21 שנים לאחר פתיחת מיזם הנישואין של ארגון רבני צהר השיק היום (שני) הארגון מערך כשרות האמור להוות תחרות למערך הכשרות של הרבנות הראשית. רבני ארגון צהר השיקו הבוקר אמרו הבוקר במסיבת עיתונאים כי המערך יהיה הלכתי, הוגן, שקוף, יעיל, והכל על פי ההלכה ותורת ישראל.



הרב רפי פוירשטיין יושב ראש (עמית) ארגון רבני צהר אמר כי: ״בהתרגשות מהולה בתפילה בשנת השבעים למדינת ישראל אני שמח להכריז על ההחלטה להקים מיזם כשרות חדש ורענן למדינת ישראל. אנחנו לא באים להחליף את הרבנות הראשית ולא חפצים להחליפה. הרבנות צריכה להיות הרגולטור של מערכי כשרות שונים שיתחרו ביניהם״.



מי שיעמוד בראש הפיקוח ההלכתי של המערך הוא הרב ד"ר אורן דובדבני שעובד בתחום הכשרות כ-20 שנה, לרב דובדבני יש ניסיון רב בניהול מערכי כשרות ופיקוח הלכתי. בעבר ניהל במשך שנים את מערך הכשרות של הקהילה האשכנזית במקסיקו, מערך כשרות הכולל 800 חברות מזון, שחיטה ומלונות. הוא מייעץ בנושאי כשרות לקהילות וחברות שונות בעולם. הרב דובדבני ניהל את מערך הכשרות של הרבנות מטעם הרבנות בגבעתיים ובתפקידו האחרון היה ראש הפיקוח ההלכתי של ארגון "השגחה פרטית"



הרב אורן דובדבני אמר במסיבת העיתונאים כי ״כשרות זו זהות. זה זהות כפרט וכחברה יהודית וישראלית. אנו נשארים נאמנים להלכה שנשמרת במשך דורי דורות. אנחנו פה בשביל הציבור שיכול לסמוך על מה שהוא מכניס לפה. אנחנו פה בשביל בעלי העסקים בכדי שיזכו לשירות מקצועי ואמין״.



תעודות הכשרות של ארגון צהר. צילום: יוסי זליגר



במהלך מסיבת העיתונאים הציג הארגון את מחירון התשלום עבור הכשרות שבעל המסעדה יצטרך לשלם, זו למעשה הפעם הראשונה בה מוצג מחירון שקוף שכן עד היום מעולם לא פורסם מחירון כזה וזהו אחד מן הליקויים שנמצאו על ידי מבקר המדינה. כך למשל, בעל מסעדה חלבית קטנה ישלם 900 שקלים לכשרות רגילה.



בנוסף לאלו, ארגון צהר פיקוח מזון ייעזר גם בעזרים טכנולוגים, על מנת למקסם את אמינות עבודת ההשגחה יעזרו בארגון באפליקציית eyedo - אפליקציה ייעודית אשר תאפשר בקרה ופיקוח על המשגיחים בשטח, תעזור לארגון לשמור על סטנדרט מקצועי והלכתי ותרכז מידע אשר יעזור לארגון לשפר את שירותיו בעתיד.



הרב ד"ר משה בארי מנכ"ל ארגון רבני צהר אמר כי "במערך הכשרות ינותק הקשר בין משגיח למושגח. משכורת המשגיחים תשולם על ידי חברת צהר ובעלי המסעדות ישלמו עבור ההשגחה לצהר. גם הקריטריונים הנדרשים לכשרות יהיו ברורים ואחידים בין כל המסעדות באשר הן. מצב שבו לא ניתן לדעת מראש מהם התנאים לכניסה לכשרות, מרחיקים בעלי עסקים רבים מלהפוך לכשרים."



שי ברמן מנכ"ל איגוד המסעדות בישראל השתתף אף הוא במסיבת העיתונאים ואמר כי: "איגוד המסעדות מברך את ארגון רבני צהר על כניסתו לשוק הכשרות. כניסת צהר לתחום הכשרות היא בשורה לחברה הישראלית ולכלכלה הישראלית. לדאבוננו, תחום הכשרות בישראל סבל עד עתה ממונופול של גוף אחד, שפעל ככל העולה על רוחו, והרתיע מסעדות רבות מלהיות כשרות. אנחנו בטוחים, שכניסת צהר תוזיל את מחירי הכשרות, תגביר את השקיפות בתחום, תשפר את איכות השרות ותביא בסופו של לכך, שיותר מסעדות שחפצות בכך יהיו כשרות".



