מנכ"ל משרד הרווחה, אביגדור קפלן, שלח הבוקר (רביעי) מכתב יוצא דופן למנכ"לית משרד המשפטים, אמי פלמור, בו הוא מודיע לה כי בשל שביתת עובדי חסות הנוער שצפויה לפרוץ מחר מתכוון משרד הרווחה לבקש ממשרד ביטחון הפנים פינוי מהיר של 120 הנערים והנערות השפוטים, לחלופות מאסר על העבירות החמורות ביותר, ממעונות החסות אל בתי כלא של שב"ס.



"במקביל לטיפול בערעור לבית המשפט אנו מנסים לתכנן חלופות למקרה שבית הדין הארצי ידחה את הערעור", נכתב, "נותרה לנו יממה עד לפרוץ השביתה. בניתוח התפלגות הנערים והנערות מתברר שמתוך כ-180 הנמצאים עתה במעונות הסגורים כ-60 נערים ונערות מסוכנים לסביבה ונמצאים במעונות על פי צו שפיטה וענישה".



קפלן הוסיף: "עוד 60 נערים ונערות בעלי סיכון גבוה לפגוע בעצמם ובסביבה הקרובה ונמצאים במעונות לטיפול והשגחה. השאר בעלי דרגות סיכון נמוכות יותר. אנו מתכננים לפנות הבוקר למשרד לביטחון פנים ולנציבות שרות בתי הסוהר בבקשה שאם אכן תפרוץ השביתה יקלטו את ה-120 נערים ונערות - את הבנים לכלא אופק ואת הבנות לנווה תרצה. אנו מבקשים לקבל את הגיבוי המשפטי למהלך כזה".



צעירים בכלא "אופק". צילום: ראובן קסטרו



ממחר ישבתו עובדי עמותת "ענב" שמפעילים את מעונות השיקום וחלופות המאסר לנוער עברייני בסיכון עבור חסות הנוער של משרד הרווחה, ללא הגבלת זמן. מדובר ב-300 עובדי ענב (מדריכים, עובדים סוציאליים, אימהות בית ורכזים) בשמונה מעונות בהן שוהים כ-400 בני נוער בסיכון. זאת לאחר שבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב דחה אתמול את פניית הנהלת "ענב" וקבע כי לעובדים עומדת זכות השביתה.



המשבר במעונות חסות הנוער החריף לאחר שבחודש שעבר הודיע שר הרווחה, חיים כץ, כי משרדו החליט ליטול מידי "ענב" את הזיכיון להפעלת המעונות בשל ליקויים שנמצאו בהם ולהעבירו למשך שנתיים לזכיינים אחרים עד שהמדינה תפעיל אותם בעצמה. כתוצאה מכך עובדי ענב עלולים למצוא עצמם ללא פרנסה כבר בסוף החודש. בשבוע האחרון נעשה ניסיון של ועד העובדים המאוגד בארגון כח לעובדים להידבר בנושא עם משרד הרווחה ועם הזכיינים שהתמודדו במכרז החדש אך ללא הצלחה.



עובדי חסות הנוער, כולם עובדי קבלן, מתריעים כי פיטורים כה נרחבים של כח אדם במעונות הרשות ותחלופה מהירה ומאסיבית של מדריכים ומטפלים במעונות, יטלטלו את הנערים החוסים במוסדות ויפגעו בצורה אנושה בתהליך השיקום שלהם ובמידת האמון שהם רוחשים למערכת, זאת לבד מעתידם התעסוקתי של העובדים. "בית הדין הכיר בעוול שנגרם למאות עובדים מסורים עליהם גזר משרד הרווחה אבטלה או עבודה בתנאים מופחתים ועל כן אפשר את הצעד החריף של שביתה". מסביר אלברט סופר מדריך וחבר הנהגת איגוד עובדי חסות הנוער, "זו איננה החלטה פשוטה להחליט ולשבות בתחום עבודה מורכב ורגיש כל כך, אך אנחנו נלחמים עבור עתידנו ועתיד הנערים".



שתי הזכייניות החדשות שבחר משרד הרווחה, דנאל ותפארת בית חם, כבר הבהירו כי הן אינן מחויבות לעובדים ומשרד הרווחה הבהיר כי אין ביכולתו לכפות בהן את קליטת העובדים ובכל זאת ממשרד העבודה והרווחה נמסר כי בכוונתו לפנות לבית הדין הארצי לעבודה ולערער על החלטת בית הדין האזורי שאפשרה לעובדי חסות הנוער לפתוח בשביתה.



חיים כץ. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



בכירים במשרד העבודה והרווחה המתנגדים לשביתה מוסרים: "בשנה ממוצעת, בחלק ניכר ממעונות חסות הנוער תחלופת המדריכים עמדה על 80 אחוז !! דהיינו שרוב המדריכים התחלפו אחרי ובמהלך שנת עבודה אחת. חוסר היכולת של "ענב" לגייס מדריכים, במיוחד לאור העובדה שהמשרד שילם על תפוסה מלאה, הייתה ביזיון לאורך שנים. העובדים אינם רואים את טובת בני הנוער החוסים".



במועצה לשלום הילד מתנגדים נחרצות לצעדי החירום עליהם מכריז משרד הרווחה ומאיימים: "כלא הוא לא אכסניה לעת מצוא לשיכון בני נוער בסיכון. אם יהיה צורך, נתייצב בבית המשפט לנוער להגן על זכויותיהם של הילדים הללו. לא יעלה על הדעת שילדים ישמשו כלי ניגוח במאבקי יחסי עבודה". במועצה לשלום הילד הוסיפו: "מדובר בילדים עם המצוקות הגדולות ביותר שלא במקרה נשלחו למעונות טיפוליים-שיקומיים ולא למאסר. מה גם שחלק משמעותי מהנערים והנערות שנמצאים במעונות לא ביצעו שום עבירה על החוק ואין שום אפשרות חוקית בכלל לשלוח אותם למאסר. על מנת להעביר את בני הנוער שנמצאים במעונות לכלא, נדרשת החלטה שיפוטית. ככל שיתבקש צו שיפוטי כזה המועצה לשלום הילד תבקש להתייצב בבית המשפט על מנת להגן על זכויות הילדים הללו ולמנוע את מעברם לכלא".