ההערכה - בחירות ביוני 2018: הפרשן המדיני של "החדשות", עמית סגל, העריך הערב (שבת) כי בשל משבר חוק הגיוס, יוקדמו הבחירות בישראל, והן יתקיימו תוך חודשים ספורים בלבד. סגל הוסיף כי אף אחת מהשותפות הפוליטיות לא מעוניינת בשלב זה ללכת לקלפיות, והכוונה להעביר את חוק הגיוס, יחד עם חוק התקציב, בשבועות הקרובים, באה דווקא בכוונה להתגבר על המכשולים הפוליטיים ולאפשר לממשלה למלא את ימיה, אך ההתפתחויות האחרונות בחקירות ראש הממשלה בנימין נתניהו עלולות לאלץ אותן ללכת לבחירות.



סגל הסביר כי החשש העיקרי בין מפלגות הקואליציה הוא כי בשל החקירות הביאות יוקדמו בכל מקרה, מה שיוצר אווירה שלא תאפשר להן להתפשר אלא דווקא להפך, להתבצר בעמדותיהן. סגל ציין במיוחד את המאבק בין מפלגתו של שר הביטחון אביגדור ליברמן למפלגות החרדיות בנוגע לחוק הגיוס כמשבר שבו שני הצדדים מסרבים להתפשר. סגל ציין עוד, כי אמנם נתניהו טס לארצות הברית לוועידת אייפא"ק, ועד שובו משם לא צפויות החלטות משמעותיות, וכי הוא מינה את שר התיירות יריב לוין כמתווך במשבר, אך הוסיף: "אתם יודעים שאני מהשמרנים והמרגיעים בענייני 'אווירת בחירות' ו'משבר שיפרק את הממשלה', ובכל זאת נראה לי שישראל תלך לבחירות בקרוב", בנוסף לכך ציין סגל כי בכירים בקואליציה שותפים להערכותיו.



רוצים לקבל את החדשות לפני כולם? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו



"אני מהשמרנים ועדיין מעריך שיהיו בחירות". עמית סגל, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
"אני מהשמרנים ועדיין מעריך שיהיו בחירות". עמית סגל, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



"מצפים מכל הסיעות לתמוך בחוק הגיוס אם חפצים בהמשך הקואליציה"



כזכור, בסוף שנת 2017 החליטו ראש הממשלה ושר האוצר משה כחלון להקדים את הדיונים על חוק התקציב לשנת 2019, וזאת במטרה למנוע ממנו להפוך לקרב פוליטי, אך בשבועות האחרונים הבהירו חברי הכנסת החרדים כי הם לא ייתמכו בתקציב החדש אם לא יעבור במקביל חוק הגיוס החדש שיאפשר לבני ישיבות פטור מגיוס לצה"ל כאשר על פי הוראת בג"ץ יש להסדיר את הפטור בחודש הקרוב. בישראל ביתנו הבהירו כי אין בכוונת המפלגה לתמוך בחוק הזה, והיא תתנגד לה כפי שהתנגדה לחוק המרכולים. 



לאחר דחיית ההצבעה על חוק הגיוס עד לאחר פורים אמר סגן שר הבריאות יעקב ליצמן כי "בהתאם להוראת מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל 'להעביר את חוק גיוס בני הישיבות לפני אישור התקציב', לא אוכל לתמוך בתקציב המדינה כל עוד חוק הגיוס לא יעבור. חוק הגיוס הינו חלק בלתי נפרד מההסכם הקואליציוני ואנו מצפים מכל סיעות הקואליציה לתמוך בחוק זה, אם הם חפצים בהמשך הקואליציה״. בנוסף לכך, נשמעו חברי הכנסת של יהדות התורה בהקלטה מישיבת הסיעה אומרים כי "זה הזמן הכי טוב להעביר את חוק הגיוס, השבוע ידברו רק על השופטת",  ח"כ משה גפני נשמע אומר כי "צריך להודיע שאנחנו לא תומכים בתקציב" (איום שיכול להביא להפלת הממשלה - א"ב). סגן שר החינוך מאיר פרוש הסביר לחבריו כי זוהי שעת כושר להביא את הצעת החוק להצבעה: "זה השבוע שהכי פחות ידברו על הדברים האלה, יש את ה־4000, 5000", הוסיף פרוש.