חג הפסח היה עמוסים באירועים חדשותיים. אלו הכותרות שתפסו את מירב תשומת הלב: 


1. ספגו מכה קשה: יממה לאחר העימותים בין כוחות הביטחון למפגינים פלסטינים סמוך לגבול עזה הודיע חמאס כי חמישה מההרוגים באירועים הם אנשי הזרוע הצבאית של הארגון.



לפי ההצהרה הרשמית של הארגון, ההרוגים הם ג'יהאד פרינה בן 35 מעזה, שהוגדר כ"מפקד בשטח", מוחמד אבו-עמרו בן 27 משכונת שג'אעיה, אחמד עודה בן 19 ממחנה הפליטים אל-שאטי, סארי אבו-עודה בן 27 מבית חאנון ומסעב אל-סלול בן 22 מאל-נסיראת.



הרוגי חמאס. צילום: רשתות ערביות
הרוגי חמאס. צילום: רשתות ערביות



2. עוד התרסקות: דובר צה"ל אישר כי כלי טיס בלתי מאויש נפל בליל שבת בשטח פתוח בדרום לבנון כתוצאה מתקלה טכנית. הוא הוסיף כי האירוע ייבדק, וכי אין חשש שדלף מידע. כלי תקשורת בלבנון דיווחו שמל"ט ישראלי התרסק באזור חלאת-מרים, בין העיירות ברעשית ובית יאחון, שבדרום המדינה.



על פי הדיווחים, כלי טיס בלתי מאויש נוסף, שיגר טיל לעברו והשמיד אותו, ככל הנראה כדי למנוע ממנו מליפול לידי צבא לבנון או חיזבאללה. לפי התמונות המופצות מלבנון, מדובר ככל הנראה במטוס ללא טייס מסוג הרמס 450.



3. חשש בריאד: יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן אמר בראיון שפורסם היום במגזין "טיים" כי הוא היה רוצה ש"הצבא האמריקאי ישמור על נוכחות בסוריה". הוא הסביר: "אנחנו מאמינים שהחיילים האמריקאים צריכים להישאר באזור, אם לא לטווח הארוך, אז לפחות לתקופה הקרובה".



בן סלמן, הנמצא בימים אלה במסע ברחבי הארצות הברית, אמר כי "הנוכחות האמריקאית בסוריה היא הדבר האחרון שעוצר את איראן, האויבת הסעודית, מלהשתלט על האזור ובכך להרחיב את השפעתה בו". לדבריו, בעצם נוכחותם, האמריקאים יוכלו להשפיע על עתידה של סוריה.



טראמפ עם בן סלמן. סעודיה מודאגת מהמצב בסוריה. צילום: רויטרס
טראמפ עם בן סלמן. סעודיה מודאגת מהמצב בסוריה. צילום: רויטרס



4. חשד לרצח במשולש: גבר בן 28 נורה למוות בליל שבת בטייבה, כך נמסר מדוברות המשטרה. גורמי רפואה שהגיעו לזירה נאלצו לקבוע את מותו, כאשר במקביל המשטרה פתחה בחקירה לבירור נסיבות האירוע.



כוחות המשטרה מתחנת טייבה וממרחב מרכז שהגיעו לזירה, איתרו קרוב ל-20 תרמילים שהיו פזורים בקרבת גופתו. מבירור ראשוני עלה כי בעת שיצא מהמרכז המסחרי נפתח לעברו ירי ממושך שגרם למותו.



5. האו"ם מודאג מאירועי צעדת השיבה: מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש קרא בליל שבת ל"חקירה עצמאית ושקופה" של האירועים שהתרחשו בגבול רצועת עזה ביום שישי, במהלכם נהרגו 16 פלסטינים, לפי משרד הבריאות הפלסטיני, ומאות נפצעו. הוא אמר את הדברים לאחר דיון חירום במועצת הביטחון של האו"ם שבו הובע חשש מהסלמה חדשה באזור. "המזכ"ל קורא לחקירה עצמאית ושקופה של התקריות הללו", מסר דוברו של גוטרש, פרחאן חאק, שהוסיף כי הגוף מוכן לסייע בחידוש תהליך השלום. "הוא קורא לכל הצדדים להימנע מכל פעולה שתוביל לאבדות נוספות ובמיוחד צעדים שיסכנו אזרחים".



גוטרש. צילום: רויטרס
גוטרש. צילום: רויטרס



שגריר ישראל באו"ם דני דנון הטיל את האחריות לאלימות על חמאס בהצהרה כתובה שנמסרה לפי הדיון. "בעוד שיהודים ברחבי העולם יושבים עם משפחותיהם לשולחן הסדר על מנת לחגוג את חג הפסח, הפלסטינים ירדו לשפל חדש על מנת להשתמש באו"ם כדי להפיץ שקרים על ישראל". ארצות הברית ובריטניה הביעו מחאה על תזמון הדיון אמש במהלך ליל הסדר, שגרם לכך ששגריר ישראל באו"ם דנון לא יכל השתתף בו.



6. המשבר סביב המרגל הרוסי נמשך: משרד החוץ הבריטי הודיע היום כי הוא שוקל את בקשתם של גורמים ברוסיה לבקר את יוליה סקריפל, בתו של המרגל שהורעל, המאושפזת בבית החולים במדינה. דוברת משרד החוץ הבריטי הסבירה כי "נשקלת בקשת גורמים בקונסוליה הרוסית לבקר את יוליה סקריפל, זאת בהתאם לחובות שלנו לפי החוקים הבריטים והחוקים הבינלאומיים". עם זאת, היא הוסיפה כי "סקריפל תישאל האם היא מעוניינת בביקור". ההצהרה הבריטית מגיעה אחרי שאתמול נכתב בחשבון הטוויטר הרשמי של שגרירות רוסיה בלונדון כי הם "מתעקשים לממש את הזכות לפגוש ביוליה קריספל, שכן היא אזרחית המדינה".



מוקדם יותר, דוברת משרד החוץ הרוסי אמרה לסוכנות הידיעות רויטרס, כי בריטניה תצטרך "לקצץ" קצת יותר מ-50 מהדיפלומטים שלה הנמצאים במדינה. מריה זכרובה הסבירה: "ביקשנו שיהיה מספר שווה של דיפלומטים, והבריטים מחזיקים כ-50 יותר".