרון העקום והחלקי שהוביל משרד הבריאות בהדסה מוביל לעומס אדיר בשניידר, טרטורים והמתנות ממושכות לטיפול, ובפועל כופה על המשפחות זירת התמודדות נוספת", אומר חבר ועדת הבריאות של הכנסת ויו"ר השדולה למען ילדים חולי סרטן בישראל ח"כ איציק שמולי. "זו פשוט הפקרות. אני דורש ממנכ"ל המשרד להיכנס מיד לעניינים ולגבש פתרונות מהירים ויעילים לפני שחלילה יקרה אסון".


"זו פשוט הפקרות". איציק שמולי
"זו פשוט הפקרות". איציק שמולי



 
גם בשניידר מפנים אצבע מאשימה לעבר משרד הבריאות: "משבר הדסה הוא משבר בסדר גודל לאומי, הכולל בתוכו עול כספי כבד ללא תמיכת המדינה, אשר הושת ברובו על מרכז שניידר לרפואת ילדים. אכן קיים עומס משמעותי במערך ההמטו־אונקולוגי בעקבות משבר הדסה וקליטתם של ילדים רבים חדשים. 
 
"הצוות הרפואי עושה מאמץ עליון כדי להעניק לילדים טיפול מיטבי ואיכותי. הנהלת בית החולים עשתה ועושה כל מאמץ לתגבר את הצוות הרפואי, הסיעודי, הפרא־רפואי והמנהלי, ודואגת לקליטה והכשרה של אנשי צוות נוספים. הנהלת מרכז שניידר לרפואת ילדים מודה לכל אנשי הצוות במערך ההמטו־אונקולוגי על התגייסותם ומחויבותם לטיפול מיטבי בילדים חולים מכל רחבי הארץ. אנו סבורים כי נדרש מאמץ לאומי לפתרון המצוקה שנוצרה".
 
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "המחלקה ההמטו־אונקולוגית לילדים בהדסה פועלת ומטפלת בילדים. מטבע הדברים, ילדים שעברו בעת המשבר לקבלת טיפול בשניידר נשארו שם להמשך הטיפול. נושא העומסים בכלל המחלקות ההמטו־אונקולוגיות לילדים נמצא בטיפול המשרד ובשיח מול משרד האוצר".