שנתיים חלפו מאז הורה שר הרווחה חיים כץ לבטל את המבחנים המשפילים כתנאי לקבלת גמלת סיעוד, אולם דבר לא קרה דבר בשל התנגדות משרד האוצר וזניחת השר את הנושא. הצעת חוק חדשה של ח"כ איציק שמולי תאלץ את שר האוצר משה כחלון ואנשיו לומר בגלוי למיליון וחצי משפחות הקשישים הסיעודיים מדוע חוות דעת רופאים אינה מספיקה לקביעת זכאותו של אזרח ותיק לסיוע מהמדינה. "את המבחן הבזוי הזה לא צריך לרכך או למתן אלא פשוט להעלים", אמר שמולי. מתוך 170 אלף זכאים רק 12 אלף קיבלו פטור ממבחני התפקוד בשנה החולפת.



בנובמבר 2015 דיווחנו על בשורה דרמטית לרבבות הקשישים הסיעודיים בישראל - הוראה שהעביר שר הרווחה חיים כץ אל הביטוח הלאומי לגבש תיקון לחוק אשר ירחיב באופן ניכר את הפטור לקשישים ממבחני התלות המשפילים שנערכים להם על ידי הביטוח הלאומי כתנאי לקבלת גמלת סיעוד. “אין שום הצדקה למבחני התלות כאשר המסמכים הרפואיים מעידים מעל לכל ספק שיש לסייע לאדם בצרכיו הבסיסיים", אמר אז שר הרווחה, אבל חלפו שנתיים ודבר לא קרה.



ח"כ איציק שמולי. צילום: ללא קרדיט



מבחן הערכת תלות נערך בביתו של הקשיש התובע זכאות לגמלת סיעוד. באמצעותו הוא מדורג באחת משלוש רמות תפקוד בכל אחד משישה תחומים – יכולת להתרחץ בעצמו, להתנייד בבית, לאכול, להתלבש, הצורך בהשגחה והשליטה על הסוגרים. מאז נכנס השר כץ לתפקידו הוא מנסה למגר את ההליך המביש הזה, שלא פעם אינו משקף את מצבו האמיתי של הקשיש, אך ללא הצלחה. הסיבה - ההשלכות על העלויות לקופת הביטוח הלאומי, שביטול מבחן התלות או צמצום מסיבי של השימוש בו יאלצו את משרד האוצר להזרים לשם כך תקציב נוסף מקופת המדינה.



מי שלא מוכן להמתין לנפילה נוספת בין בין כיסאות משרד האוצר ומשרד הרווחה הוא יו"ר שדולת הכנסת למען הקשישים, ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני), והוא גיבש הצעת חוק פרטית בנושא שתאלץ את הממשלה לפעול. הצעת התיקון לחוק הביטוח הלאומי שהגיש שמולי קובעת בפשטות כי גיל הפטור ממבחני הערכת תלות לקשישים כתנאי לקבלת גמלת סיעוד יירד מ־90 ל־75 באופן גורף.



"מבחנים אלה גורמים לסבל ולטרחה רבה מאוד, ולפרקים אף להשפלה של התובע. ישנם אפילו מקרים שבהם תובעים מוותרים על הגמלה כדי להימנע מההליך הכרוך בכך", קובע שמולי בדברי ההסבר להצעת החוק, ובשיחה עם "מעריב־השבוע" הוא מוסיף: "המבחנים קשוחים, לא הוגנים ומשפילים קשישים, והם מביאים לכך שהם לא מקבלים את הסיוע הקריטי שהם כל כך זקוקים לו. את המבחן הבזוי הזה לא צריך לרכך או למתן אלא פשוט להעלים, ולהסתפק באישור של רופא קופת חולים, שמכיר את המבוטח ואת הרקורד הרפואי שלו הכי טוב. כל התירוצים של שרי הממשלה עכשיו פשוט לא מעניינים - ועליהם לקיים את מה שהבטיחו, ומיד".