האם מכונות ביקורת הדרכונים בנתב"ג חשופות למתקפות סייבר? לפי ד"ר הראל מנשרי, ששוחח עם ענת דוידוב בתוכניתה ב-103FM התשובה חיובית. "אין הגנה הרמטית בשום מקום וכנראה שאף פעם לא תהיה", הוא הסביר, והוסיף: "מי שהשתמש במסלול המהיר של נתב"ג חשוף לסכנה של איבוד המידע בעתיד".



"המדינה פועלת רבות כדי לשמור על ביטחון המידע של אזרחיה עם מיטב המוחות הישראלים שמעורבים בתחום", אומר מנשרי, אך מציין גם כי "העובדה שהמערכת החדשה של נתב"ג פועלת במערכת הפעלה ישנה יחסית היא בעייתית במקצת. אנחנו זוכרים את אירוע קריסת מערכת הבריאות הבריטית במאי 2017 בעקבות אי עדכון גרסה ואנחנו רוצים להימנע ממנו בנתב"ג". 




לדבריו, "המכונות האלה חדשות יחסית בשימוש שלהם בישראל, אך ברגע שבונים מערכת במעגל סגור אנחנו בעצם יורים לעצמנו ברגל. מי שהשתמש במסלול המהיר של נתב"ג חשוף לסכנה של איבוד המידע בעתיד".

"אני מוטרד מכל מקום בו אני נאלץ להשאיר את תביעות האצבע שלי, כי אני לא סומך על ההגנות", הוסיף מנשרי. "כל הגנה סופה להיפרץ. אמנם מתבצעת עבודת הגנה מאוד רצינית על המערכת, אך ישנם המון מקומות שניתן להוציא מהם את המידע ששמור במערכת הזו. מדינת ישראל מאפשרת לחלקי מידע של מרשם האוכלוסין להגיע לגופים שונים בישראל לצורכי רישום וזה מקור דליפה. אם גורם עוין ישים את ידו על המידע הזה הוא עלול לפגוע באנשים הכי חשובים במדינה. פושעים יכולים להשתמש במידע הזה לטובתם".

"אני לא ארשם למאגר הביומטרי המהיר", סיכם.  "אני חושב שעדיף לעמוד בתור מאשר לאפשר למידע הכי רגיש שלי להיות בידיים אחרות. לצערי ישנם גורמים מסוימים שמחייבים אותך למסור את תביעת האצבע שלך כמו תעודת הזהות הישראלית החדשה. מדינת ישראל אמנם משקיעה המון בהגנה על המערכות היא בין המדינות המובילות בעולם בשמירה על מכונות ותשתיות חיוניות כמו מרשם האוכלוסין".

עריכה מטעם 103FM: איתמר זיגלמן