סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס ביקר היום (שלישי) בכותל המערבי. ביקורו הוגדר כ"פרטי", בדומה לזה שערך נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בעת ביקורו בשנה שעברה. עם זאת, התבצעו הכנות רבות ברחבה, כולל הצבת אוהל גדול עם מקומות ישיבה. זהו ביקורו השלישי בארץ, והראשון בתור סגן הנשיא. פנס הוא סגן הנשיא הראשון שמגיע לכותל המערבי. במהלך הביקור, הוא נשאל על ידי העיתונאים איך הוא מרגיש, והשיב: "מלא השראה".
פנס הגיע לרחבה כשהוא מלווה ברב הכותל שמואל רבינוביץ' ובמנכ"ל הקרן למורשת הכותל סולח אליאב. הוא נגע באבני הכותל ועמד מולו דקה ארוכה, כשהוא נושא את עיניו מעלה. בנוסף, הוא כתב בספר האורחים של הכותל, והקרן למורשת הכותל העניקה לו קיבל חנוכיית אבן. רעייתו נכחה במקום אף היא, ולוותה על ידי רעיותיהם של רב הכותל ומנכ"ל הקרן למורשת הכותל.

מייק פנס במהלך הביקור בכותל. צילום: יניר קוזין


בצד האירוע, נמתחה ביקורת על המארגנים, כשהעיתונאיות הופרדו מהעיתונאים. בעקבות הביקורת, הסככה הוסרה והעיתונאיות עומדות על כיסא או הגבהה. נוגה טרנופולסקי מה"לוס אנג'לס טיימס" סיפרה בשיחה עם "מעריב אונליין": "אני מאוד כועסת ואני מרגישה שהבית הלבן גויס לעשות את העבודה המלוכלכת של רב הכותל. אני מאוד כועסת שהקולגות הגברים שלנו מסרבים לסקר עד שהקולגות הנשים שלנו ייכנסו". היא הוסיפה: "בשנת 2018, הם עוצרים נשים מלעשות את העבודה שלהן, בפומבי מול מצלמות". טל שניידר מ"גלובס" הסבירה: "השגרירות האמריקאית הזמינה אותי לסקר, אני לא באה כאזרחית פרטית לכאן כי אני לא יכולה לגשת עם הבן שלי. היום באתי לכאן במסגרת העבודה ואני עומדת כאן מול גדר ולא יכולה לעשות את העבודה שלי".

בתוך כך, הרשות הפלסטינית הכריזה היום על שביתה כללית, במחאה על ביקורו של סגן נשיא ארצות הברית, מייק פנס, בכותל המערבי. השביתה כוללת את כל הסקטור הציבורי, למעט שירותי הבריאות. מוסדות החינוך הושבתו החל מהשעה 12:00, לפי החלטת משרד החינוך, למרות שהפלגים קראו לשביתה כללית. באש"ף קראו למפגינים להגיע לנקודות החיכוך עם צה"ל וכוחות הביטחון. דובר אש"ף אוסאמה קואסמי קרא לכבד את ההחלטה לשביתה כללית, שמצביעה על מסר חזק לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ ולסגנו מייק פנס.

מייק פנס בכותל המערבי. צילום: מרק ישראל סלם
החל מהשעה 11:00 בבוקר, ולאורך השעות שלאחר מכן, צפויים להיסגר לתנועה לסירוגין ובהדרגה הצירים הבאים: פלומר, ז׳בוטינסקי, הנשיא, האר"י, עזה, הרצוג, זלמן שניאור, בזק, שמואל בייט, הרצל, ציר הזיכרון, דוד רמז, הכלביה, מעלה השלום, שער האשפות, דרך העופל, דרך חברון, הזז, בן צבי, שז"ר, ויצמן, בן גוריון, גינות סחרוב. רחוב דוד המלך יוותר סגור לתנועה עד לסיום הביקור.

לקראת סיום הביקור ועזיבתו של סגן הנשיא פנס בשעות הצהריים, צפוי להיסגר לתנועה בהדרגה ולסירוגין כביש מספר 1 לכיוון מערב, במקטע שבין מחלף סחרוב ועד למחלף גנות. כמו כן תחסם הגישה לכלי רכב מכביש מספר 1 לכביש מספר 6 במחלף בן שמן. בשל עומסי התנועה הצפויים בצירים המובילים לכביש 1 ועל אף שמדובר בסגירה לפרק זמן קצר יחסית, מומלץ לציבור הנהגים להימנע מהגעה לאזורים אלו בטווח זמנים זה ולהשתמש בצירים חלופיים. התנועה תתאפשר לציבור משתמשי הדרך בכביש מספר 443.