מטען חבלה הופעל היום (שבת) בסביבות השעה 16:00 לעבר כוח צה"ל סמוך לגדר המערכת, בדרום רצועת עזה. נבדקת אפשרות שמטען הופעל לאחר ניסיון למשוך את הכוח לאזור ועל פי הדיווחים הפלסטינים, האירוע תועד במצלמות. מדובר צה"ל נמסר לאחר הפיצוץ כי "צה"ל תקף באמצעות טנק עמדת תצפית בדרום רצועת עזה. התקיפה בוצעה בתגובה להפעלת המטען כנגד כוח צה"ל מוקדם יותר".



הפיצוץ מגיע אחרי מספר חודשים מתוחים, שבמהלכם, בין היתר, אותרו שלוש מנהרות טרור בגבול עם רצועת עזה ונחשפו מטענים שהונחו בציר המשמש את כוחות צה"ל הנעים מצפון לטול כרם. מדובר בעליית מדרגה, שכן מזה זמן רב לא קרה אירעו כזה בגבול.



ר"מ פולין: "היו פושעים פולנים ששיתפו פעולה עם הנאצים, כשם שהיו גם יהודים"


ראש ממשלת פולין, מתאוש מורבייצקי, בהתבטאות מעוררת מחלוקת נוספת באשר לתפקידם של הפולנים בשואה. במהלך ועידת הביטחון במינכן, גרמניה, אמר היום מורבייצקי כי "אנחנו לא נעניש מי שיאמר שהיו משתפי פעולה פולנים עם הנאצים. אכן היו כאלה, כפי שהיו גם פושעים אוקראינים ויהודים משתפי פעולה".



את הדברים אמר מורבייצקי לאחר שנשאל על ידי העיתונאי הישראלי רונן ברגמן אם יספר את סיפור הישרדותה של אמו בפולין הוא ייענש. "אם אני מבין נכון, ברגע שאספר את הסיפור הזה בפולין אני צפוי להיענש, מדוע אתה עושה את זה? אתה מושך יותר אש לעבר המעורבות הפולנית בשואה", אמר ברגמן וזכה למחיאות כפיים מהיושבים באולם. 

ראש ממשלת פולין. צילום: רויטרס
ראש הממשלה הפולני ענה לשאלתו של ברגמן באריכות, תוך שהוא משלב בה אלמנטים של הכחשת שואה. "פולין היא המקום היחיד בכל רחבי אירופה בו שכנים, אזרחים, חברים וכפרים הושמדו לחלוטין בגלל שעזרו ליהודים", אמר, תוך שהוא התעלם מרצח של חסידי אומות עולם ברחבי אירופה. "לשאלת העונש, אנחנו לא נעניש מי שיאמר כי היו משתפי פעולה פולנים עם הנאצים, כי אכן היו כאלה, כשם שהיו פושעים אוקראינים ויהודים ששיתפו פעולה עם הנאצים. אנחנו לא נהפוך את הפושעים לקורבנות". 
תגובות חריפות במערכת הפוליטית לדברי ראש ממשלת פולין לגבי שיתוף הפעולה עם הנאצים
חברת הכנסת ציפי לבני (המחנה הציוני), הנמצאת במינכן, אמרה כי ״קשה היה להאמין לתשובת ראש ממשלת פולין ולהשוואה הבלתי נסבלת בין היהודים לפולנים, בין הקרבנות לבין אלה שהשתתפו באופן פעיל ברצח. מרגש היה לשמוע את רונן ברגמן תוקף את ראש מממשלת פולין על החוק הפולני שעבר כשהוא מספר את סיפורו המשפחתי".
 
 חברת הכנסת קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) אמרה כי "ראש ממשלת פולין בעצם מאשים את היהודים בשואתם. רק כך ניתן להבין את דבריו המזעזעים. החוק הפולני שאוסר לדבר על מעורבותם של הפולנים בשואה הוא אינו מעידה מקרית אלא מדיניות מחושבת של טיהור האומה הפולנית מהעבר הנוראי ולא רחוק". 

תמר זנדברג. צילום: פלאש 90
תמר זנדברג. צילום: פלאש 90
ח"כ תמר זנדברג (מרצ) אמרה כי "בזמן שממשלת ישראל מגמגמת ומנסה 'להידבר' על החוק הפולני, ממשלת פולין לא עוצרת וממשיכה ברצף שמפלרטט עם הכחשת שואה ועיוות ההיסטוריה של השואה. שום אינטרס פוליטי לא יכול להצדיק את זה - על ממשלת ישראל להפסיק את הטנגו המסוכן עם מפלגות ומנהיגים אנטישמים. במקום שישראל תוביל קו של אפס סבלנות לאנטישמיות, גזענות ועיוות זכר השואה, היא מתפתלת וקושרת קשרים עם גדולי האנטישמים"
 
שיטפונות בדרום: אוטובוס תיירים נתקע בנחל צאלים, כביש 90 הוצף ונחסם
הגשמים העזים שהחלו לרדת במהלך ליל שישי גרמו לשיטפונות בנחלי הדרום. בנחל צאלים נתקע הבוקר אוטובוס עם 50 תיירים מאוקראינה. הוא חולץ על ידי אנשי יחידת חילוץ עין גדי והמשטרה.

