עמותת "פידל", הפועלת לחינוך ולשילוב חברתי של ישראלים יוצאי אתיופיה, ומציינת בימים אלה 20 שנים לפעילותה, יזמה ביחד עם מכון הסקרים "מדגם" בראשות מנו גבע וד"ר מינה צמח, סקר ראשון מסוגו שאת ממצאיו אנחנו מפרסמים לראשונה ומעיד כי גם שלושה עשורים ויותר אחרי העליות הגדולות לישראל של יהדות אתיופיה, רוב הישראלים ילידי הארץ אינם נמצאים בקשר עם יוצאי העדה ואינם מעורים בחייהם. 
הסקר, שנערך בקרב מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת הדוברת עברית בישראל בשבוע שעבר, מעלה כי 63% חושבים שהחברה הישראלית פועלת במידה מעטה למתן יחס שוויוני ליוצאי אתיופיה, רק 26% חושבים את ההפך. 55% מהישראלים שאינם בני העדה לא נמצאים בקשר כלשהו עם ישראלים יוצאי אתיופיה ול-46% מילדי ישראל אין כלל חברים ישראלים ממוצא אתיופי. בהמשך לפרסומים מהשנים האחרונות אודות אפליית יוצאי העדה בשכירת דירות, 32% בלבד בטוחים שהיו מוכנים לגור בשכנות ליוצאי אתיופיה ו-44% חושבים שכן. 18% עדיין מציינים כי לא יהיו מוכנים לשכנים מהעדה. 
עם זאת, מעל 60% היו מוכנים שילדיהם יתחתנו עם ישראלים יוצאי אתיופיה מול 25% שעדיין לא מוכנים לנישואי תערובת של ילדיהם עם בני העדה. בכל הנוגע לסוגייה העצובה שליוותה את יוצאי העדה בעשורים הקודמים, 70%  מוכנים לקבל תרומת דם מישראלים יוצאי אתיופיה (אף שרק מחציתם בטוחים בכך). 69% אדישים לזהות מורה ממוצא אתיופי לילדיהם. 


הפגנת יוצאי אתיופיה בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני
הפגנת יוצאי אתיופיה בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני

 
כמעט 47% לא שמעו בכלל על יום הזיכרון ליהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל. 42% יודעים שקיים יום שכזה, אבל לא יודעים מה התאריך בו הוא מצויין, יום ירושלים. מצד שני מעל 55%  מעוניינים להכיר טוב יותר את המורשת וההיסטוריה של יהודי אתיופיה. יו"ר הוועד המנהל של עמותת פידל, אלוף במיל' עמוס ידלין, אומר בתגובה לנתוני הסקר: "לצערנו גם ב-2018 הרוב המוחלט של הציבור הישראלי חושב כי החברה הישראלית פועלת במידה מעטה בלבד למתן יחס שוויוני ליוצאי אתיופיה, כאשר בהמשך לאותה מגמה הרוב מעידים כי אינם נמצאים בקשר כלשהו עם אפילו אדם אחד מהקהילה האתיופית.

ציבור שלא נחשף לקהילה ניזון לא פעם מנרטיב שאיננו מתכתב עם המציאות ולנתון הזה יש לתת מענה באמצעות עשייה אקטיבית למניעת הסללה של צעירי העדה במערכת החינוך ובכלל הרשויות". מנכ"לית פידל, מיכל אברה סמואל, מוסיפה: "ניתן להסיק כי יש שינוי חיובי הדרגתי בתפיסה של הציבור הכללי בכל הנוגע לשילוב יוצאי אתיופיה בעמדות השפעה, נתונים המשתלבים היטב עם העלייה שאנו רואים במספר הצעירים בני העדה אשר שוברים את תקרות הזכוכית ומגיעים להישגים מרשימים. יחד עם זאת, אנחנו עדיין רואים ייצוג חסר של יוצאי אתיופיה בתוכניות המצוינות ופועלים לצמצום הפער הזה".