המשקפת של יוסף טרומפלדור, שהיה לוחם יהודי, מנהיג ציוני סוציאליסטי וחלוץ עד שנפל בקרב תל חי והפך לדמות מופת ולגיבור לאומי, הופקדה למשמורת לפני 98 שנים בדירה בתל אביב. השבוע היא הגיעה למוזיאון השואה והתקומה של עמותת יד עזר לחבר בחיפה. בתחילה הונחה המשקפת אצל מי שהייתה באותם ימים ידידתו של טרומפלדור. השבוע כאמור היא הוענקה למוזיאון השואה של עמותת יד עזר לחבר. “זה רגע מיוחד עבורי”, אמרה רחל עזריה, שמשפחתה החזיקה כל השנים במשקפת ושהחליטה להעניק אותה למנכ”ל העמותה ומייסדה שמעון סבג.
 
עזריה (80) מתגוררת כיום ב”בית החם” בקריית החסד של עמותת יד עזר לחבר בחיפה. רחל, ילידת הארץ, הייתה נרגשת מאוד כשגוללה את סיפור המשקפת. “טרומפלדור היה ידיד של חמותי ז”ל פנינה עזריה. היא התגוררה בתל אביב. הוא נהג לבקר אותה אחת לכמה זמן כשהיה מביא איתו כביסה וציוד ששימש אותו להגן על המולדת”.
 
עזריה ממשיכה: “רגע לפני שרצה לחזור לרוסיה סיפר טרומפלדור לחמותי כי התבקש על ידי גדולי היישוב בארץ ישראל לעזור בהתארגנות על הגנת הארץ. הוא אמר לה שיעלה לתל חי וידבר עם גדולי היישוב ואז יחזור. בינתיים ביקש שתשמור לו על המשקפת עד שיחזור”. מאז הוא כבר לא חזר. טרומפלדור נהרג ב־1 במרץ 1920 בשנתו ה־40.
 

לדברי עזריה, המשקפת והבגדים נותרו אצל חמותה. לימים היא נפטרה והבן שלה, בעלה של רחל, אהרון עזריה, החליט להיפרד מהבגדים וזרק אותם, אבל את המשקפת שגילה מוסתרת ושמורה הוא שמר אצלו. לפני שמונה שנים נפטר בעלה של רחל. “לקחתי את המשקפת והחלטתי לשמור אותה. שמרתי אותה במשך שנים אצלי ובשלב מסוים מסגרתי אותה. ידעתי שזה זיכרונות מתקומת ארץ ישראל”, היא משחזרת.
 
 לימים, אחרי מות בעלה, נקלעה עזריה למצב כלכלי לא פשוט. “החלטתי למכור את המוצר החשוב הזה, כי הייתי זקוקה לכסף וידעתי שיש לזה ערך, אבל גם במכירה החלטתי שזו תהיה מכירה לצורכי שימור”, היא מספרת. ואכן, המשקפת נמכרה ואמורה הייתה להגיע למוזיאון השומר בכפר גלעדי. שם, מגלה עזריה, סירבו לבטח את המשקפת, ואחרי דין ודברים ארוך החליטה לבטל את המכירה וקיבלה אותה חזרה. 
 
לפני שלושה חודשים, בהמלצת ראש העירייה יונה יהב, המיודד עם רחל עזריה,  היא עברה לגור ב”בית החם” של עמותת יד עזר לחבר. מנכ”ל העמותה שמעון סבג קלט אותה במקום. “היה ברור לי שהאישה הזו זקוקה למגורים ופעלתי במהירות. לא ידעתי באותו שלב כלום על המשקפת. רק אחרי שהיא נקלטה שמעתי את הסיפור”, הוא מסביר.
 
מיד לאחר הקליטה ביקרה רחל גם במוזיאון השואה והתקומה של העמותה, שבו מוצגים לא מעט מוצגים של ניצולי השואה המתגוררים בבית החם. “שמעתי את הסיפור של רחל על המשקפת והיא הציעה לי להעניק לי אותה ולהציג אותה במוזיאון. קיבלתי את ההצעה בשמחה, כי מדובר בפריט של אחד הלוחמים הציונים הגדולים שידע העם היהודי”, סיכם סבג.