21 שנים עברו מאז אותו לילה נורא בו אירע אסון המסוקים בשמי הגליל העליון, אז נהרגו 73 חיילים ומפקדים, שהיו בדרכם למוצבי צה"ל בדרום לבנון. כמדי שנה, אירח היום (שלישי) בית הספר 'הר וגיא', הסמוך למקום התרסקות המסוקים בין קיבוץ דפנה למושבי שאר יישוב, יום עיון וטקס זיכרון בהשתתפות הורים, בני משפחות הנופלים ואישי ציבור. בין המשתתפים היו הרמטכ"ל גדי איזנקוט, שר החינוך נפתלי בנט, ח"כ שולי מועלם רפאלי (שבעלה נהרג באסון), מאות תלמידים וחניכי מכינות קדם צבאיות, חיילים ומפקדים.

בדבריו התייחס איזנקוט למחלוקת שהיתה בציבור שביב נוכחות צה"ל בלבנון. "שהיית צה"ל בדרום לבנון גררה את החברה הישראלית למשבר עמוק, אך מה שאפיין את צה"ל אז ומאפיין גם היום הוא המחויבות העמוקה לביטחון מדינת ישראל בגישה ממלכתית מקצועית ועניינית", אמר.

לדברי הרמטכ"ל, "אזרחים רבים עודם נושאים זיכרון מתקופת המלחמה של צה"ל ברצועת הביטחון. חיילים וחיילות בסדיר שהופקדו על השמירה על הביטחון השוטף, נערים ונערות שחיו על רעשי הפגזים. אנו יודעים כי מבעד לשקט ממתינים אתגרים רבים. ארגון הטרור חיזבאללה מפר את החלטות מועצת הביטחון של האו"ם, שומר על נוכחות צבאית באזור ומחזיק במערכות נשק ומתעצם ביכולותיו הצבאיות".
במפגש עם בני הנוער אמר שר החינוך נפתלי בנט כי "המוות לא הבחין בין הלוחמים שעלו על המסוקים, על אותו מסוק היו אנשים מכל גווני החברה הישראלית, ימין ושמאל, חילוניים ודתיים. דווקא בתקופה הזו, שיש קיטוב בחברה, צריך לזכור שוויכוחים בתוך המשפחה זה בסדר כל עוד זו נשארת משפחה. אנחנו משפחה אחת גדולה. המאבק על העמדות צריך להיות מאבק על עמדות, ולא אחד בשני".

בנט: "אם גדודים מעורבים מסייעים לצה"ל - כך יהיה"
 
השר אף התייחס לנושא השירות המשותף ואמר: "צה"ל זה אנחנו. כולנו, ללא יוצא מן הכלל. העמדות השונות לגיטימיות. תפיסתי בנושא פקודת השירות המשותף היא שהמטרה של צה"ל היא הבסת האויב וניצחון במלחמה, ומכאן הכל נגזר. אם גדודים מעורבים מסייעים לעוצמתו של צה"ל כך יהיה. צריך להפעיל שיקול דעת ושכל ישר".
 
אנדרטת אסון המסוקים. צילום: חן לאופולד, פלאש 90
אנדרטת אסון המסוקים. צילום: חן לאופולד, פלאש 90

 

בפתיחת אירוע הזיכרון הביע ראש המועצה האזורית גליל עליון, גיורא זלץ, את הערכתו הגדולה למשפחות הנופלים, אשר "לצד האבל והכאב העצומים בחרו להמשיך לחיות, ליצור ולמצוא אושר בחייהם". זלץ הוסיף: "גם היום אנחנו נדרשים להילחם על ביטחונה של מדינתנו ולומר - אנחנו כאן כדי להישאר". הוא הוסיף את תקוותו ש"את ערכי הגבורה והמסירות שנדרשו להקמת המדינה וביסוסה, נדע לנתב לחיזוקה של החברה הישראלית, בה ערכי הדמוקרטיה והאחווה עם החלש, האלמנה, הגר והיתום הם הערכים השולטים".

"חיו לאורך הגבולות, חזקו את המדינה"
 
אסתי לניר, אמו של סגן דביר לניר ז"ל, אמרה: "עוד שנה עברה, ואנו מרכינים ראש בעצב ובגאווה לזכור ולהזכיר את יקירינו שנפלו על הגנת המדינה. אני שמחה על הקשר שנשמר בין המשפחות ועם בית הספר ומארגני יום הזיכרון. בן הזקונים שלנו היה בן 6 כשאחיו הגדול נפל, וכיום הוא סטודנט ממש כאן, במכללת תל-חי".
 
אסון המסוקים. צילום: יוסי אלוני
אסון המסוקים. צילום: יוסי אלוני

 
רחל רבין-יעקב (92), אשת חינוך ותיקה, דיברה בפרספקטיבה של 70 שנות המדינה - מתש"ח לתשע"ח ועל ימי ראשית ההתיישבות בגליל העליון. היא הפצירה בבני הנוער: "משימתכם אפילו קשה ממשימתנו והיא לבנות את החברה הישראלית גם דרך השירות הצבאי. אני מצפה שרבים יותר יעברו לחיות לאורך גבולות המדינה, כי זה מה שמחזק אותה".
 
אורית שטרק הראל, אחות של ארז שטרק ז"ל, אמרה: "הוריי נפטרו אחרי שנים של עצב גדול על מותו, ושנים רבות של פעילות הנצחה לכבודו ולכבוד מורשתו. אני הייתי הילדה שגדלה בצל המוות של אחי. נאבדתי במערכת החינוך והייתה לנטל על המערכת. אבל התגייסתי והלכתי לקצונה. צמח בי הצורך להילחם והיה בי צורך עז להמשיך את דרכו של ארז להמשיך את דרכו. תהיו טובים ותעשו טוב לסביבתכם. כפי שהיו עושים 73 הנופלים, לכבודם ולזכרם התכנסנו כאן היום".