המו"מ התקציבי בין האוצר למשרד התרבות והספורט פוצץ היום (רביעי) לאחר שלבכירי משרד התרבות והספורט נודע כי במקביל לישיבה של אגף התקציבים עם מנכ"ל המשרד, זומנו גורמי הוועד האולימפי, המרכזים והאיגודים לפגישות עם נציגי האוצר. שרת התרבות והספורט מירי רגב הורתה להפסיק מיד את הדיונים. "באוצר משחקים משחק מלוכלך ומנהלים את דיוני התקציב כאילו מדובר בכסף הפרטי שלהם. אלו מניפולציות ושיטות שמתאימות להתנהלות ארגונים מפוקפקים ולא לממשלה ומנהל תקין. הניסיון לבצע 'הפרד ומשול' ולהשיג סיכומים מול האיגודים ולא מול המשרד הממשלתי האחראי על תחום הספורט, הוא ניסיון שסופו כישלון חרוץ".
 
על כוונת האוצר להעביר לידיו את הטוטו, אמרה השרה רגב: "הצעת האוצר במתכונתה הנוכחית וכפי שהונחה על שולחננו לא תעבור בחוק התקציב.
כפי שסיכמתי עם ראש הממשלה, שום הצעה בנושא הטוטו לא תובא לדיון מבלי שאתן לה את הסכמתי. הספורט הישראלי אינו פרה חולבת, אני מציעה שהאוצר ימצא לו מקור תקציבי אחר לנטו פרויקטים ולנטו פרסום שהאוצר מוביל בחודשים האחרונים".

בתוך כך, תקציב המדינה לשנת 2019 יובא מחר לאישור שרי הממשלה. ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון שמו לעצמם למטרה להעביר את התקציב וחוק ההסדרים בקריאה ראשונה עוד במהלך חודש ינואר. העברתו של התקציב מבטיחה שקט לשני האישים כמעט עד לסוף הקדנציה. גם הפעם בלב הדיונים הקיצוצים אותם מוביל האוצר. אחת מתכניות הקיצוץ שצפויות לעורר קשיים בקרב השרים היא דרישה של האוצר לבטל 12 משרדי ממשלה.

משה כחלון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
משה כחלון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


בהצעה של האוצר, שתיכנס לתוקפה רק בממשלה הבאה, יביא ביטול המשרדים ומיזוגם לתוספת של 800 מיליון שקלים. בין המשרדים שצפויים להיעלם או להתמזג, המשרד לענייני מודיעין, משרד המדע, המשרד לתפוצות וגם משרד התרבות והספורט שישנה הצעה למזגו בחזרה אל משרד החינוך. כדי להימנע מהמוקש הפוליטי באוצר מבהירים כי ביטול המשרדים לא אומר בהכרח ביטול משרות השרים, כך שתחת משרד אחד יכהנו מספר שרים. יחד עם זאת ההצעה עלולה להיתקל בקשיי אישור. 
קיצוץ נוסף שעורר ביקורת רבה וצפוי להיתקל בהתנגדות השר לביטחון פנים גלעד ארדן הוא הקטנת סבסוד הארוחות לשוטרים, זאת בטענה כי "אין הבדל מהותי בין שוטרים ליתר עובדי המדינה". ועדי השוטרים מתנגדים ואומרים כי עבודת השוטר קשה מיתר עובדי המדינה הרגילים ולכן יש מקום להעניק לשוטרים שנמצאים בעיקר בשטח סבסוד מורחב. הקיצוץ יכניס לקופת המדינה 50 מיליון שקל. באופוזיציה טענו כי מדובר בסעיף נקמה במשטרה על החקירות שהיא מנהלת נגד פוליטיקאים בשנה האחרונה ביניהם ראש הממשלה, שר הפנים וח"כ דוד ביטן. 
אחת מתכניות הקיצוץ הקשות ביותר הן במשרד החוץ, שם מבקש האוצר לסגור 22 נציגויות ישראליות בעולם מתוך 103 הקיימות כיום. בנוסף, ישנה דרישה לקיצוץ ב-144 תקנים למטה המשרד בירושלים. סך ההכנסות לקופת המדינה 216 מיליון שקלים. עובדי משרד החוץ מוחים בשבועות האחרונים נגד הקיצוץ ומפנים את האש בעיקר לשר האוצר כחלון. 


כך עשו 15 סמנכ"לים במשרד במכתב ששיגרו לכחלון והתריעו על הפגיעה החמורה בביטחון ישראל הנובעת מהקיצוץ הקרוב. בנקודה זו חשוב לציין כי שר החוץ בפועל הוא ראש הממשלה נתניהו שכפי שעושים שאר השרים מצופה ממנו להגן על תקציב המשרד ועובדיו. נתניהו הודיע בחודש שעבר כי תקציב המשרד יגדל ב-50 מיליון ש"ח אך הכסף הזה יוגבל רק לתכניות סיוע ולא לפעילויות הנציגויות בעולם.