בשעה שבפולין מקדמים חוקים בעלי נופך אנטישמי, בליטא השכנה נלחמים באנטישמיות הזוקפת את ראשה. ראש הממשלה של רפובליקה מזרח אירופית זו דורש לפטר את מבקר האתיקה של האקדמיה במדינה על שקרא לסטודנטים לכתוב עבודה שתעסוק ביהודים שהרגו בני אדם, ואף הציע פרס של אלף יורו למי שיחבר אותה.

ראשית הסיפור בחודש אוקטובר. בראיון שהעניקה אחת הסופרות הידועות במדינה היא העלתה ספקות בנוגע לעברו של אחד מגיבוריה הלאומיים של המדינה, אדולפס ורגא, ובנוגע לקשריו לרצח יהודים. המבקר האתי של האקדמיה, ויג'יליוס סאדוסקה, שמונה על ידי הפרלמנט הליטאי, פרסם בעקבות ראיון זה רשומה בדף הפייסבוק שלו ובה הזמין סטודנטים, תלמידים ומורים לכתוב עבודה העוסקת ב"יהודים שהרגו אנשים". גורם המצוי בפרטים מסר כי הרצון של המבקר הוא לשנות את הדפוס הנהוג, שלפיו מדברים רק על מי שהרגו יהודים ולא להפך.

לפני כמה ימים, שלושה חודשים לאחר פרסום הפוסט, הובא העניין לידיעתה של אחת מחברות הפרלמנט, אאוסרה מלדיקינה, וזו התרעמה על הדברים שפרסם המבקר וטענה כי אינם ראויים להיכתב בידי עובד מדינה. בעקבות זאת דרשה להביא לפיטוריו בהקדם.

יושב ראש הפרלמנט זימן את המבקר לשיחה דחופה, ואחריה פרסם הודעה שבה אמר: "אין לי ספק שהמבקר צריך להגיש את התפטרותו". הוא הורה לוועדת החינוך להכין חוות דעת שתשקף עמדה זאת, ולאחר דיון שערכה ם נמסר כי "זהו פוסט אנטישמי שאינו משקף עובדות היסטוריות". גם ראש הממשלה סאוליוס סקברנאלס קרא למבקר להתפטר.

גם תגובתו של מבקר האתיקה מעוררת מחלוקת: "אדם מתפטר כשהוא עושה משהו שאינו בסדר, שלילי או רע", הגיב סאדוסקה, "איני חושב שפגעתי או גרמתי לנזק למישהו".

שגריר ישראל בליטא אמיר מימון מסר ל"מעריב־השבוע": "זהו בהחלט אירוע מצער. לשמחתנו, ראש הממשלה, יו"ר הפרלמנט ואחרים הגיבו נכון ובמהרה. אנחנו מעריכים זאת ומצפים שהמבקר האתי יגיש את התפטרותו".