בת שנתיים וחצי מקיבוץ בעמק יזרעאל הובהלה למרכז הרפואי העמק כשהיא סובלת מהחיידק האלים מנינגוקוק, ובזכות שילוב של אבחון מדויק וטיפול מהיר ואינטנסיבי ניצלו חייה. "מדובר בחיידק אלים ביותר שגורם להידרדרות מהירה מאוד אצל תינוקות וילדים שלוקים בו, ולכן שיעורי התמותה מהחיידק הזה הם גבוהים מאוד".



"החיידק גורם לזיהום חמור בדם שמתפשט בתוך שעות ספורות, לדלקת קרום המוח או לשניהם גם יחד, כמו במקרה של הפעוטה שטיפלנו בה", הסביר ד"ר גור זמיר, מנהל היחידה לטיפול נמרץ ילדים במרכז הרפואי העמק.



לדברי אמה של הפעוטה, הילדה התעוררה באותו בוקר עם חום גבוה של מעל 40 מעלות, והיא העריכה שמדובר במחלה ויראלית מכיוון ששני אחיה של הפעוטה החלימו משפעת. בשעות הערב הופיעה על גופה פריחה משונה שנראתה כמו שטפי דם.



לדברי האם, היא התייעצה בטלפון עם שתי חברות קרובות שהן אחיות במקצוען, אחת מהן עובדת חדר מיון במרכז הרפואי העמק, והן הנחו אותה להגיע עם הפעוטה בדחיפות לקבלת טיפול רפואי.



"הגענו למיון באמבולנס שצוותו דאג לעדכן שאנחנו בדרך, ותוך כדי הנסיעה הילדה כבר החלה להיות מטושטשת. בפתח מיון ילדים כבר חיכו לנו רופאי מיון ילדים וטיפול נמרץ ילדים, ד"ר אמיר בר, ד"ר יאיר קציר וד"ר ורה גוטליב, שהחלו מיד לטפל בה ולמעשה הצילו את חייה.




נדלקו נורות אדומות



"המסר שלנו להורים אחרים הוא שברגע שיש חום גבוה ופריחה על הגוף שנראית כמו שטפי דם, לא לחכות ולהגיע בדחיפות לטיפול רפואי", אמרה אמה של הפעוטה.



"מדובר במחלה שגורמת להידרדרות מצבו של החולה בתוך שעות ספורות ואף למוות. חום גבוה ביחד עם פריחה שלא חולפת כאשר לוחצים על העור, הם סימנים שצריכים להדליק נורות אדומות וחשוב לפעול מהר ולהביא את הילד מיידית לטיפול רפואי", מדגיש ד"ר זמיר.



"הפעוטה אושפזה במצב קשה ביחידה לטיפול נמרץ ילדים במשך שלושה ימים, ולאחר שיצאה מכלל סכנה הועברה למחלקת ילדים להמשך טיפול והשגחה, והיא צפויה להשתחרר לביתה בימים הקרובים כשהיא במצב טוב. כל אנשי הצוות שטיפלו בה נרגשים מאד מכך שחייה ניצלו", סיכם ד"ר זמיר.