דבריהם של יהונתן גפן וגידי גוב השבוע, הציפו מחדש את השיח האלים והסוער בין השבטים השונים שחיים יחד במדינת ישראל. בעקבות מלחמת הדעות והזכות להשמיע אותן דנה הבוקר (חמישי) איילה חסון עם שדרני רדיו 103FM איש הספורט רון קופמן ועורך הדין יורם שפטל. רון קופמן: "השיח הוא לא שיח מלחמתי, אלא שיח נבוב. הקשבתי לדבריו של חבר הכנסת פורר ואני מתנצל שאני לא עומד כיום בשורות ומקבל את דין התנועה".



עורך הדין יורם שפטל: "דבריו של יהונתן גפן הנם חלק מה-D.N.A של השמאל הקיצוני. מדובר בהשוואה שיטתית בלתי פוסקת, זה התחיל בבן גוריון כשכינה את זאב ז'בוטינסקי כוולדימיר היטלר. יהונתן גפן הולך בדרכו של בן גוריון. בבית בו גדלתי כל פעם ששמענו את שמו של בן גוריון אבי היה נוהג לומר שהוא זקן רשע ועבד של הסמרטוט האדום. ה-D.N.A. שלהם הוא להשוות יהודים לנאצית ולכן הם שווים לכל גינוי ואמירה בלשון נאצית בלי יוצא מן הכלל. המקורות של השיח האלים שלנו נובעים מכך ש-95% מיהודי ארץ ישראל - הסבא שלהם דיבר יידיש או ערבית. אלו בשפות פראיות. הרמטכ"ל של סוריה כינה את ערפאת 'בנן של 60 אלף זונות' בתחנת רדיו. זהו שיח ערבי טיפוסי".




"גדלתי מבית לא פחות ימני משפטל, אבל לא מוכן שהכנסת תקבע מה מותר להגיד"


ענה לו רון קופמן: "אני גדלתי בבית ימני לא פחות משל עורך הדין שפטל, אבל כשאני מתייחס למציאות של היום אני לא מוכן ששום חבר כנסת יקבע לכל אדם מה לומר ומתי לומר. הכנסת היא לא דוגמה לכלום, מהכנסת הראשונה ועד היום". על ההשוואה שביצע יהונתן גפן בין עהד תמימי לחנה סנש טען: "אני לא אוהב את ההשוואה הזו, אבל לאדם מותר לדבר כחלק מהדמוקרטיה. בדמוקרטיה לא גוזרים גזרות, שרת התרבות לא יכולה לקום בדמוקרטיה ולהחרים את הזמר אביב גפן מטקס 70 שנות קיומה של מדינת ישראל בגלל דעותיו הפוליטיות. יש במדינה המון דעות ואני לא מוכן שיגדירו אותי, לא מירי רגב ולא שאר חבריה כנסת".

"מדוע יש לומר דברים בצורה כה מתלהמת וגסה?" שאלה אילה חסון, "מי שיאמר דברי טעם בנועם לא ישמעו אותו? לאן השיח האלים צריך עוד להגיע". ענה לה יורם שפטל: "צריך להבין את ההבדל בין מותר להגיד לבין חובה להוקיע. אני בשום פנים ואופן חושב שצריך להכניס את יהונתן גפן הנבל לבית הסוהר או לנקוט נגדו סנקציה פלילית בעקבות הדברים שאמר, אך אני חושב שזוהי חובתי הקדושה להוקיע אדם שפל ובזוי שכמוהו. יש לדבר עם כל אחד בשפה הראויה לו, יש להוקיע את הדברים בצורה הכי חריפה שיש. האיש הזה קרא לאינתיפאדה נגד החרדים וטען שהוא מוכן לזרוק את האבן הראשונה. זה כבר פלילי. נבל זה לא קללה".

"חובה להוקיע אדם שפל ובזוי כמוהו". יהונתן גפן, צילום: יח"צ
"חובה להוקיע אדם שפל ובזוי כמוהו". יהונתן גפן, צילום: יח"צ


שפטל: "עמוס עוז סדיסט פסיכוטי"

"אולי גם צריך לדעת להקשיב אחד לאחר?". הוסיפה חסון, "האם השיח שלך אינו בריוני? מהי מטרת השיח?" קופמן השיב לה: "לא לכל שיח יש מטרה. אני חושב שלכל ישראלי שחי כאן מותר להביע את דעתו. אין לי בעיה עם השיח של יהורם שפטל ושל חבר הכנסת אורן חזן. אני בעד שכל אחד יאמר את דעתו אני מתנגד לחרמות. הון-שלטון לא יכול לכפות את דעתו ולגזור חרמות. אין דברים כאלה במדינה דמוקרטית. השר ליברמן הוא הרגולטור שאחראי על מערכת הביטחון. גלי צה"ל לא צריכה להיות בצבא".

"גלי צה"ל היא יחידה צבאית", התפרץ שפטל: "המפקד העליון לפי חוק ייסוד הצבא של צה"ל הוא לא הרמטכ"ל אלא משרד הביטחון ושר הביטחון. בכל פעם שאני מדליק את הרדיו ושומע את המילה 'גלי צה"ל' זה לטמא את שמו של צה"ל. כמעט כל מילה שיוצאת מהפה בתדר שלהם היא בזויה. לסיום התייחס יהורם שפטל לדבריו של אלהרר אמש ברדיו FM103 כשקרא להשמיד את עמוס עוז במשרפות: "בא לי להקיא מהדברים הללו, אני מגדיר בשידורי הרדיו שלי את עמוס עוז או כסדיסט פסיכופטי כי הייצור נאלח הזה מתגאה שהוא הרביץ לנתניהו כשהוא היה צעיר ועד היום הוא לא יודע אם הבעיטה הייתה חלשה מידי או חזקה מידי". אילה חסון סיכמה את הדיון וטענה: "רציתי לדבר איתכם על גבולות השיח אבל הסתבר לי שהרחבתם את הגבולות עוד יותר. בדמוקרטיה אמיתית מכבדים את דעת האחר גם אם הוא לא חושב כמוך. אני חושבת שאיבדנו את הדבר הזה בישראל".

אפילו שפטל הזדעזע. עמוס עוז, צילום: פלאש 90
אפילו שפטל הזדעזע. עמוס עוז, צילום: פלאש 90


עריכת תוכן: איתמר זיגלמן