מהרבנות הראשית נמסר כי היא "פועלת ותמשיך לפעול לספק כשרות לעם ישראל ומתמקדת בימים אלו ביישום רפורמת הכשרות המקיפה במערך הכשרות הארצי, תוך הטמעת עקרונות של שקיפות ואחידות. חבל שבמקום להירתם למלאכת שיפור פניו של מערך הכשרות הממלכתי, אצה הדרך לארגון צהר לנקוט בצעד שעלול להחליש את הכשרות הממלכתית, והכל באצטלא של דאגה לכשרות ולציבור.
אכן, מערך הכשרות הממלכתי ספג לא אחת ביקורת, על אופן התנהלותו. הרבנות הראשית אינה מתעלמת מביקורת זו, אולם הדרך להתמודד עמה, הינה שיפור וייעול המערכת הממלכתית. רק מערך כשרות ממלכתי המצויד בכלים מתאימים לרבות כלי אכיפה משמעותיים לצורך התמודדות עם הונאות כשרות, יכול להגן כיאות על ציבור שומרי הכשרות ולהבטיח לו מערכת כשרות אמינה. 
אין אלא להביע תמיהה על כך שגוף המציג עצמו כמי שערך הממלכתיות והתורה נר לרגליו, בוחר להקים אלטרנטיבה למערכת הכשרות הממלכתית, תוך ביזוי החוק. בכך, חובר הארגון, לאלו המבקשים לקעקע את דמותה היהודית של מדינת ישראל.  גופי כשרות פרטיים כדוגמת צהר ובד"צים למיניהם, קיימים במדינות רבות בעולם, אולם מערך כשרות ממלכתי יש רק אחד, כשם שיש לנו מדינה יהודית אחת, ורבנות ראשית אחת. הניסיון להחליף או להחליש גוף ממלכתי מוסדר והקמת אלטרנטיבה לשירותיו מהווה פגיעה במבנה השלטון ובתקינותו".

הרבנות הראשית. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



תנועת נאמני תורה ועבודה, בירכה על המהלך של ארגון צהר ומסרה כי "השתנו כללי המשחק. פסיקת בג"ץ שמאפשרת פתרון הולם לצרכני הכשרות וכעת יישום הפסיקה על ידי ארגון רבני צהר שמצטרפים למאמץ מהווים שינוי של המציאות בשוק הכשרות. זוהי קריאת השכמה לשר לשירותי דת, להביא להסדרת הנושא ולהכניס את מערך הכשרות של צהר וארגונים נוספים באופן מסודר לתוך מערך הכשרות. זאת באמצעות תמיכה וקידום הצעת החוק שיזמנו יחד עם ח"כ עזריה ליצירת תחרות בשוק הכשרות באמצעות הפיכת הרבנות לרגולטור והסדרת פיקוח על תאגידי כשרות פרטיים. מהלך זה יתרום רבות לשיפור איכות הכשרות ולהגדלת טווח השפעתה בישראל ובעולם.



גם ארגון רבני ורבניות בית הלל בירך על השקת המערך כשרות החדש. "בראש רבני צהר עומדים תלמידי חכמים גדולים וישרים, בהם מומחים גדולים לנושא הכשרות בעלי כתפיים תורניות רחבות, יראת שמיים וראייה רחבה ומעמיקה של צרכי החברה הישראלית. אנו בטוחים שנהלי הכשרות וההשגחה שייצרו ביעילות, הגינות ושקיפות, יניבו תוצרים שלא ייפלו מתוצרי מערכות הכשרות הקיימות, ויתרמו לייעול מערכות הכשרות של הרבנות הראשית".



"כפי שפרסמנו בעבר, אנו סבורים שמונופול הכשרות איננו בריא וגורם לפגיעה בכשרות בארץ. לכן יש לעודד גופים שונים, כמו מערך הכשרות החדש של רבני צהר, בפעילותם המבורכת. זאת מתוך מטרה לייעל ולשפר את המערך הקיים, ובלבד שהדבר יעשה מתוך אחריות ומקצועיות. אחריות זו דורשת שקיפות בנוגע לכללים על פיהם פועל מערך הכשרות, ומחויבות לעבוד תחת נהלים מוקפדים המבוססים הלכתית. כחלק מתהליך זה על הממשלה לייסד מערך פיקוח על גופי הכשרות, שיוכל להעריך ולפקח על אמינות כשרותם של גופים אלו ועל איכות השירות הניתן, כפי שהדבר נעשה בתחומי שירות רבים".



הרב אהרון ליבוביץ, ראש ארגון ׳השגחה פרטית׳: "לפני חמש שנים ׳השגחה פרטית׳ החלה לסדוק את המונופול של הרבנות, ועם הזמן – הרחבנו את הסדק והפכנו אותו לשער של ממש. לא נלחמנו בשביל עצמנו, אלא בשביל הציבור, ומתוך אמונה שארגונים נוספים ילכו בעקבותינו. ברכות לארגון רבני 'צהר', שנכנס היום דרך השער שפתחנו. ההצטרפות של 'צהר' למערכה היא הכרזת ניצחון וסימן לכך שהמאבק הצליח. מכאן והלאה זה רק ילך וישתפר״.