הכרמל עלה בלהבות, אבל הלב היה רחב. חמישה חולים קשים שזכו לחיים חדשים פגשו לראשונה בבית החולים כרמל את משפחתו של תורם האיברים שהציל את חייהם וההתרגשות לא ידעה גבול. התורם בן ה־60 מחיפה העניק חיים חדשים לחמישה מושתלים בכך שתרם ריאות, כליות, כבד וקרניות.



הכל קרה באמצע הדרמה הגדולה שהתרחשה בחיפה בשריפה הגדולה בכרמל לפני כשנה. להבות הענק ליחכו את סביבות בית החולים כרמל, ובבית החולים כבר החלו להיערך לפינוי החולים. באותה שעה במחלקה לטיפול נמרץ, שהתכוננה לקראת פינוי, שכב במצב קריטי גבי, תושב חיפה. גבי נפגע מאירוע מוחי קשה ולמרות הטיפול המסור והמקצועי של הצוות במחלקה, הוא הגיע למצב של מוות מוחי.



"לאחר שזיהינו את התמונה הקשה, פנינו למשפחת החולה ובדקנו איתם אם אפשר לתרום את איבריו", סיפר ד"ר אריק עדן. "המשפחה התכנסה וחשבה ולאחר כשעה, למרות שלתורם לא היה כרטיס אד"י, הם חזרו אלינו עם תשובה חיובית והסכימו לתרום כל מה שיכול לעזור".



בבית החולים כרמל נערכו במבצע בזק כדי להציל כמה שיותר איברים. באמצע הלילה הוקפצו כירורגים ומנתחים בכירים כדי לנתח ולהוציא את מה שאפשר מגופו של גבי ז"ל. במקביל עדכנה מתאמת ההשתלות של בית החולים, האחות עדנה רז, את המרכז הלאומי להשתלות, ושם החלו לאתר את המושתלים הפוטנציאליים ולהודיע להם.



לאחר כמה שעות, בעוד האש הגדולה בוערת בכל חיפה, יצא מבין הלהבות אמבולנס מבית החולים כרמל לבילינסון עם איבריו של גבי מחיפה כדי להציל חיים. באמצעות תרומת איבריו של גבי ניסים בן ה־28 מנצרת עילית זכה בשתי ריאות חדשות; צילה בת ה־63 מנס ציונה קיבלה זוג כליות שהצילו אותה מדיאליזה וממוות; יהושע בן ה־63 מהשומרון קיבל כבד חדש ושב לחיים; זוג קרניות עיניו של גבי העניקו מאור עיניים לשני חולים נוספים.



חדר הניתוח בבית חולים כרמל. צילום: ללא קרדיט



כבר יותר מ־11 שנה עדנה רז וד"ר אריק עדן, מנהל היחידה לטיפול נמרץ, הם צוות ההשתלות של ביה"ח כרמל. עד היום טיפלו השניים במאות תרומות איברים שיצאו מבית החולים כרמל והצילו את חייהם של מטופלים רבים. ד"ר עדן ציין כי בתקופה האחרונה ישנה עלייה בהסכמות לתרומת איברים בכלל, גם במגזר הדתי והערבי.



במפגש הנדיר שנערך בבית החולים כרמל פגשו לראשונה כל מי שהושתלו בו איבריו של גבי ז"ל ובני משפחותיהם את משפחתו של התורם. ההתרגשות הגיעה לשיאה כשבתו של גבי הקרינה מצגת על חייו של אביה. כאן ראו הנתרמים בפעם הראשונה כיצד נראה האדם שלו הם חייבים את חייהם, והדמעות לא פסקו.



ניסים, צעיר הנתרמים, רק בן 28 אבל חייו הקצרים מלאים סבל וקשיים. במאי 2008 אובחנה אצלו מחלת יתר לחץ דם ריאתי, שהידרדרה כל הזמן. "אמרו לי שאני חייב השתלה, אחרת לא אוכל להמשיך לחיות", סיפר ניסים. ב־2015 עבר ניסים השתלה כפולה של לב וריאות יחד, ומצבו החל להשתפר. אולם לאחר כמה חודשים הגוף פיתח דחייה להשתלת הריאות וחייו שוב היו בסכנה. ניסים קיבל את ריאותיו של גבי ז"ל ושב לאיתנו.



"היום שבו קיבלתי את הטלפון ממרכז ההשתלות ואמרו לי שנמצאו לי ריאות מתאימות להשתלה, היה המאושר בחיי. הייתי מחובר למכונות הנשמה ובקושי צעדתי. היום, בזכות הריאות של אביכם, אני כבר מרגיש טוב יותר וחזרתי לחיות, אין לי מילים איך להודות לכם", הודה ניסים בהתרגשות למשפחתו של גבי.


משה בן ה־63 סבל שבע שנים מגידולים ומסרטן בכבד. השתלת הכבד החדש הצילה אותו. "הנתינה שלכם היא הרמה הגבוהה ביותר של חסד והמעלה הגבוהה ביותר", הודה משה למשפחה של התורם, "מגיעה לכם תודה אינסופית".



לפני 35 שנה נחתם לראשונה כרטיס אד"י, ומאז ועד היום יש יותר מ־880 אלף איש בישראל החתומים עליו. בישראל ממתינים כיום יותר מ־1,100 חולים להשתלת איברים שתציל אותם. במהלך המפגש אמר מנהל בית חולים כרמל, ד"ר אבי גולדברג: "זהו יום מרגש מאוד. יש כאן משפחה מיוחדת שקיבלה החלטה ברגעיה הקשים ביותר. זה מעשה אצילי ויוצא דופן".