 
אוטובוס התיירים שנתקע בנחל צאלים. צילום: ניר ונגר, יחידת חילוץ עין גדי
אוטובוס התיירים שנתקע בנחל צאלים. צילום: ניר ונגר, יחידת חילוץ עין גדי
 

 
טראמפ ביקר את פצועי הטבח בפלורידה, אבל לא דיבר על בקרת נשק
 נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, ורעייתו מלניה, ביקרו הלילה את פצועי הטבח בבית הספר התיכון בפלורידה, בו נרצחו 17 תלמידים ומורים. לאחר מכן ביקר הזוג הנשיאותי במשרד השריף של מחוז ברוארד ושיבח את כוחות הביטחון שהגיבו לירי, כשאמר כי "עשיתם עבודה נהדרת ואנחנו מאוד מעריכים זאת". הנשיא הוסיף כי "אני מקווה שאתם מקבלים את כל הקרדיט על כך, כי זה מגיע לכם, תאמינו לי".

הנשיא נשאל במהלך הביקור על נושא בקרת הנשק, אולם לא השיב. בית הנופש של טראמפ במאר-א-לאגו, נמצא לא הרחק מפארקלנד, העיר בה אירע הטבח, ובמהלך הביקור הוא הזכיר כי היה במחוז ברוארד פעמים רבות. 

טראמפ מבקר בפארקלנד. צילום: AFP
טראמפ מבקר בפארקלנד. צילום: AFP
רעידת אדמה במקסיקו: מיליון בתים נותרו ללא חשמל
רעידת אדמה בעוצמה 7.2 פגעה הלילה במקסיקו וגרמה להפסקת חשמל בכמיליון בתים בעיר הבירה מקסיקו סיטי ובדרום המדינה. לא היו קורבנות בנפש כתוצאה מהרעש, אולם שני אנשי צבא נהרגו כשמסוק שסרק את ממדי הנזק התרסק. על המסוק היו גם שר הפנים של מקסיקו ומושל מדינת אואחאקה, אולם הם שרדו.

על פי המכון הגיאולוגי של ארצות הברית, מוקד הרעש היה 145 ק"מ מאתר הנופש פוארטו אסקונדיו שלחוף האוקיאנוס השקט באואחאקה, בעומק של 24.6 ק"מ.
 
מילצ'ן: "מאוכזב מהדרך הבלתי הוגנת שבה נהגה בי המשטרה"
ארנון מילצ'ן יוצא למתקפה: מקורביו של איש העסקים מספרים כי הוא פגוע מאוד מהתנהלות המשטרה, שקראה לו לתת עדות בתיק 1,000, קיבלה פרטים מלאים, ולמרות שהדגיש בפניה כי היחסים בינו לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו היו חבריים, עשתה שימוש בדבריו והמליצה להגיש נגדו כתב אישום. מילצ'ן טוען כי נהגו בו בצורה בלתי הגונה שמצביעה על כך שבמקרים כאלה עדיף לנהוג בדרך שונה.
 
"אני מרגיש מאוכזב מהדרך הבלתי הוגנת שבה נהגה בי המשטרה", אמר איש העסקים למקורביו, "אבל כמו שהגעתי בביטחון מוחלט למסור את העדות כך אני בטוח שהטענות כלפיי תוסרנה בסוף ההליך מסדר היום". מהמשטרה נמסר בתגובה לדברים של מילצ'ן: "אין לנו התייחסות בנושא".
 
מילצ'ן ונתניהו. צילום: פלאש 90
מילצ'ן ונתניהו. צילום: פלאש 90


הלך לעולמו שר הבריאות לשעבר יעקב בן יזרי, והוא בן 90
חבר הכנסת ושר הבריאות לשעבר יעקב בן יזרי, הלך היום (שבת) לעולמו, והוא בן 90. בן יזרי נולד בפס שבמרוקו, ועלה לישראל בשנת 1949, יחד עם רעייתו חווה. לאחר שעלו השניים ארצה הם התגוררו במחנות עולים בחיפה, לאחר מכן עברו למעברה ולבסוף עברו לפרדס חנה. במהלך חייו כיהן כחבר המועצה המקומית פרדס חנה, ובין השנים 1993-1958 שימש תפקידים רבים בקופת חולים כללית, בהם גם מנהל מספר מחוזות וראש ארגון עובדי קופת החולים בחיפה ובצפון.

למרות שרוב חייו, היה בן יזרי חבר במפלגת העבודה, בשנת 2004 הקים את "עמותת גמלאי ישראל למענך", והשתלב במפלגת גיל (הגמלאים) לקראת הבחירות לכנסת ה-17. בן יזר מוקם במקום השני והתמנה לשר הבריאות. בבחירות לכנסת ה-18 לא עברה המפלגה את אחוז החסימה.
 
יעקב בן יזרי
יעקב בן יזרי