בראיון למעריב אומרת יו"ר מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל, קולט אביטל, כי היא אינה מופתעת מהחקיקה החדשה בפולין, אך עם זאת מזועזעת מהמגמה שהיא חלק ממנה. "זאת לא תופעה חדשה, זאת נטייה שנמשכת הרבה שנים. לפני מספר שנים היינו באושוויץ עם משלחת של הכנסת והפרלמנט הפולני. כל חברי הפרלמנט שדיברו באירוע ציינו את היותה של פולין קורבן של גרמניה הנאצית, ואמרו בעצם שהם לא אשמים במה שקרה. אני מזכירה שפולין הרשמית גם חוקקה כבר חוק שאוסר על היסטוריונים להאשים אותה בפשעי השואה, כך שלא צריך להתפלא".



היא הוסיפה כי "היום שולטת בפולין ממשלת ימין שמרני-קיצוני בראשות מפלגת החירות והצדק שחרטה את הדברים האלה על דגלה. מצער שישנם גם יהודים וישראלים שמשתפים איתם פעולה בדברים האלה כמו ג'וני דניאלס שעושה יחסי ציבור לאג'נדה הזאת שמאשימה את היהודים בישראל בניסיון סחיטה של רכוש".



אביטל מדגישה, עם זאת, כי "העובדה שחוק כזה עבר בפולין מעבירה בי צמרמורת, אבל זה לא מפתיע אותי כי זו מגמה שמשתרשת שם והיא מטרידה. לעמים ולממשלות לקח הרבה שנים עד שהיו מוכנים להתבונן בהיסטוריה ולקבל אחריות. באוסטריה זה תהליך שלקח הרבה מאד שנים, זה היה המקרה גם ברומניה שעד שנת 2000 הכחישה שהייתה שואה ביהדות רומניה. גם בגרמניה ובאוסטריה התחזקו מאוד לאחרונה מפלגות הימין הקיצוני, אבל אפילו הן לא מעזות להתנער מהאחריות ההיסטורית".



הפגנה בפולין נגד הגזענות. צילום: רויטרס
הפגנה בפולין נגד הגזענות. צילום: רויטרס



"מה פירושו של יום הזיכרון הבינלאומי לשואה אם לא לקיחת אחריות של אומות העולם?", היא תוהה. "נכון שפולין נכבשה על ידי גרמניה והעם הפולני לא יזם את השמדת היהודים ופולנים רבים נכלאו במחנות הריכוז. אבל הקו הדק שבין היותה של פולין קורבן ההיסטוריה לבין חלקה באחריות למוראות השואה עובר במקום שבו פולין הרשמית מכירה בעובדה שהיו פולנים רבים ששיתפו פעולה עם הנאצים ושמחו לשתף פעולה, גם לפני מלחמת העולם השנייה ובמהלכה אבל גם אחרי שהשורדים חזרו מהמחנות. היו אנשים שלא רצו לראות אותם חוזרים, בטח לא להחזיר את רכושם. חלק מהניצולים גם חוו פרעות כשחזרו, כך שפולין ממש לא הייתה רק קורבן של ההיסטוריה וזה חלק מעיצוב זיכרון השואה לדורות הבאים שכל ממשלה בפולין צריכה להיות שותפה לו".



בתוך כך, בכל הנוגע לאחריותה של ישראל באותו עיצוב זיכרון השואה, התגובה של ממשלת ישראל לחקיקה החדשה בפולין צריכה, לדעת אביטל, להיות נחרצת ולהעביר לוורשה ולעולם מסר חד משמעי. "זה לא עניין פנים פולני. ליום השואה הבינלאומי שמצוין בעולם יש חלק אופרטיבי שתובע מממשלות לחנך וללחום נגד גזענות ואנטישמיות. ממשלת פולין לא יכולה מחד לקבל את העיקרון הזה ומאידך להעביר כאלה חוקים שהם בניגוד לכל מה שקורה היום בעולם".



לטענתה, "זה דבר שאי אפשר לקבל. ראש הממשלה נתניהו רגיש לנושא השואה ומזכיר אותה בכל מיני הקשים שוב ושוב, וממשלת ישראל אינה יכולה לעבור על כך בשתיקה. אני לא אומרת לממשלה מה לעשות, אבל מדינת ישראל קמה על חורבות נספי השואה וזה חלק מאחריותה לשמר את זיכרון השואה לדורות הבאים. ברמה הבסיסית להיאבק בהכחשת השואה, ברמה השנייה לשמר את הזיכרון ההיסטורי הנאמן לעובדות ולתבוע מאומות העולם את האחריות המשותפת לכך וברמה השלישית לא לנהוג בגזענות כלפי עמים אחרים".