השירותים העירוניים בירושלים יושבתו החל מהלילה (ראשון), בהם גם טיפות החלב, שירותי התברואה ואגפים נוספים, זאת במחאה על החלטת ראש העירייה, ניר ברקת, לפטר 2,150 עובדים, שחלקם כבר סיימו את עבודתם בשבוע שעבר. עם זאת, לבקשת ארגון ההורים בירושלים, מערכת החינוך תוחרג מההשבתה המתוכננת.



יו"ר ארגון העובדים בעירייה, עו"ד אביחי אברהם , אמר הערב כי "בתיאום עם יו"ר ההסתדרות מרחב ירושלים מר דני בונפיל, החל מעכשיו (מוצאי שבת) כלל השירותים הניתנים על ידי עובדי עיריית ירושלים מושבתים, למעט מוסדות החינוך בכדי לא לפגוע פגיעה קשה בתושבי העיר. יחד עם זאת, במידה וראש העיר מר ניר ברקת לא ימשוך את מכתבי הפיטורים יושבתו כלל השירותים לרבות מוסדות החינוך. בנוסף המשחק של הפועל ירושלים בכדורסל המתוכנן למחר לא יתקיים".



ברקת, כפי שפורסם בשבוע שעבר, מטיל על שר האוצר משה כחלון את האשם בפיטורים המוניים אלה, ומכנה אותם "גזרו כחלון". בעירייה אמרו הערב כי


"בעקבות הודעת ההסתדרות על השביתה בשל אי העברת תקציב לירושלים על ידי משרד האוצר, שגוררים פיטורי אלפי עובדים ופגיעה קשה בתושבים, כל שירותי העירייה שובתים כולל טיפות חלב, למעט מערכת החינוך שתפעל כסדרה".



ניר ברקת. צילום: מרק ישראל סלם
ניר ברקת. צילום: מרק ישראל סלם



כזכור, ביום רביעי שעבר קיבלו למעלה מאלף עובדי עירייה מכתבי פיטורים, בהם עובדי תברואה, שיטור העירוני, טיפות חלב, רשות התעסוקה, רשות הקליטה, הנהלה ופיתוח וכן עובדים מאגפים נוספים. זאת, כחלק מתכנית לפטר 2,150 עובדי עירייה וחברות עירוניות, ולטענת העירייה בשל סירובו של שר האוצר משה כחלון "להעביר לעירייה את התקציבים הנדרשים לה להמשיך את הפעילות העירונית". לדבריו של ברקת, "כחלון נושא באחריות לפיטורים ולפגיעה אנושה בפרנסתם של למעלה מ-2,000 משפחות ירושלמיות".



לצד פיטורי אלפי עובדים, "תכנית החירום" של ברקת כוללת בין השאר סגירתן של כל טיפות החלב בעיר ופיטורי כלל הרופאים והאחיות; ביטוח האבטחה בכלל הצהרונים; סגירת גני ילדים ל-2,000 מילדי החינוך החרדי משנת הלימודים הקרובה ללא גנים; קיצוץ של 60% בשירותי הניקיון ביטול התמיכות בתנועות הנוער, סגירת השיטור העירוני ועוד.



בשבוע שעבר דרש האוצר משר הפנים אריה דרעי למנות חשב מלווה לעירייה. במכתבו לדרעי, כתב בין השאר ראש אגף התקציבים במשרד האוצר שאול


מרידור כי "בהערכה שמרנית, עלות העסקתם של משרד של 2,150 עובדים עומדת על כ-387 מיליון שקל, סכום גבוה יותר מהגידול התקציבי המבוקש על ידי העירייה עצמה".



פז כהן, יו"ר ארגון ההורים בירושלים, אמר הערב כי "כל הורי ותושבי ירושלים כואבים את הפיטורים הקשים ואת הפגיעה הבלתי נסבלת בציבור העובדים. אנחנו עומדים בחזית אחידה, עם ההסתדרות הכללית, אל מול גזירות קשות שהונחתו על עובדים מסורים ללא כל סיבה מוצדקת. מעריכים את ההובלה


האחראית של יו"ר ההסתדרות במרחב ירושלים, דני בונפיל, שעושה לאורך כל הדרך מאמצים רבים שלא לפגוע במערכת החינוך. אנחנו תקווה שהמשבר החריף, הנובע מצמצום דרמטי של התמיכה התקציבית הממשלתית בעיר ירושלים, יסתיים במהרה וכשכלל העובדים וכלל מערכת החינוך לא ייפגעו".