משפטו של נדב סלע, שרצח בצורה מזוויעה את אשתו וילדיו, נמשך היום (ראשון) בבית המשפט המחוזי בנצרת, כשהפעם הגיע תורו של הפסיכיאטר המחוזי, דוקטור הרמן פרקש, לעלות על דוכן העדים ולקבוע נחרצות כי סלע היה שפוי בזמן שרצח את אשתו, דור כרסנטי, ילדיהם יוסף ובנימין, ובנם של שכניו, נחמן עתיה ז"ל ואחיו נתן, שנפצע בתקרית ונשאר לשכב על הרצפה, כשהוא מעמיד פני מת על מנת שסלע יעזוב אותו, וכך ניצלו חייו.



"סלע היה שפוי בעת המעשה", אמר הפסיכיאטר שבילה שעות ארוכות עם הרוצח: "התנהגותו של סלע כפי שבאה לידי ביטוי בדיונים המשפטיים, שהשמיע קולות של חתול הייתה התנהגות מניפולטיבית ומגמתית. "הייתי שמח לגלות כי הנאשם ביצע את המעשה על רקע פסיכאטרי", אמר ד"ר פרקש, כשלדבריו הנאשם אף דיווח על שמיעת קולות כשהוא משתמש בביטויים כמו "קיבלתי פרס מלמעלה", אך הדברים האלה לא באו לידי ביטוי המהלך האשפוז והבדיקה.



פרקש קבע כי מעט מאוד פסיכיאטרים נתקלו במקרה בו אדם אחד טוען כי הוא האדם הראשון או שהוא אוריה החיתי, ולמחרת יורד על ארבע ועושה עצמו חתול. "הוא היה מגמתי ומתריס", סיכם. בחקירתו הנגדית אמר הפסיכיאטר המחוזי כי קיימת הבחנה בין מעשה "לא נורמלי" מבחינה חברתית אבל נורמלי פסיכיאטרית: "קיוויתי שהתנהגותו של הנאשם נבעה מפסיכוזה ומחשבות שווא, אך לא היה מדובר בכך. זאת היתה מגמתיות והחלפת גרסאות". 



בחקירתו הנגדית של עו"ד ארז מושקוביץ' מהסנגוריה הציבורית, הדגיש הפסיכיאטר את הנקודות לפיהן טענותיו של סלע על אי שפיות אינן נובעות ממחלת נפש אלא ממניפולציה. אמה של כרסנטי, רוית סבג הטיחה בנאשם לפני הדיון: "הקלטות שבהן נשמעים דור וילדה מאושרים וצוחקים, את הצחוק הזה אתה רצחת. רצחת בשר מבשרך, את הדם שלך. אנחנו נדאג שתירקב בגיהנום על הפשעים שלך.



"אתה שומע אותה מאושרת? עם הילדים? שומע נבלה? תקשיב טוב, הם ירדפו אחריך כל יום", לאחר הדיון אמרה סבג לכלי התקשורת: "הייתי חייבת להשמיע את הצחוק של דור, הרגעים המאושרים האלה. היו שם מלא הקלטות שהם צוחקים ומאושרים, וזה מראה כמה הם חסרים לנו וכמה הגעגועים קשים. קשה לראות תמונה אחת קטנה שלה אפילו.



"אני רועדת, מרוסקת, המעמד הזה קשה, אבל אני לא אוותר, תמיד אבוא, תמיד אגיע להשמיע לו דברים. הוא תכנן את הרצח בעיניי, וכמו שאני האמנתי מהתחלה, הוא לא עבד עליי, ומתברר שהוא לא עבד גם על אנשי המקצוע, הוא הוכיח שהוא שפוי לכל דבר ועניין. כמו שאני האמנתי מהתחלה, הוא פשוט תיכנן הכל. אני מאמינה שבכל פעם שנשמיע לו את הצחוק, זה יעלה לו את הזכרונות. אני מאמינה שהוא מקבל הוראות. הוא מרים את הראש בדיון, מסתכל ומתעניין, וכשאני מדברת הוא מוריד את הראש. הוא שפוי, ממש. אני ממש מאמינה שהוא תכנן את הרצח הזה".


עושה הצגות. נדב סלע. צילום: פלאש 90