הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים פרסמה היום (ראשון) נתונים לרגל סיום השנה האזרחית, ומהם עלה כי 362 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים במהלך שנת 2017. בנוסף, נרשמה ירידה של 15 הרוגים, לעומת התקופה המקבילה אשתקד. ברשות ציינו, כי הירידה הקלה בולמת את מגמת העלייה במספר ההרוגים שנרשמה החל משנת 2013.



מפילוח הנתונים עולה, כי בשנת 2017 נהרגו 113 בני אדם מהחברה הערבית, לעומת 122 בשנת 2016. במועצה ציינו, כי מדובר בירידה הדרגתית שהחלה במחצית שנת 2017, ולאחר הפעלת תכנית חירום של הרשות לחברה הערבית. בסך הכל, כ-32% מקרב ההרוגים בתאונות דרכים בארץ הם מהחברה הערבית, בעוד שחלקם באוכלוסייה עומד על 21%.



שיעור ההרוגים הגבוה בחברה הערבית מתקיים בכל קבוצות הגיל, אך ניכר ביתר שאת בקרב נהגים צעירים בגילאי 24-17. במהלך 2017 נהרגו 28 נהגים צעירים מהמגזר הערבי בתאונות דרכים, לעומת 20 נהגים צעירים מהחברה היהודית. עוד עולה מהנתונים, כי ב-2017 נהרגו 14 ילדים בגילאי 19-5 מהחברה הערבית, לעומת עשרה ילדים בחברה היהודית. שיעור הילדים בחברה הערבית עומד על 23% והם מהווים כ-60% מקרב הרוגי נוסעי הרכב. בנוסף מתברר מהנתונים, כי בשנת 2017 נהרגו שישה ילדים מהחברה הערבית, לעומת הרוג אחד בחברה היהודית. ברשות ציינו שנתון זה מהווה תופעה ייחודית לחברה הערבית והוא מכונה "תאונות חצר".



תאונת דרכים, ארכיון. צילום: מד"א



ברשות התריעו, כי במהלך 2017 חלה עלייה במספר הולכי הרגל ההרוגים - 109, לעומת 102 בשנת 2016. הולכי הרגל מהווים כשלישי מההרוגים בתאונות דרכים בישראל בעשור האחרון. נתון זה גבוה יחסית למדינות ה-OECD שבהן ממוצע הולכי הרגל ההרוגים עומד על כ-20% מכלל ההרוגים.



מרבית ההרוגים בקרב הולכי הרגל, היו בקרב בני 65 ומעלה. מתחילת השנה נהרגו 50 קשישים כהולכי רגל, המהווים 40% מסך הולכי הרגל ההרוגים. מדובר בנתון קשה, מאחר וחלקם של בני גיל הזהב באוכלוסייה עומד על 11%. מתחילת 2017 נהרגו בנוסף 13 ילדים עד גיל 14, כהולכי רגל בתאונות דרכים. בשנת 2017 נרשמה ירידה משמעותית בהרוגים בתאונות בהן היו מעורבות משאיות כבדות מעל 3.5 טון ואוטובוסים – 92 לעומת 109 בשנת 2016. הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים: ירידה במספר ההרוגים בתאונות, אך עלייה במספר הולכי הרגל שנהרגו



שבעה רוכבי אופניים חשמליים נהרגו ב-2017, לעומת עשרה ב-2016



ברשות לבטיחות בדרכים התריעו, כי מעורבותם של כלי רכב כבדים וציבוריים בתאונות דרכים קטלניות עדיין גבוהה מאוד באופן יחסי לשיעורם במצבת כלי הרכב. עוד עולה מסיכום הנתונים, כי בשנת 2017 נהרגו שבעה בני אדם על אופניים חשמליים, לעומת עשרה הרוגים בשנת 2016. בנוסף, 11 בני אדם נהרגו בעת רכיבה על אופניים רגילים, לעומת עשרה ב-2016.



נתון מדאיג נוסף הנוגע לרוכבי דו-גלגלי, הוא שבמהלך 2017 חלה עלייה משמעותית במספר רוכבי האופנוע ההרוגים בתאונות דרכים ביחס לשנת 2016 -61 לעומת 43. בתחום הבין-עירוני נרשמה לראשונה מזה חמש שנים ירידה משמעותית במספר ההרוגים בתאונות דרכים – 201 בשנת 2017 לעומת 250 בשנת 2016. ברשות ציינו, כי במהלך שנת 2017 הועברו על ידה למשטרה כ-400 דיווחים מידי חודש לצורך הוצאת כדוחות לנהגים שביצעו עבירות תנועה. אגף התנועה שלח כ-3,000 דו"חות בעקבות הדיווחים.



במהלך שנת 2018 תוקם יחידת משטרה חדשה אליה יועברו כ-1,500 דיווחים מידי חודש. בחודשים האחרונים אף החלה הרשות לשלוח מכתבים לאזרחים, שתועדו על ידי מתנדבים בעבירות תנועה לגביהן לא יופק דו"ח משטרתי. במהלך 2018 יישלחו עשרות אלפי מכתבים מסוג זה שנועדו להגביר את ההרתעה.



תאונת דרכים, ארכיון. צילום: תיעוד מבצעי, מד"א



יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, עו"ד רחלי טבת ויזל אמרה בעקבות סיכום הנתונים כי "שנת 2017, נמסתיימת עם 362 בני אדם שנהרגו בתאונות דרכים, מספר קשה ולא מבוטל, על אף שמדובר בירידה של 15 הרוגים ביחס לשנה שעברה". היא הוסיפה: "עם זאת, יש לזכור כי מדובר בירידה לא גבוה ובבלימה של מגמת העלייה שהחלה בשנת 2012".



עוד היא ציינה, כי "אחת מהאוכלוסיות הבולטות שניכרת בהן ירידה ממחצית השנה ואילך, הינה החברה הערבית, שבה נרשמה ירידה של כ-7% ביחס לשנה שעברה, אך עדיין מדובר על מספר הרוגים גבוה באופן משמעותי ביחס לחלקם בכלל האוכלוסייה".