השדרנית עירית לינור הושעתה לשבוע משידור בגלי צה"ל על ידי מפקד התחנה שמעון אלקבץ, לאחר שכינתה את נשיא המדינה ראובן ריבלין "חתיכת חצוף" ו"פוליטיקאי כושל" וצעקה בשידור: "מי אתה בכלל?". בעקבות המקרה, שוחחה הבוקר (חמישי) אילה חסון ב-103FM עם אבי בניהו, מפקד גלי צה"ל לשעבר, ועם שדר התחנה אראל סג"ל.





"אני חבר טוב של עירית, מאוד אוהב אותה, אנחנו עובדים ביחד והיא הודתה בטעות", הבהיר סג"ל. "היא אמרה שהיא עומדת מאחורי תוכן הביקורת שלה על הנשיא, שדבריו היו בעיניה חמורים, אבל אמרה שהסגנון לא היה נכון. באותו ערב היא שלחה הודעות לדוברת הנשיא ולנשיא עם בקשה להתנצל והתכוונה להתנצל למחרת בשידור על הסגנון, שהיא מבינה שהיה פרוע, ולא על התוכן שעליו היא עומדת", אמר סג"ל ושאל: "מה יותר חמור, מה שאמר הנשיא, שקרא לצאת להפגנות, או מה שאמרה עירית לינור, שההשפעה שלה הרבה יותר קטנה משלו?".



"נשיא המדינה שגה בהתנסחות שלו וגם לינור שגתה בהתנסחות שלה. דברי הביקורת שלה לגיטימיים, אבל לא השפה בה היא נקטה", ציין בניהו. הוא הסביר כי "נשיא מדינה ורמטכ"ל הם מוסדות וצריך להיות הבדל בשפה שבה נוקטים כלפיהם. לא כל דבר אפשר לעשות. אני מציע לה להבהיר את העניין בפייסבוק, או בטוויטר, או כשהיא תחזור לשדר".



בניהו אמר כי "מפקד התחנה אלקבץ צדק" והסביר כי "גל"צ נמצאת תחת זכוכית מגדלת ומצפים ממנה ליותר, מחיר על שגיאה שם הוא גבוה. המפקד צריך להגן על התחנה מפני איומים ולשמור עליה, זו השעיה מידתית וראויה. גם אני השעיתי שדרנית שאמרה שחיילי צה"ל הם חלק מבנק המטרות של צה"ל והשעיתי שדרנים כמו לירון תאני ודודו אלהרר".



"גל"צ לא שייכת לצבא ולרמטכ"ל, אלה למדינת ישראל"



על נאום ריבלין אמר בניהו: "אני הייתי כותב אותו אחרת. הוא התכוון לכך שיש חשיבות במעורבות של אזרחים ויציאה לרחובות, לא על הפגנה כזו או אחרת. דבריו נאמרו בעיתוי שגוי, ונוצלו על ידי מארגני ההפגנות ברוטשילד. הרי למחרת הנשיא הבהיר את עצמו הבהר היטב".

על חופש הביטוי בתחנה הצבאית אמר סג"ל: "אני תוהה למה לרינו צרור מותר לקרוא לנתניהו 'ארדואן' או 'מאפיוזי', ואני לא רוצה שיפגעו לו בחופש הביטוי. בעיני הדברים של רינו וגם הדברים של עירית נמצאים בתוך גבולות חופש הביטוי. אני לא מתבטא כך ונוקט בשפה הולמת כלפי המבוקרים שלי, כולל המפכ"ל, הרמטכ"ל והצבא. בסיס קיומה של גלי צה"ל עומד על כך שהיא תחנת רדיו חופשית ששייכת לא לצבא ולרמטכ"ל, אלא למדינת ישראל".

בניהו הגיב לסג"ל ואמר: "אני לא אוהב את ההתבטאויות האלה על ראש הממשלה, אבל אני לא רוצה להגיד מה הייתי עושה אם הייתי עכשיו מפקד גלי צה"ל". אם רינו מכנה את נתניהו 'ארדואן' על בסיס קבוע, עלי זה לא מקובל. בעיני יש הבדל בין נשיא מדינה ורמטכ"ל לבין ראש ממשלה ושר ביטחון שהם אנשים פוליטיים. כל ראש ממשלה ושר ביטחון, ביניהם עמיר פרץ ובוגי יעלון, היו מונחים 'על המנגל' בגלי צה"ל. יעלון, כשסיים את תפקידו כרמטכ"ל, אמר בגלי צה"ל שזו התחנה היחידה בה קראו להתפטרותו בגלוי ושזה דקר אותו כמו סכין בגב, אבל שהוא לא היה רוצה להיות מזוהה עם אף תחנה אחרת".

רינו צרור. צילום: גילי יערי, פלאש 90
רינו צרור. צילום: גילי יערי, פלאש 90


בניהו תיאר כי "כיום יש תחושה שיש בגלי צה"ל אג'נדה נגד הצבא ונגד הרמטכ"ל בגלל כל מיני סיבות". סג"ל התייחס לדבריו ואמר: "בניהו כעס עלי שראיינתי את מירי רגב והיא תקפה את הרמטכ"ל. ציפו ממני שאנזוף בה על זה. אני צריך להגיב למה שהיא אומרת? ממתי עיתונאי צריך להיכנס במרואיין שמדבר בצורה בוטה? שדובר צה"ל יגיב".

בניהו הגיב: "כששרה עושה מטווח ברמטכ"ל וכדוברת צה"ל לשעבר היא יודעת שהוא לא יכול לענות, והשדרן לא מעמיד מולה אף אחד ולא עומד מולה בעצמו, זה לא מאוזן לתוכנית".