חן איילתי, אדריכל ומרצה לעיצוב פנים, שהואשם ברצח אמו מרים בקיבוץ מחניים, שוחרר לבסוף לאחר שזוכה, אך כעת הוא תובע את המדינה לאור הנזק שנגרם לו בעקבות המעצר והמשפט שהתנהל נגדו. "אחרי השחרור אני בעצם מצאתי את עצמי בלי כלום, עם חיים הרוסים לחלוטין, בלי גרוש על התחת". 

"את החיים שלי אני לא מתחיל מאפס", המשיך וסיפר, "אני מתחיל אותם ממינוס שלוש כי יש לי שלושה ילדים. את הילדים לצערי הרב אני רואה פעם בשבועיים לשעה במרכזי קשר. פניתי לקיבוץ מחניים כדי שיאפשרו לי מגורים ממש זמניים והם סירבו לי".



התביעה עומדת על סך של 117,000 ש"ח, העלות של יום מעצר", סיפרה עו"ד רימונה שלג מהסנגוריה הציבורית שמייצגת את איילתי. במסך התביעה שהוגש לבית המשפט המחוזי שבנצרת והגיע לידי חדשות עשר נכתב כי "המבקש אדם נורמטיבי, ללא עבר פלילי, הואשם על לא עוול בכפו בעבירה החמורה ביותר בחוק העונשין - עבירת הרצח, ואם לא די בכך - ברצח אימו".



פלישיה בת זוגו של חן איילתי. צילום: באסל עווידאת, פלאש 90



עוד נכתב "מסכת הייסורים שעבר המבקש הכתמת שמו הטוב, שלילת חירותו והפגיעה בשלומו והנתק מילדיו, שנמשך עד כתיבת שורות אלה - כל אלה יכולים היו להימנע בנקל, אלמלא מדינת ישראל - הן משטרת ישראל והן פרקליטות מחוז צפון, פעלה כפי שפעלה".



"חן היום נמצא במצב הישרדותי", המשיכה וסיפרה עו"ד שלג, "אין לא יכולת להתפרנס, המצב הכלכלי שלו מאוד קשה והוא באמת - באמת שזקוק לכסף הזה. יש מקום שהמדינה צריכה לשאת באחריות ולשלם לו פיצויים על מעצר שווא".



בינתיים החל אילתי להרצות במשרה חלקית במכללת 'תל חי'. "אני חזרתי לאיזשהו דפוס חיים שקצת מזכיר את מה שהיה לי לפני האירוע ויש לי סטודנטים מדהימים שלהם אני נותן עכשיו את הלב ואת הנשמה", סיפר איילתי, "ההתמודדות הכי קשה שיש לי זה בעצם להחזיר את הילדים אליי. להחזיר את הילדים הביתה".  







איילתי, אשתו פלישיה ושלושת ילדיהם התגוררו בקיבוץ מחניים, בדירה מעל דירתה של אמו, מרים איילתי. המשפחה סבלה מקשיים כלכליים, יחסי בני הזוג היו מעורערים מאוד, והמשטרה הוזעקה לביתם מספר פעמים בעקבות אירועי אלימות. פלישיה גם אושפזה למספר שבועות בעקבות ניסיון התאבדות. האם מרים נמצאה מתה במיטתה ורק התעקשות בתה רוני, אחותו של חן, הביאה לניתוח פתולוגי, שהעלה כי מרים נרצחה, אכן נרצחה.
 
במרץ 2017 זוכה בבית המשפט המחוזי בנצרת מאשמת הרצח. השופטים אשר קולה, דני צרפתי ורננה גלפז מוקדי קבעו פה אחד כי איילתי לא אשם, בטענה כי לא הוכחה אשמתו מעל לכל ספק סביר. "החלטנו פה אחד לזכות את הנאשם מכל האישומים אשר יוחסו לו בכתב האישום", נמסר בהכרעת הדין. בית המשפט לא נתן אמון בעדותה של פלישיה וכן נקבע כי אין בראיות הנסיבתיות, כמו גם בחיזוקים להן, טענה המדינה, כדי להוכיח את אשמו של הנאשם מעל לכל ספק סביר".
 
לאחר הזיכוי דיבר איילתי עם עיתונאים ואמר: "אני יוצא אופטימי, אני לא כועס. יש לי עבודה לעשות, לפתוח דף חדש. אחרי שנחשפתי לתיק אני לא יכול להגיד בוודאות מי רצח, בעבר האמנתי שבת הזוג שלי היא הרוצחת. מציאת הרוצח לא תעזור לכאב".