מנכ"לית משרד המשפטים, אמי פלמור, דחתה הבוקר (חמישי) את בקשת משרד הרווחה לשלות 120 נערים ממעונות החסות אל בתי הסוהר. פלמור קראה למקבילה במשרד הרווחה,  אביגדור קפלן, להגיש חוות דעת פרטניות על פי חומרת העבירה אותה ביצע הקטין לבית המשפט, לפני שתיקבע המסגרת אליה יופנה אם תתקיים שביתת עובדי מעוני החסות לבני נוער בסיכון עברייני.

כזכור, החל מהבוקר ישבתו עובדי עמותת ענב, שמפעילים עבור חסות הנוער של משרד הרווחה את מעונות השיקום וחלופות המאסר לנוער עברייני בסיכון, ללא הגבלת זמן. מדובר ב־300 עובדי ענב (מדריכים, עובדים סוציאליים, אמהות בית ורכזים) בשמונה מעונות, שבהם שוהים כ־400 נערים ונערות בסיכון. זאת לאחר שבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב דחה את פניית הנהלת ענב וקבע כי לעובדים עומדת זכות השביתה.



אמש הודיע מנכ"ל משרד הרווחה כי בשל השביתה הוא מתכוון לבקש מהמשרד לביטחון הפנים לפנות 120 נערים ממעונות החסות לבתי הסוהר. המשבר במעונות החריף לאחר שבחודש שעבר הודיע שר הרווחה חיים כץ כי משרדו החליט ליטול מידי ענב את הזיכיון להפעלת המעונות, בשל ליקויים שנמצאו בהם, ולהעבירו למשך שנתיים לזכיינים אחרים עד שהמדינה תפעיל אותם בעצמה, בקשה שכאמור נדחתה על ידי משרד המשפטים. 


עובדי רשות חסות הנוער מפגינים מול משרד הרווחה. צילום פרטי
עובדי רשות חסות הנוער מפגינים מול משרד הרווחה. צילום פרטי




"לא החלטה פשוטה לשבות בתחום מורכב ורגיש כל כך, אך אנו נלחמים על עתידנו"

כתוצאה מכך עובדי ענב עלולים למצוא עצמם ללא פרנסה כבר בסוף החודש. בשבוע האחרון נעשה ניסיון של ועד העובדים המאוגד בארגון כוח לעובדים להידבר בנושא עם משרד הרווחה ועם הזכיינים שהתמודדו במכרז החדש, אך ללא הצלחה. עובדי חסות הנוער, כולם עובדי קבלן, מתריעים כי פיטורים כה נרחבים של כוח אדם במעונות הרשות ותחלופה מהירה ומסיבית של מדריכים ומטפלים במעונות יטלטלו את הנערים החוסים במוסדות ויפגעו בצורה אנושה בתהליך השיקום שלהם ובמידת האמון שהם רוחשים למערכת, זאת לבד מעתידם התעסוקתי של העובדים.

"בית הדין הכיר בעוול שנגרם למאות עובדים מסורים שעליהם גזר משרד הרווחה אבטלה או עבודה בתנאים מופחתים, ועל כן אפשר את הצעד החריף של שביתה", מסביר אלברט סופר, מדריך וחבר הנהגת איגוד עובדי חסות הנוער. לדבריו, "זו איננה החלטה פשוטה להחליט ולשבות בתחום עבודה מורכב ורגיש כל כך, אבל אנחנו נלחמים עבור עתידנו ועתיד הנערים".

שתי הזכייניות החדשות שבחר משרד הרווחה, דנאל ותפארת בית חם, כבר הבהירו כי הן אינן מחויבות לעובדים, ומשרד הרווחה הבהיר כי אין ביכולתו לכפות עליהן את קליטת העובדים. ממשרד העבודה והרווחה נמסר כי בכוונתו לפנות לבית הדין הארצי לעבודה ולערער על החלטת בית הדין האזורי שאפשר לעובדי חסות הנוער לפתוח בשביתה.

בכירים במשרד העבודה והרווחה המתנגדים לשביתה מוסרים: "בשנה ממוצעת בחלק ניכר ממעונות חסות הנוער תחלופת המדריכים עמדה על 80%. דהיינו שרוב המדריכים התחלפו אחרי ובמהלך שנת עבודה אחת".  לטענתם, חוסר היכולת של ענב לגייס מדריכים, במיוחד לאור העובדה שהמשרד שילם על תפוסה מלאה, היה ביזיון לאורך שנים. "העובדים אינם רואים את טובת בני הנוער החוסים", אומרים הבכירים בשיחה עם "מעריב־השבוע".