הלווייתו של הרב רזיאל שבח, שנרצח אמש בפיגוע ליד חוות גלעד, תיערך במאחז בו התגורר. "רזיאל ביקש שאם יקרה לו משהו, שהוא ייקבר בחוות גלעד", אמרה אלמנתו, יעל. "החלטנו יחד עם המשפחה לקבור את רזיאל, בעלי היקר והאהוב, ביישוב חוות גלעד שבו פעל. אנחנו מכבדים את בקשתו ונקבור אותו ביישוב שהוא כל כך אהב ופעל בו. זו הייתה צוואתו. אני קוראת ומבקשת לכל עם ישראל להגיע ללוות את רזיאל היקר". הלווייתו של הרב רזיאל שבח תתקיים היום (רביעי) בשעה 13:00 בחוות גלעד.

ששון טרבלסי, ששבח היה המוהל של ששת ילדיו, סיפר הבוקר בגלי צה"ל שהוא הספיק לספר לאשתו יעל בטלפון על שאירע, ואף להיפרד ממנה במשפט: "אני אוהב אותך". לדברי טרבלסי, "רזיאל היה אבא לשישה, כשהקטן מהם הוא בן שישה חודשים. הם לא מודעים עדיין לטרגדיה. הוא היה יהודי שמח, שאהב את כל הארץ ושאף להגיע רחוק. הוא אהב את חוות גלעד".

על ההתרחשות בזירה לאחר הירי, סיפר כי "הרב צעק בקשר לאחר האירוע 'ירו בי', והספיק להתקשר לאשתו ולהגיד לה 'ירו בי, אני אוהב אותך'. למרות שהיה נשוי ומתנדב, הוא הוסמך לרבנות והתחיל ללמוד לדיינות. הרצון שלו להתקדם תורנית היה גדול. הוא היה יהודי גדול בכל הלב והנשמה".

"בשבת האחרונה הרב התארח אצלנו בכפר סבא, ועשה שתי בריתות תוך שהוא צועד במשך שעה לכל כיוון", הוסיף חברו הקרוב של שבח ז"ל. לטענתו, הוא "היה נגיש לכל אדם ושמח לסייע ולעזור. אתמול דיברנו בטלפון וביקשנו ממנו סיוע להיום במשהו. זו הייתה השיחה האחרונה שלנו. אני תמיד שומע את החדשות, וכשזה קרוב אליך אתה אומר 'זה לא יכול להיות'".

הוא הוסיף כי "כשהודיעו לי הלב שלי אמר לי שמפנים אותו לכפר סבא הבנתי שהמצב חמור. שמעתי בתקשורת ש-22 קליעים נורו לעברו. חסר סיכוי. באו לשמשה הקדמית, אין שום סיכוי. אני מבין שצריכים לקבל את הגזירה, אבל זה בלתי נתפס".

ראש המועצה האזורית שומרון: "היה אדם שהציל חיים רבים"
ראש המועצה האזורית, יוסי דגן, חשף בגל"צ כי "אני הייתי שם, ואני מכיר את המשפחה היקרה הזו. יעל הייתה רכזת הקהילה המיתולוגית של היישוב. הייתי בזירה וליוויתי אותה לבית החולים. היא התפללה וקראה תהילים, ואני השתדלתי לחזק אותה, ואז קיבלתי את ההודעה מהקב"ט. החלטתי לקחתי לה בעדינות את הטלפון עד שהיא גילתה". 
 
זירת הפיגוע. צילום: תיעוד מבצעי מד"א
זירת הפיגוע. צילום: תיעוד מבצעי מד"א


על הנרצח במתקפת הטרור סיפר כי "הוא היה מאיר פנים. האדם הזה, שהתנדב במד"א הרבה זמן, הציל חיים רבים והיה רוח חיה ביישוב חוות גלעד. רק לא מזמן הייתי בפעילות שהוא ארגן. מאור הפנים קרן ממנו. הוא היה רב שלמד דיינות, ובעל משפחה שמחה, מאמינה ושורשית. כשאני עומד ברגעים כאלה, ולא בפעם הראשונה, אני רוצה להגיד לרוצחים הפחדנים שיורים ורוצחים יהודי כי אתם לא תשברו אותנו, עם ישראל חי. המזימה שלכם זדונית ושקופה, והיא לרצוח אותנו, ואתם לא תצליחו. אנחנו מקדשים את החיים, אתם את המוות". 
בתוך כך, הוא תקף את סידורי הביטחון באזור: "יש הפקרות ביטחונית משיקולי תקציב. באותו אזור כבר נרצחו על ידי החוליה שרצחה את הנקין. חלק מהכביש לא מואר, ובחלקו אין קליטה סלולרית. אי אפשר כשבונים והורסים בגלל פוליטיקה. אני קורא לראש הממשלה לכנס ישיבות דחופות להסביר את הטרור, ולאשר את חוות גלעד כשיישוב. זו התשובה הנכונה לרצח, דם יהודי לא יכול להיות הפקר".

נתוני שב"כ: מספר הפיגועים באיו"ש וירושלים בעלייה משמעותית

לפי שב"כ, מספר הפיגועים ביהודה, שומרון וירושלים הוכפל פי שלושה בדצמבר, אז אירעה הצהרת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על ההכרה בירושלים כבירת ישראל, זאת בהשוואה לחודש הקודם.

בנוסף, כך עולה מהנתונים, 19 רקטות נורו מרצועת עזה לעבר שטח ישראל ב-12 אירועים שונים, זאת בהשוואה לאירוע אחד בלבד של ירי של 24 פצצות מרגמה בנובמבר, כך לפי בעל הטור במעריב ופרשן חדשות עשר, אלון בן דוד. 
 

הסריקות לאיתור המחבלים. צילום: דובר צה"ל
הסריקות לאיתור המחבלים. צילום: דובר צה"ל



כזכור, ראש השב"כ, נדב ארגמן, הזהיר בחודש שעבר בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת כי "השקט שאנו חווים מתעתע, חמאס מנסה בכל הכח להוציא פיגועים". בסקירה לוועדה מסר ארגמן כי השב"כ סיכל בשנה האחרונה 400 פיגועים משמעותיים: מתוכם 13 פיגועי התאבדות, שמונה פיגועי חטיפה ו-94 פיגועי הקרבה. בנוסף, סוכלו 1,100 פיגועים של מפגעים בודדים פוטנציאלים. עוד לדבריו, 54 פיגועים יצאו לפועל השנה מול 108 אשתקד.



לדברי ארגמן, "הזירה הפלסטינית של השנה החולפת היא זירה מאוד לא יציבה, לא ברצועה ולא ביהודה ושומרון, בוודאי לאחר ההצהרה של טראמפ על ירושלים". לדבריו, "חמאס מנסה בכל הכח לבצע פיגועים באיו"ש ולערער את היציבות של הרשות הפלסטינית. ברצועת עזה המציאות מאתגרת מאי פעם". ארגמן הצביע על תהליך הפיוס בין פתח לחמאס ואמר כי "ימים יגידו האם התהליך יצלח ומהן המשמעויות שלו לכולנו".