גיא (שם בדוי) לא מאמין שזה קורה לו. חקירות, חיפושים בעירום, כתב אישום, פגישות עם עורך דין. מבחינתו, כל שעשה הוא להיענות לבקשת חבר מבוהל שהתקשר אליו ולבוא לפגוש אותו. הוא לא ידע ששיחת הטלפון הזאת, באחד הערבים בפברואר בשנה שעברה, תסבך אותו עד כדי כך. כעת הוא מואשם בשיבוש הליכי משפט, לאחר שבמשטרה טוענים כי התחזה לעורך דין ושוחח עם החבר שנעצר. מדובר בעבירה שהעונש בגינה יכול להגיע לשלוש שנות מאסר. "עצוב שאזרח תמים מגיע למצב כזה עם המשטרה", הוא אומר.



הוא בן 35, תושב תל אביב, רווק שלמד מינהל עסקים ועובד בחברת אשראי, נטול עבר פלילי. "ילד טוב ירושלים", לדבריו. בינתיים הוא מסתיר את מה שקורה בחייו מהאנשים במקום עבודתו. "אני עובד עם כסף ועם לקוחות, ותיק פלילי עלול לפגוע בי". גם מבני משפחתו הוא שומר בסוד את דבר מעצרו והסתבכותו הפלילית. "אני בן לפרופסורים והם עלולים לקחת את זה קשה", הוא מסביר.



ב־14 בפברואר 2016 עצרה משטרת תל אביב את חברו הטוב של גיא, עמית (שם בדוי), לאחר שבביתו בתל אביב נתפסו סמים קלים. על פי חוק, שאלו החוקרים את עמית אם יהיה מעוניין להיוועץ בעורך דין. הוא השיב בחיוב ומסר את שמו של גיא, אף שאינו עורך דין. "קיבלתי טלפון בשעות הערב מעמית ובו הוא אמר לי שהוא בתחנת המשטרה", משחזר גיא. "הוא נשמע מבוהל וביקש שאבוא. מובן שמיד הלכתי".



כשאזרח נעצר, המשטרה מבקשת לחקור אותו בלי שישוחח עם אחרים, למעט, כאמור, עורך דין, אך גיא לא ידע זאת. "הוא ביקש שאבוא, אז באתי", הוא אומר בחיוך. "הגעתי לתחנה, אמרתי לשוטרים שעמית קרא לי וניגשתי אליו. המילה עורך דין לא הוזכרה". לפני שיצאתי אמרתי לשוטרים: 'הוא צריך לראות עורך דין'".



גיא עזב את תחנת המשטרה והלך לביתו. "לא ידעתי שמשהו לא בסדר. אחרי כמה ימים התקשר חוקר וביקש שאבוא לחקירה. שאלתי אם אני חייב והוא ענה: 'אם לא תבוא, נביא אותך בכוח'. לא ידעתי על מה החקירה. הטיחו בי שהתחזיתי לעורך דין. חשבתי שזאת בדיחה. "הודעתי להם שאני מקליט את החקירה. הם אמרו לי שאסור והחליטו לבצע עלי חיפוש בעירום. הייתי צריך להשתעל ובדקו שאיני מסתיר בפי הטבעת מכשיר הקלטה נוסף. בסוף שחררו אותי, אבל את הטלפון הנייד החזירו לי רק אחרי כמה ימים".



אולם בזאת לא תמו צרותיו של גיא: באחד הימים הודיעה לו המשטרה שהוחלט להאשימו בעבירה של שיבוש מהלכי משפט. על פי כתב האישום, שהוגש באמצעות מחלקת התביעות של משטרת מחוז תל אביב, הנאשם "הכשיל הליך חקירה בכך שהגיע לתחנת המשטרה, הציג עצמו כעורך דינו של עמית וביקש לשוחח עמו".



לגיא מונה סנגור ציבורי, עורך הדין ליאור גולן. "כשאני מגיע לשוחח עם לקוח שנעצר, מבקשים ממני להציג תעודת עורך דין, ואם היא לא ברשותי, מבקשים שאציג אישור אחר להיותי עורך דין. אם הם היו פועלים כך גם כאן, היו עולים מיד על הטעות. מדובר ברשלנות של המשטרה, שמנסה להפיל את הטעות על אזרח", אמר גולן. "כבר שנתיים שאני עסוק בדבר הזה", אומר גיא בכעס. "דיונים, חקירות, חיפושים – בסך הכל חשבתי שאני עוזר לחבר".



ממשטרת מחוז תל אביב נמסר בתגובה: "לא ברור כיצד אפשר להתייחס למצב שבו הנאשם הציג עצמו כעורך דין, ניסה להכשיל שוטרים וניסה לשבש מהלכי משפט בזדון, כאל זוטות. עם היוודע דבר ההתחזות, החשוד נחקר, הוגש נגדו כתב אישום ובימים אלה עניינו מתברר בבית המשפט. החיפוש על גופו נדרש כחלק מפעולות החקירה, ובוצע על ידי השוטרים כדין, בצנעה ותוך שמירה מרבית על פרטיותו וזכויותיו".