זה נראה אולי כמדע בדיוני, אבל העיריות יפסיקו בעתיד להעסיק פקחים הרושמים דוחות חניה, משאית הפינוי תגיע ברגע שפח האשפה ברחוב יתמלא והעיריות יהיו וירטואליות. "בסופו של דבר נגיע לזה", אומר המשנה למנכ"ל מרכז השלטון המקומי, ארי שטיינברג, לקראת פתיחת הוועידה השנתית של השלטון המקומי וקק"ל, מחר בתל אביב.



"הוועידה תימשך יומיים ותהיה האירוע הציבורי הגדול ביותר שנערך במדינה, בהשתתפות יותר מ־8,000 מנהלים ממחלקות ואגפים בעיריות, ראשי רשויות ובכירים במגזר העסקי" מציין שטיינברג בשיחה עם "מעריב־השבוע". הוועידה תכלול 120 פאנלים והרצאות. ינאמו בה בין היתר ראש הממשלה בנימין נתניהו, השרים ישראל כץ, אריה דרעי, איילת שקד, גילה גמליאל, מירי רגב, אלי כהן ואופיר אקוניס וישתתפו בה גם כ־400 נציגים מכ־80 רשויות מקומיות ברחבי העולם.



ועידת השלטון המקומי וקק"ל תתקיים השנה תחת הכותרת – "מזיזים ערים" ולצד הפאנלים וההרצאות תתקיים תערוכה מוניציפלית – "מוני אקספו", שתציג את כל החדשנות העירונית הקיימת בארץ ובעולם. "המטרה הראשונה היא ליצור שיח ישיר בין השלטון המקומי והמרכזי", מציין שטיינברג, "אם המדינה רוצה לקדם נושאים, יש לעשות את זה בשיתוף השלטון המקומי".



שטיינברג מציג מודל לערים חכמות, שיביאו למהפך בקשר עם התושב. "בעוד כמה שנים לא יהיו פקחים, ורוב האכיפה על חניה בלתי חוקית תיעשה באמצעות מצלמות חכמות, שיוצבו ברחובות", הוא מסביר.



גם בפינוי האשפה מהפחים בחוצות הערים צפוי מהפך. "חיישן מיוחד יתריע כאשר הפח מלא ואז תגיע משאית ותרוקן אותו. זה יחסוך הרבה זמן של נסיעות ברחובות, יגביר את הניקיון וייעל את פינוי האשפה", מסביר שטיינברג ומספר שפיילוט כזה כבר החל לפעול בעיר מודיעין.



אחד היעדים המרכזיים של עיר חכמה הוא קשר וירטואלי עם התושב. "היעד הוא שהכל יוכל להיעשות באמצעות מכשיר הטלפון הסלולרי החכם. לאזרח לא יהיה צורך להגיע למשרדי העירייה, שיהפכו לווירטואליים ולמעשה, רק עובדי העירייה ישהו בהם", הוא מסביר ומסכם – "הפלטפורמה של עיר חכמה היא העתיד והעתיד כבר כאן".