"פיגוע כלכלי", כך מגדירים במשטרה פרשה תקדימית רחבת היקף שנחקרה במהלך השנה האחרונה על ידי חוקרי היחידה הארצית לאכיפה כלכלית (יאל"כ) בלהב 433 במשטרה, בשיתוף פעולה מלא עם רשויות המס, מע"מ, מס הכנסה והרשות להלבנת הון, ומימדיה נאמדים ב-1.2 מיליארד ש"ח. הבוקר (שלישי) עם הפיכת החקירה לגלויה נעצרו כ-30 חשודים המעורבים בפרשה, כאשר 20 מהם מובאים בשעות אלו לבית משפט השלום בראשון לציון, להארכת מעצרם.



נדגיש כי בין העצורים בעלת תפקיד בבנק גדול, שעל פי החשד פעלה במסגרת מה שמכונה במשטרה "ארגון הפשיעה הכלכלי", וסייעה להונות את המדינה בצורה שיטתית ומאורגנת, כיאה לארגון פשיעה. בין העצורים גם דמות מוכרת בארגון פשיעה, שבינתיים פרטיו לא ניתנים לפרסום.



כאמור, במהלך השנה האחרונה ניהלה היאל"כ חקירה סמויה, שחשפה פעילות חוצה יבשות, כאשר בארגון פשיעה הבנוי ממספר רבדים, התמקד הרובד העליון בספרד, שם חש, לכאורה, בנוח, לנהל את הארגון, לשמר את הכספים שמקורם בהלבנות הון ועבירות מס חמורות, להרגיש רחוק מעין המשטרה ולפעול במחשכים.



בית משפט השלום בראשל"צ. צילום: נתי שוחט, פלאש 90
בית משפט השלום בראשל"צ. צילום: נתי שוחט, פלאש 90



בסיוע המחלקה הבינלאומית של הפרקליטות ורשויות המס הצליחו חוקרי היאל"כ להתחקות אחר פעילות רצופה, הקשורה להקמת חברות כוח אדם פיקטיביות, חברות קש והעסקת עובדים סינים בחברות בניה גדולות.



על פי הידוע בשלב זה, פעלה השיטה בצורה, לכאורה, פשוטה, כאשר במסגרתה חברות בנייה שביקשו עובדים נעזרו, כשהרגלן, בחברות כוח אדם, העוסקות בתחום. אלו דאגו לזמן כמויות עובדים גדולות, ובעת שלא יכלו להעניק את החשבוניות, פתחו ובנו חברות קש, שנתנו אישורים על העסקת עובדים בסכומים הנאמדים במיליוני שקלים. בדרך זו הצליחו אותן חברות לקבל החזרי מע"מ בשיעור של 17%, וזאת כנגד חשבוניות שפירטו לכאורה שעות עבודה, שבפועל לא בוצעו כלל.



את הכספים שקיבלו בגין אותן חשבוניות מנופחות, פרטו אותם חברים בארגון למספר עסקים הנותנים שירותי מטבע (צ'יינג'ינג), וכך גלגלו כספים בהיקפים עצומים, ללא פיקוח וללא בקרה.