מאות חרדים הפגינו היום (חמישי) אחר הצהריים וחסמו את רחוב ירמיהו בירושלים, מה שהביא לסגירת הציר כולו לתנועת כלי רכב. שוטרי משטרת ישראל כיוונו את התנועה לצירים חלופיים. מאוחר יותר, גם הכניסה לירושלים באזור גשר המיתרים נחסמה לתנועה על ידי המפגינים, והתנועה הופנתה דרך מנהרת הארזים כביש 9.



הפגנות החרדים ברחוב ירמיהו בירושלים. צילום: א. במברגר

מדובר בהפגנות שהתקיימו על רקע מעצרו של סרבן גיוס, זאת בפעם הראשונה מאז מותו של הרב שמואל אוירבך, שהלך לעולמו בגיל 86 לפני כשבועיים וחצי.



במהלך המחאה אחד המפגינים הצעירים הגיע למקום כשעל חולצתו תלוי טלאי צהוב, עם המילה "יהודי" (Judaׂ). מפגינים אחרים צעקו לעבר כוחות הביטחון ואף התיישבו על הקרקע במטרה להפריע לתנועת הרכבים.



בעקבות כך אמר ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) כי "השימוש של החרדים בטלאי צהוב מהווה פגיעה חמורה ומבישה בזכר השואה והם צריכים להתבייש על ניצולה לזכר הצורך הפוליטי הקטן שלהם. השוויון בנטל הוא ערך עליון ואסור שבמסגרת ניסיונות הפשרה של השרים במטרה לשמור על כסאם, תתבצע כניעה מבישה ומכירת חיסול שלערך השוויון ושל ציבור המשרתים. נראה שזו כוונתם. המתווה הנוכחי המוצע כמו גם חוק יסוד לימוד התורה הקובע אותו כשווה ואף עולה על השירות בצבא הוא עלבון ויריקה בפרצוף של הציבור המשרת ומשמעותו פירוק מודל צבא העם ושר הביטחון חייב לדחותו על הסף".



אלפים ברחובות. צילום: מרק ישראל סלם
אלפים ברחובות. צילום: מרק ישראל סלם



כזכור, בנובמבר 2015 הודיע הרב אוירבך כי הוא מתנגד לתיקונים בחוק הגיוס לבני הישיבות שדרשו חברי הכנסת החרדים בעידוד מועצות גדולי התורה של מפלגותיהם. בעת מעצר עריקים שלא התייצבו כהוראתו על ידי המשטרה הצבאית, הורה לתלמידיו לצאת להפגנות ולחסימות כבישים במקומות רבים בישראל.



רבבות ליוו אותו לפני כשבועיים וחצי בדרכו האחרונה להר המנוחות בגבעת שאול, שם נטמן לצד אשתו המנוחה. מסע ההלוויה יצא מישיבת מעלות התורה בשכונת שערי חסד, שאותה הנהיג הרב במשך שנים ארוכות והביא לסגירת רחובות רבים בעיר לתנועה.



החרדים מפגינים בבירה. צילום: מ.בלוי
החרדים מפגינים בבירה. צילום: מ.בלוי


חוסמים כבישים בבירה. צילום: מרק ישראל סלם
חוסמים כבישים בבירה. צילום: מרק ישראל סלם